Koma korrektor, hvilken

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Koma korrektor, hvilken

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af webweichel. This post has been viewed 32 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

agrauballe
    Deltager
      • Planet

Hejsa,

Nu har jeg også fået læst lidt (en del) om koma korrektorer, så bliver lidt lun ved tanken om at prøve sådan en på min 12″ f/4.9 dobson. Nu har jeg aldrig prøvet en koma korrektor, men jeg vil mene at mit teleskop og okularer ville kunne få et løft ved at bruge en. Jeg har en Baader mark3 zoom og to 100graders ES (9+20mm).

Alle lovpriser Televue Paracorr, men den er p…. dyr.

Jeg har kigget på Baaders MPCC, ES-HR-CC, Skywatcher, TS og GSO.

ES’s er også rimelig dyr, Baader+Skywatcher og TS er alle nogle man skruer på, så det er ikke så let at skifte okular. GSO’s er billig og man kan montere okularer på den normale måde med pinolskruer. Den vil dog måske kræve “parfocal rings” monteret på okularerne for at opnå den rette afstand til korrektoren.

Hvad har folk gode erfaringer med i felten, uden at skulle overgive sig til en Paracorr?

/Anders

morten
      Deltager
        • Super Nova

Jeg har prøvet Baaders paracorr2 og kan kun anbefale den.

En bedre, og dyrere løsning er TS 2½” Wynne korrektor, som efter min opfattelse er helt fantastisk.

Af MPCC korrektorer har jeg kun prøvet mark 2, og den gav i hvert fald større stjerner end Baaders.

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Det er altså TeleVue, der laver Paracorr og Baader, der laver MPCC Cry

agrauballe
          Deltager
            • Planet

TS 2½” Wynne korrektor bliver nok også en tand for dyr 800€ + nyt okularudtræk

Er nok mest interesseret i at høre om folks løsninger der giver OK workflow, men som ikke koster en bondegård.

Det er i øvrigt rent visuelt.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Lars Malmgren wrote: Det er altså TeleVue, der laver Paracorr og Baader, der laver MPCC Cry

korrekt lars, jeg skrev forkert, det er televues paracorr2 jeg har brugt til de fleste af mine billeder, de første lavede jeg med Baaders MPCC mark 2. MPCC mark 2 har noget sfærisk abberation, som skulle være væk med mark 3, som jeg ikke har prøvet. beklager fejlen.

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Ingen grund til at beklage, vi hjælper hinanden Smile

Baaders MPCC mark III er vist lavet til f/3 ligesom Paracorr2, men jeg er ikke i tvivl om, at Televuen er bedre.
                Mark II er/var vist kun lavet til f/4 systemer og langsommere.
                Jeg kender slet ikke ES’s komakorrektor, men de har generelt haft optur de senere år, både med refraktorer og okularer, så den er måske et kik værd.

Omvendt er Baaders til en fair pris.
                Til et ca. f/5 ville jeg prøve Baader MPCC mark III.

Alle koma korrektorer er lidt pernitten med afstanden mellem korrektoren og sensoren.
                ½-1 mm betyder noget, så vær obs på det.

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Hov, jeg opdager lige, at du skriver, at det kun er til rent visuel.
                  Den sænker kravene noget, så du burde kunne bruge et Baader mark II her også fordi dit system ikke er super-hurtigt.

Den kan af og til findes brugt til en god pris.

bengt
                    • Main Sequence

Jag tvivla också på att lägga så mycket på en glasbit som paracorr kostade . Men slog till sist och det var som förväntat ett riktig bra köp som gav precis så bra bild som jag hoppats på.. Har inte testat andra modeller men eftersom jag satsat uteslutande på televues okular sista tiden kändes televue som bästa valet .

agrauballe
                    Deltager
                      • Planet

Det lyder til at der er flest rigtig gode erfaringer med televue paracorr.

Spørgsmålet er nu hvor det er visuelt, vinder jeg rent faktisk så meget ved en koma korrektor eller er det rent overkill?

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hvis du observerer meget rich-field med lave forstørrelser (60x – 80x i dit tilfælde) vinder du meget; og mere, jo lavere forstørrelsen er. Observerer du mest med medium forstørrelser (150x og opad), så vinder du ikke ret meget. Dette ved f/5, havde dit teleskop været f/4, så havde forbedringen været langt, langt mere tydelig, også ved mellemhøje forstørrelser.

Thomas, Bornholm

webweichel
                        Deltager
                          • Nova

Hvis du har budget til en Televue Paracorr så gå efter den det er fantastisk god kvalitet den er i høj grad lavet til visuelt brug og kommer med afstandsjustering til forskellige okularer. Jeg må dog tilstå 😉 at jeg ikke har haft brugt den til visuelt men kun foto og her er den super god.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Koma korrektor, hvilken' er lukket for nye svar.