Komakorrektion, Nordamerikatågen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Komakorrektion, Nordamerikatågen

• Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 2 år, 5 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1565 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Flemming og jeg sad lige og talte om korrektion af billeder taget med vores nye 60 mm f:6 APO.

Det første forsøg med at fotografere med instrumentet afslørede en markant koma. Nu er det også en stor chip, og havde det fx været vores H9 havde vi sandsynligvis ikke opdaget det.
      Hvad med at bruge korrektionsfunktionen i Photoshop? Foreslog Flemming. Ja for dælen, hvorfor har vi ikke tænkt på det noget før? Det skulle lige prøves.

Uden billedkorrektion

NGC7000_16-300sX

Med billedkorrektion

NGC7000_16-300sXXX

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

flemov
      Deltager
        • Giant

Jeg vil nu snarere sige, at det netop viser, at der – for det meste, er tale om feltkrumning.

Mvh.
        Flemmintg

Flemming R. Ovesen.
        TOC observatory
        https://tocobs.org

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Ja, det kan ikke udelukkes, som Jens er inde på.

Hvis man fokuserer på stjernerne ude i hjørnerne, så skulle det være muligt, at få dem pæne runde?

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

claus
          Deltager
            • Main Sequence

Hmm, hvorfor sagde i ikke at det var muligt at fotoshoppe sig ud af koma før jeg brugte 4000 kr. på en “Flatter” til min refraktor, hø, hø.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hø-hø 🙂

Ja, selvom jeg flere gange har brugt den funktion til andre billeder, så var der ingen af os der tænkte på, at den også kan bruges til astrofotos.
              Det er dog ikke helt uden omkostninger, for det lader til, at stjernerne i midten af feltet bliver en smule større.

Dette er nok også et atypisk tilfælde, da det som tidligere nævnt kan være feltkrumning, der er problemet. Derfor var det ikke muligt, at lave en perfekt korrektion over hele feltet. Fx blev den kraftige stjerne ude til venstre deform, hvis man forsøgte at fjerne coma helt ude i hjørnerne, så derfor er det et kompromis, hvor korrektionen er stillet på -15 i Photoshop.

Vi kørte i mange år uden komakorrektor på vores 12,5″ spejler. I et amerikansk forum var der bemærkninger om vores koma, og det fik os til at anskaffe en korrektor.

claus
              Deltager
                • Main Sequence

Nu alligevel ret spændende resultat.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Lige en opdatering

Nu har vi købt den korrektor som passer til instrumentet.
                  Der er lavet en adapter til kameraet. Afstand fra korrektor til chip: 55 mm

Nu venter vi bare på klart vejr.

020C1593-1167-484D-A275-8CFDC25AF0F9

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Der er gået en måned siden vi lavede de sidste optagelser af Nordamerikatågen.

Så var det endelig klart, men det blæste en del, og himlen var ikke ikke så transparent, men skidt, for det skule jo bare tjekkes, om korrektoren sad, som den skulle.
                    Periodevise vindstød påvirkede især deklinationen, hvor man kan se, at de kraftigste stjerner har lavet lodrette udtrækninger.

Det viste sig hurtigt, at korrektionen var i orden, stjernerne er fint runde helt ud i hjørnerne, og der er absolut ingen vignettering. Stjernerne er blevet mindre.

Her er 14 stk. på 300 sekunder.

N_7000_v_corector_1

Vedhæftninger:

flemov
                    Deltager
                      • Giant

Jeg syntes, at det kunne være sjovt at se, hvordan sådan en korrektor arbejder.
                      Så derfor lavede jeg denne lille film, hvor der skiftes mellem u-korrigeret og korrigeret.
                      Det er øverste venstre del af NGC7000-optagelserne det er gået ud over.

Jeg har lavet videoen i MP4-AVC/H264- format, idet dette skulle kunne afspilles på både Windows, Androids & Apple-enheder.
                      samtidig er det meget pladsøkonomisk.
                      Jeg har før haft problemer med at dette forum ikke kan håndtere formatet, så det
                      er spændende, om det stadig er tilfældet.

Mvh.
                      Flemming

Flemming R. Ovesen.
                      TOC observatory
                      https://tocobs.org

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Det virker fint, både på iPhone og pc med Windows 10.

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hmm, overskriften på indlægget er sandsynligvis misvisende.
                          For linsedesigns idag, især tripletter, er det helt almindeligt at de er aplanatiske.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aplanatic_lens

Selv en Fraunhofer er aplanatisk. Derfor er det næsten helt sikkert feltkrumning i bøvler med. Så hjælpelinsen burde retteligt kaldes for en Flattener.

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej Jens

Ja, overskriften er skrevet med udgangspunkt i den viden jeg besad om emnet på det tidspunkt.
                            Billedforvrængningen lignede til forveksling coma, så derfor valgte jeg den betegnelse.
                            Jeg har stadig ikke et fuldt overblik over de forskellige linsekonstellationer og deres billeddannende karakteristika.

Refraktoren er to-linset, og falder ind under kategorien APO pga den gode farvekorrektion
                            – Type: 2-linset apokromat med luftspalte (FPL53 & Lanthanum). (Teleskophuset skriver, luftspalter?)

Jeg har ikke fundet ud af, hvilket princip korrektoren er designet til at korrigere ud fra, men vi kan konstatere, at den fungerer fint 🙂

Hvis man kalder elementet for en korrektor, så er man fint dækket ind uden at afsløre, hvad den korrigerer for.

Julian Topholm
                            Deltager
                              • Asteroid

Spændende tråd – Fik I en flattener der var lavet til lige præcist det teleskop? Og hvor stort er kameraet?

Jeg har selv lidt krumning i hjørnerne på min 130mm f/7 fra TS (købt brugt her på siden!) når jeg bruger en 36x24mm chip… Til trods for en medfølgende gigantisk field flattener / korrektor.

-Julian.

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej Julian

Korrektoren er beregnet til instrumentet. Vores kamera er et QHY8L. Diagonalen er ca. 28 mm.

Vi startede med en anden korrektor, men den havde vi ikke held med – måske fordi det var den forkerte type, eller fordi afstanden til chippen var forkert.

Du skal nok forske lidt i, om det er en af de ovenstående forklaringer, der er årsagen til dit problem.

Martin Grøn
                                Deltager
                                  • Asteroid

Hej.
                                  Fint resultat. Hvilken korrektion i PhotoShop er der brugt? Er det i CameraRAW? Jeg har lavet mere manuelle rettelser men vil altid gerne bygge lidt på.

MVH Martin.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.