Komakorrektor til Apolar

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Komakorrektor til Apolar

• Dette emne har 31 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1021 times
Viser 2 indlæg - 31 til 32 (af 32 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

For nyligt hjalp jeg et “nyt” foreningmedlem med kollimering af hans 8″ Celestron SCT teleskop, der var helt i skoven. Jeg viste ham principperne og fik vel teleskopet justeret 90%, så tog han selv over og har nu fået det yderligere justeret til nær 100%. Jeg tror faktisk han er bedre til at kollimere nu end jeg er(mere tålmodighed)

Hilsen Claus

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Jeg tror nok, vi stiltiende kan gå ud fra, at den IKKE opfører sig som en normal refraktor… Men hvordan feltkrumningen opfører sig i den, kan jeg ikke svare på. Meget tyder dog på, at feltkrumningen ligger nær det, man oplever i en almindelig refraktor, hvis denne rapport fra Wolfgang Rohr står til troende:

http://r2.astro-foren.com/index.php/de/9-beitraege/01-aeltere-berichte-auf-rohr-aiax-de-alles-ueber-apos/192-a130-tal-125r-apolar-apo-refraktor-125-940

Thomas, Bornholm

Man har i forbindelse med det omtalte eksemplar af teleskopet konstate-

ret, at optikken er rotationsfølsom – og der er også forskel på, hvor

meget de forskellige farver flytter sig, så et eller flere linseelemen-

ter kan uden tvivl flytte sig.

Det problem har vi ikke observeret ved vores instrument.

Der er også vist nogle testbilleder, som klart viser, at instrumentet –

vist nok et andet ikke er kollimeret præcist.

Her er et link til den første diskussion om instrumentet for dem, der

har behov for at få genopfrisket hukommelsen:

Apolar 125

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 2 indlæg - 31 til 32 (af 32 i alt)
      • Emnet 'Komakorrektor til Apolar' er lukket for nye svar.