Komakorrektor til Apolar

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Komakorrektor til Apolar

• Dette emne har 31 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1019 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

John havde en komakorrektor til refraktorer til salg – det var en

TS-Optics Optics Universal APO Flattener TSFLAT2 for refractors, og den

fik vi på prøve.

Her i aften var der så huller mellem skyerne, så vi lavede testoptagelser

gennem H-alphafiltret. 8 x 2 minutter blev det til inden der kom skyer.

Trapetzet stod skarpt, og vi kunne også godt se et par af de sekundære

stjerner.

Selv med den beskedne eksponeringstid kan man se, at instrumentet

performer rigtig fint.

M-42 med Apolar 125

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

adam
      Deltager
        • Main Sequence

Ja, instrumentet performer ok Smile

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

En komakorrektor til refraktorer? Det har jeg aldrig hørt om før. En fieldflattener, javist, men aldrig en komakorrektor.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Dennis

Fig. 3 i det omtalte link skulle vise en kollimeret refraktor, men jeg

synes nu, at der er en smule asymmetri.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Hej Torben,

Spændende at følge med i jeres eksperimenter med den russiske kanon Tongue
              Men jeg synes, at billedet virker noget “blødt”. Er fokus lidt off?

Det er kendt, at visse coma-korrektorer ikke er så skarpe, altså de gør billederne “bløde”.
              Et eksempel er Baaders MPCC til reflektorer.

En spejlsliber kan til dels kompensere ved at figurere spejlet hyperbolsk, men det går jo ikke for en refraktor som jeres.

Spørgsmålet er om ikke Thomas er inde på noget.
              Er russeren ikke allerede korrigeret for koma? Er de abberationer i ser ikke blot udtryk for feltkrumning?
              Dvs. i har brug for en flattner og ikke en coma-correktor.
              Coma-korrektoren kan muligvis forbedre stjernerne i kanten fordi den tilfører en modsat feltkrumning, men forstørrer generelt alle stjerner = blødt fokus… ??

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Lars

Tak for kommentarer.

Ja, det er spændende at rode med. Jeg mener, at vi ramte fokus ret godt.

Stjernerne er faktisk ret små. FWHM ligger mellem 3,2 og 3,5.

Jeg har godt lagt mærke til, at der er lidt uldent omkring stjernerne.

Om det er spredning i optikken eller i atmosfæren, eller en kombination

af begge ved jeg ikke, men sammenligner man med en optagelse lavet med

spejleren, så følger TAL’en fint med.

M-42 med 12,5″ spejler

Havde vi fået en times lys, ville skarpheden have set anderledes fin ud.

Den viste optagelse er jo kun på sammenlagt 16 minutter – gennem et

filter, som ikke lukker så meget lys ind.

mvh

Torben

bjoerk.jensen.nova
                Deltager
                  • Giant

Jeg oplever den samme blødhed i fokus med Barders MPCC3 coma corrector.

Den er monteret på min 10″ f4 Schmidt Newton. Den er bygget ind i en m63 holder for at afkorte afstanden til kameraets sensor. Afstand kun 48mm ☺

Normalt er det vist 55mm.

Men fordi Schmidt systemet jo allerede er lidt korrigeret i kraft af correctoren i fronten af teleskopet vil Barders correctoren overkorrigere ved 55mm.

Spændende projekt at følge, Torben.

flemov
                  Deltager
                    • Giant

Jeg er enig med Lars.

Der er noget uldent ved de stjerner, især i nedadgående retning.

Måske der er noget om snakken – og det vi i virkeligheden skulle have haft var en field flatner.

En FWHM-værdi på 3,3 er heller ikke imponerende.

Umiddelbart efter fik vi en FWHM-værdi 2,8 med spejlteleskopet, endda med

binnede pixels.

Flemming R. Ovesen.
                    TOC observatory
                    https://tocobs.org

John
                    Deltager
                      • Nova

Men det er en fieldflattener “TS Optics Universal APO Flattener ” i har købt..

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Her er et closeup af Trapetzet. Ser det så skidt ud?

Det er rigtigt, at der er et svagt slør i nedadgående retning. Dette

problem skyldes ikke field flatteneren, men at optikken i Apolaren ikke

er helt perfekt linet op. I øvrigt sidder field flatteneren ikke i den

optimale afstand fra fokus, så måske er der lidt at hente der.

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

John wrote: Men det er en fieldflattener “TS Optics Universal APO Flattener ” i har købt..

LOL Thumbs%20Up

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

John wrote: Men det er en fieldflattener “TS Optics Universal APO Flattener ” i har købt..

Hej John

ja, det er rigtigt, men i beskrivelsen står der bl.a.:

“The advantages and features of the TSFLAT2

♦ Excellent flattening if the field and significant reduction of field aberrations like coma and astigmatism.”

Så den korrigerer også for koma.

mvh

Torben

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Torben Taustrup wrote:

Men det er en fieldflattener “TS Optics Universal APO Flattener ” i har købt..

Hej John

ja, det er rigtigt, men i beskrivelsen står der bl.a.:

“The advantages and features of the TSFLAT2

♦ Excellent flattening if the field and significant reduction of field aberrations like coma and astigmatism.”

Så den korrigerer også for koma.

mvh

Torben

Det kan blot være en lidt finurlig måde at skrive det på. De fleste linseteleskoper er nemlig fuldt korrigeret for koma, så det vil være direkte modarbejdende, at designe en fieldflattener, der også korrigerer for det, fordi den så uværgeligt vil introducere negativ koma i de objektiver, der er fuldt korrigerede.

Men da koma bliver forstærket af feltkrumningen, i de objektiver (ret få, oftest hurtige apokromater), hvor koma ikke er korrigeret, så vil en field flattener også formindske den synlige koma, fordi den bringer de defokuserede og dermed større stjerner, nærmere fokus. Derved reduceres koma og astigmatismen indflydelse på billedet naturligvis, uden at fieldflatteneren rent faktisk korrigerer for disse fejl…

Bemærk, at de skriver at fejlene bliver “reducerede”, ikke at de korrigeres.

Om det virkelig forholder sig sådan kan jeg naturligvis ikke sige med 100% nøjagtighed, det er kun et kvalificeret gæt.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Bjørk Jensen ***nova wrote: Jeg oplever den samme blødhed i fokus med Barders MPCC3 coma corrector.

Den er monteret på min 10″ f4 Schmidt Newton. Den er bygget ind i en m63 holder for at afkorte afstanden til kameraets sensor. Afstand kun 48mm ☺

Normalt er det vist 55mm.

Men fordi Schmidt systemet jo allerede er lidt korrigeret i kraft af correctoren i fronten af teleskopet vil Barders correctoren overkorrigere ved 55mm.

Spændende projekt at følge, Torben.

Hej Bjørk.

Hvorfor bruger du en coma-korrektor til en Schmidt-Newton?? En Schmidt er så godt som coma-fri = fuldt korrigeret for coma, men har en del feltkrumning. Jeg ville tro at en field-flattener a la dem der er brugt til korte refraktorer vil give et betydeligt bedre resultat.

Det er vigtigt at skelne mellem coma og feltkrumning, det er ikke det samme.

Iøvrigt vil Baader’s MPCC trykke korrektionen ganske gevaldigt “ned mod” sfærisk, dvs et standard newton-spejl skal faktisk være en del overkorrigeret for at kunne give skarpe stjerner i feltcenrum. Som jeg husker det, skal f.eks et f 4 spejl korrigeres ca 20% over mod hyperbolsk.

mvh
                                Jens

bjoerk.jensen.nova
                                Deltager
                                  • Giant

Ja, Jens.

Jeg er klar over de fakta du beskriver.

Jeg havde set en artikel om brug af coma correctoren og ville prøve den løsning idet jeg havde den liggende.

Men det kan tyde på at der skal prøves en fieldflatner i stedet.

Jeg vil gerne se “skarpe” detaljer i fokus på hele sensoren 24×36 mm ☺

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'Komakorrektor til Apolar' er lukket for nye svar.