› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Kom så drenge, vis jeres udstyr!
- Dette emne har 79 svar og 36 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 5 måneder siden af rolf. This post has been viewed 3233 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. marts 2009 kl. 21:53 #11689
mhansenDeltager- Nova
Ja, det fandt jeg jo så ud af, da jeg nærlæste manualen..
2. marts 2009 kl. 22:00 #11690
mogensDeltager- Super Nova
Hej Michael
SXVF-M7C er et farvekamera. Jeg undrer mig over hvad du vil med et filterhjul, og hvis du sætter specielt et 0III filter vil der absolout intet billede komme.-Tidligere bruger og stadig ejer af et SXV-M7C.2. marts 2009 kl. 22:11 #11691
Anonym- Nova
mogens wrote:
Jeg undrer mig over hvad du vil med et filterhjul, og hvis du sætter specielt et 0III filter vil der absolout intet billede komme.Hvorfor ikke?
Søren
2. marts 2009 kl. 22:36 #11694
Hej Søren
Højst et UHCT–filter.”Absolut intet” er måske lidt overdrevet. Har du prøvet med et 0III?3. marts 2009 kl. 00:00 #11702
ac- Planet
Hmmm med fare for at blive til grin vil jeg forsøge at blande mig med en lidt forenklet forklaring (er ikke ekspert i det område).
I farveversionen af et CCD kamera er der farvefiltre foran de enkelte pixels. Disse “filtre” sørger for at nogle pixels kun ser rødt, nogle kun ser blåt og nogle kun ser grønt.
Et OIII filter (eller andet smalbåndsfilter) lader kun en enkelt bælgelængde (farve) slippe igennem og den farve er ikke samme bølgelængde (farve) som “filtrene” i farveccd’en. Dermed vil OIII lyset blive blokeret i CCD’ens filtre. I praksis er filtrene ikke “monokrome”, hvorfor lidt af lyset vil slippe igennem, men mange af fotonerne vil ikke nå frem og blive detekteret.Vil man lege med filtre, så er det en SH-ccd der skal arbejdes med.mvh AC3. marts 2009 kl. 16:41 #11732
mhansenDeltager- Nova
AC wrote: Hmmm med fare for at blive til grin vil jeg forsøge at blande mig med en lidt forenklet forklaring (er ikke ekspert i det område).
I farveversionen af et CCD kamera er der farvefiltre foran de enkelte pixels. Disse “filtre” sørger for at nogle pixels kun ser rødt, nogle kun ser blåt og nogle kun ser grønt.
Et OIII filter (eller andet smalbåndsfilter) lader kun en enkelt bælgelængde (farve) slippe igennem og den farve er ikke samme bølgelængde (farve) som “filtrene” i farveccd’en. Dermed vil OIII lyset blive blokeret i CCD’ens filtre. I praksis er filtrene ikke “monokrome”, hvorfor lidt af lyset vil slippe igennem, men mange af fotonerne vil ikke nå frem og blive detekteret.Vil man lege med filtre, så er det en SH-ccd der skal arbejdes med.mvh ACHej Mogens..Jeg tror ikke at det Thousand Oaks OIII filter jeg har er et “true” smalbåndsfilter. Men ja, jeg har prøvet med mit Orion Starshoot II og der kom da et billede. Men med 60 sek. uguidet optagelse, så var det ikke meget.¨¨Bortset fra det har jeg købt hele pakken brugt! Dvs at filterhjulet fulgte med.Det er vist umidelbart korrekt, men du skal huske at de filtre der sidder på en chip IKKE er smalbåndsfarvefiltre, men bredbånds. (For at kunne dække et stort spektrum). Så derfor vil eks. den røde H alfa linie falde ind under denne. Men dog er det rigtigt, at det KUN er det røde filter på chippen, der vil lade det røde lys slippe igennem.I øvrigt skal i huske, at Starshoot’en og Starlighten ikke bruger RGGB, men CMYG filter. Dette skulle vist give et lidt større farveoverlap imellem de forskellige filtre.Dette er kun på eksperimental stadiet endnu, men det er min plan at prøve at tage en lang række almindelige shots med Starlighten og så lægge nogle OIII eller H alfa farver ind over og se hvordan det kommer til at se ud. Jeg har under alle omstændigheder planer om at skulle have et S/H kamera før eller siden og der kan jeg jo bruge filterhjulet.Jeg har som sagt prøvet med mit Starshoot, men det gav ikke den store forskel, især grunden den korte eksponeringstid.MHansen 2009-03-03 15:49:43 3. marts 2009 kl. 17:00 #11738
Hej Michael
Man skal altid være åben for eksperimenter, jeg har da også prøvet af anbringe forskellige filtre foran SXV-MC7 da jeg jeg brugte dette kamera.-Grunden til jeg mener at UHC filtret vil være mere egnet er at dette filter er en mellemting mellem smal og bredbånd og desuden lukker mere lys ind.-Det er vist også dette filter Søren bruger til sine fine Canon-optagelser.Der er dog flere der med held har brugt f.eks. H-alpha filter foran Qcam8, men det kræver meget lange eksponeringstider.Held og lykke med eksperimenterne.mogens 2009-03-03 16:00:39 3. marts 2009 kl. 17:04 #11740
mhansenDeltager- Nova
mogens wrote: Hej Michael
Man skal altid være åben for eksperimenter, jeg har da også prøvet af anbringe forskellige filtre foran SXV-MC7 da jeg jeg brugte dette kamera.-Grunden til jeg mener at UHC filtret vil være mere egnet er at dette filter er en mellemting mellem smal og bredbånd og desuden lukker mere lys ind.-Det er vist også dette filter Søren bruger til sine fine Canon-optagelser.Der er dog flere der med held har brugt f.eks. H-alpha filter foran Qcam8, men det kræver meget lange eksponeringstider.Held og lykke med eksperimenterne.Jeps, men her er formålet jo netop at prøve at “krydre” en almindelig optagelse fra Starlighten med nogle OIII og H-alfa shots..Indtil videre er min plan at tage:RBG (Uden filtre) 20 x 300 sek.OIII 10 x 600 sekH- Alfa 10 x 600 sek (Når jeg får et)3. marts 2009 kl. 17:50 #11746
k_holstDeltager- Nova
CMYG farver har jeg ikke helt styr på, men princippet må være det samme som RGGB.
Hvis du sætter et H-Alpha filter foran et RGGB farvecam, er det kun 1/4 af pixlerne (de rødfølsomme) der modtager det svage lys som filteret slipper igennem.Det kan godt bruges til at hive svage H-Alpha tåger ned, med meget lange eksponeringer uden at det bliver overdøvet af lysforurening. Men det bliver ikke særlig god opløsning, hvorfor nogen rigtig gode luminans-frames bliver nødvendige.3. marts 2009 kl. 18:03 #11747
mhansenDeltager- Nova
k_holst wrote: CMYG farver har jeg ikke helt styr på, men princippet må være det samme som RGGB.
Hvis du sætter et H-Alpha filter foran et RGGB farvecam, er det kun 1/4 af pixlerne (de rødfølsomme) der modtager det svage lys som filteret slipper igennem.Det kan godt bruges til at hive svage H-Alpha tåger ned, med meget lange eksponeringer uden at det bliver overdøvet af lysforurening. Men det bliver ikke særlig god opløsning, hvorfor nogen rigtig gode luminans-frames bliver nødvendige.Jeg fandt denne.15. marts 2009 kl. 16:13 #12796
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Her er min 4″ Newton:
Jeg ser meg om etter noe bedre utstyr nå. 🙂
Mvh,
Bjørn15. marts 2009 kl. 22:21 #12834
astrojensenDeltager- Neutron star
Den newton er vist ikke korrekt poljusteret….
Hvordan bærer du dig ad med at holde objekterne centreret i okularet??
Thomas, Bornholm
15. marts 2009 kl. 23:19 #12841
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg har brukt det veldig lite. På dette bildet er det ikke i bruk, men satt opp for å bli tatt bilde av. Jeg hadde tenkt å selge det og trengte et foto til annonsen.
Nå har jeg tenkt å beholde tubusen og heller skaffe meg en annen montering + en ny tubus i tillegg.
Mvh,
Bjørn25. september 2011 kl. 13:43 #69885
palle.b.Deltager- Nova
Der er for lidt liv i denne tråd. Så hermed et forsøg på at genoplive….
GotoKiller
Det er ikke fordi jeg er imod GoTo opstillinger. (har selv haft en engang )
Men denne løsning har ingen opstartstid og skal ikke alignes på nogen måde.
Kun sættes op og så kikke. Det er low- Tec. Eneste teknikske dims er rødpunkt-
Søgeren og lidt Dew bouster strips når den tid kommer.
Ang. ASTRO Gemeni Alt-Z stativ kan jeg kun finde rosendne ord. Det er stabilt og lækkert at
Arbejde med.
Jeg har valgt at bruge den ene C-Skinne holder til min Barder SKY-SURFER
Monteret på en kort skinne sammen med et køkkenlåge håndtag fra Silvan, for
At lette betjeningen.
Det er også Silvan der er leverandør af det kraftige Hul-vinkel beslag der får kikkerten
Til at side på et behaligt plan. ( min 100mm har fast monteret C-Skinne på maven )
For at kunne slå en GoTo opstilling i hastighed skal man bruge nogle let overskygelige kort
Tilpasset en red dot finder.
Man kan finde mange søgekort til sin rødpunktsøger, ved at søge på google
Med fx: telrad maps i søge feltet.
Et af de bedre jeg fant er dette : http://www.custerobservatory.org/docs/messier1.pdf
Eller : http://www.utahskies.org/deepsky/caldwell/charts/caldwellTelrad.htm
Prøv selv der er mange.
25. september 2011 kl. 15:16 #69890
chrjensen- Super Giant
Palle B. wrote: Der er for lidt liv i denne tråd.
Nemlig. Mere udstyr! Flere ledninger!Her er mit bidrag. 8″f4,5 OrionOptics på en EQ6 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kom så drenge, vis jeres udstyr!' er lukket for nye svar.