Kollimering – godkendt?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kollimering – godkendt?

• Dette emne har 25 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 329 times
Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Forfatter

jskals
    Deltager
      • Main Sequence

Hej

lige et par link

Astronomy and nature tv

Kollimering

thommy
      Deltager
        • Giant

Hej Jacob,

Nej, du spørger jo helt kontant, så du gør bestemt ikke noget galt. Jeg forstår heller ikke, at der ikke er flere, der melder ind – særlig fordi du får nogle råd, der ikke er helt korrekte.

Kollimering er jo noget alle begyndere frygter, men det behøver nu ikke at være så slemt. Prøv evt. at se denne vejledning fra Nils-Olof Carlin (han har skrevet andre instruktive vejledninger om emnet, som kan findes via en google søgning): kollimering

Der er også mange holdninger til emnet, hvilket ikke gør det nemmere for en begynder. Jeg tror det vigtigste er, at du ved hjælp af ovenstående vejledning, eller en anden som viser hvad man ser når man kigger gennem et okularudtræk, får helt styr på opbygningen af dit teleskop. Ved at bruge diverse hjælpeværktøjer kan du så justere sekundærspejl og hovedspejl, så er du ihverfald godt på vej.

Den endelige kollimering sker så ved stjernetesten. Det kræver en meget stor forstørrelse, og er dermed også i høj grad afhængig af en god seeing! Jeg er ikke så stærk udi stjernetestning, så det er der måske andre der kan hjælpe med?

Jeg gør selv følgende: Først dækker jeg hovedspejlet til, som beskrevet i vejledningen. Derefter sætter jeg en cheshire i udtrækket for at tjekke om sekundæren er ud for udtrækket og om sekundæren ser “rund ud”.

Derefter bruger jeg enten en cheshire eller en laser til at justere sekundæren med vha de tre skruer.

Endelig bruger jeg en cheshire til at justere hovedspejlet med.

Jeg ved at ovenstående ikke er så udtømmende beskrevet, at du vil kunne følge det punkt for punkt, men jeg håber det kan give en idé om fremgangsmåden. Vejledningen ovenfor beskriver det i mere detalje.

Et sidste råd: Opsøg din lokale astronomiforening (det er vist lollands) – de vil sikkert gladeligt give dig gode råd).

/Thommy

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Torben, Jskals og Tommy!

Mange tak for jeres input – også bjarne og rune og xplode. Det var dejligt at få bekræftet jeg ikke havde sat tingene som de skulle.

Jeg har brugt nogle timer på at justere det hele igen. Jeg startede med at recentrere sekundæren så perfekt og cirkulært som jeg overhovedet kunne, således at når man kigger ned gennem cheshiren, ligger sekundærspejlet som en perfekt cirkel, småkage symmetrisk med trådkorset hele vejen rundt. Her brugte jeg et stykke pap til at blokere for hovedspejlet.

Bagefter tog jeg min sightcap (med ekstention rør på) og centrerede hovedspejlet så perfekt som jeg overhovedet kunne inde i sekundærspejlet

(her sørgede jeg for at spejlets tre clips og cirkel var 100% symmetrisk hele vejen rundt i sekundæren).

Til sidst satte jeg min cheshire ind igen, og centrerede hovedspejlets midtermarkering så perfekt som jeg kunne inde i cheshire trådkorsets refleksion. Da jeg strammede holdeskruerne på hovedspejlet kontrollerede jeg igen og igen, om midtermarkeringen havde rykket sig.

Det gjorde den lidt, men jeg justerede efter nogle gange og nu står midtermarkeringen så perfekt i trådkorset refleksion som jeg overhovedet kan gøre detConfused

Det var dejligt at få noget input fra jer, jeg regner med at skulle ud og lave startest i aften Smile

jakob12342015-03-19 18:43:28

troels
            • Planet

Undskyld, men jeg er en af dem, der godt kan se, at det var skævt – og at det stadig er det.
            Men det er lidt svært at hjælpe kun ud fra nogle billeder, når jeg også kommer lidt i tvivl om, om du er helt sikker på, hva det er, du ser i røret. Jeg blev i hvert fald lidt forvirret af din forklaring.

Men så lad mig da alligevel prøve.

Ud over at gentage anbefalingen om at følge en af de gode, trinvise vejledninger, der fås på nettet, kan jeg tilføje et par råd ud fra egen erfaring. Jeg bruger et cheshire okular, som er fuldt tilstrækkeligt til min f8 Newton:

1) Læg et stykke hvidt papir/karton (A4) inde tubus langs væggen modsat okularudtrækkets placering. Det gør det lettere at se, hvor sekundærspejlet egentlig er placeret.
            2) Arbejd udefra og ind. Det vil sige først centrer sekundærspejlet ud for okularudtrækket. Så juster sekundærspejlets vinkel mod hovedspejlet. Så juster hovedspejl mod sekundærspejl.
            3) Glem alt om hovedspejlet (tildæk det evt) indtil sekundærspejlet er positioneret og vinklet rigtigt.
            4) Gentag hele processen i samme rækkefølge og lav nødvendige småjusteringer. Gentag indtil der ikke er mere at justere.

vh Troels

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Hej Troels!

Tak for indspark – men de billeder jeg har postet er ikke fra justeringen idag Smile

Det var mere som supplement til min post – hvis nu mine sætninger blev for kringlet. Sådan som du beskriver, er præcist den måde jeg gjorde det på idag.

Alligevel tak for svaretWink

jakob1234
              Deltager
                • Nova

Hej alle!

Så fik jeg lejlighed til at komme ud på en rigtigt god aften!

Jeg rettede mit scope mod betelgeuse, defocuserede og fik en perfekt donut frem. Pga. den store digitale forstørrelse, havde jeg svært ved at se diffraktions ringene da der var noget luftflimmer.

Jeg kunne dog ane dem og det jeg kunne se så godt ud.

Jeg tog derefter nogle testshots af betelgeuse på 30 sekunder, og dette er resultatet. Jeg vil mene at min kikkert nu er godt kollimeret.

Det eneste jeg ærgrer mig lidt over er den refleksion som kommer pga. min comacorrector – kan det undgås på kraftige stjerner?

xplode
                Deltager
                  • Nova

Hvilken coma corrector har du?

Det er umulig å si om kollimering er bra ut fra ett så dårlig bilde som en ender opp med å laste opp her på forumet.

Enten crop ett av hjørnene som du laster opp her eller last opp til astrobin eller ei annen side som det blir ok kvalitet på.

jakob1234
                  Deltager
                    • Nova

Det er en skywatcher coma corrector.

Her er et link til astrobin http://www.astrobin.com/165185/

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Skywawtcher sin er kjent for å gi refleksjoner. Den beste med tanke på refleksjoner er Baader MPCC III.

Det ser ganske bra ut, kansje litt “brede” stjerner oppe til venstre?

Lag ett bilde med alle 4 hjørner croppet og forstørret så blir det lettere å se helt sikkert.

No slikt som dette tenker jeg på. Hjørnene er forstørret 3x

Xplode2015-03-19 23:59:38

Anonym
                        • Super Nova

Hej – jeg har skiftet til Baader MPCIII fra den alm. 0,95 SW og kan bekræfte at refleksionerne hermed næsten er væk.

Mvh.

jakob1234
                        Deltager
                          • Nova

Jeg var ude og tage en hel serie billeder af 300sekunder i går på M106. Jeg kan bekræfte at det ser ud til at spille 110%

Kollimeringen ser ud til at være lykkedes med godt resultat.

Mit guidecam kørte perfekt, på alle billederne er der perfekte runde stjernerBig%20smileBig%20smileBig%20smile

Nu skal jeg lige have taget nogle flere darks, og nogle gode nye flats – så kommer der nok et billede op af m106 senere.

Jeg må se om jeg på et tidspunkt skal have en anden coma corrector, men det bliver ikke lige nu. (ærgeligt at den laver de refleksioner).

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
                        • Emnet 'Kollimering – godkendt?' er lukket for nye svar.