Kollimering – godkendt?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kollimering – godkendt?

• Dette emne har 25 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 328 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Så fik jeg kollimeret mit scope for første gang. (det tog nogle timer at lære).
      Jeg fulgte Astrobabys vejledning, og det gik såmænd rimeligt fornuftigt. Mit sekundærspejl drillede en del, og jeg syntes det blev justeret en hel del længere ind i tubus for at være perfekt sat op til fokuseren, og det undrede mig lidt at det var så meget.

Måske jeg har lavet en fejl?

Anyway, jeg sluttede af med hovedspejlet, og syntes selv jeg ramte ganske godt.

Jeg har så været ude og tage et par testshots som jeg syntes er blevet fornuftige – det ene er på 30 sekunder iso 1600 og det andet på 60 sekunder.

Jeg har som sagt kæmpet med at stjernerne i nederste venstre hjørne og øverste højre blev strukket i hver sin retning…

Umiddelbart når jeg kigger meget tæt på stjernerne, virker det til at problemet er væk nu.

Lad mig høre hvad i syntes om dette.

jakob12342015-03-14 15:12:00

xplode
      Deltager
        • Nova

Vanskelig å bedømme ut fra så små bilder men ut fra din beskrivelse høres det ut til å være bra kollimert

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Ok – jeg har ellers lagt billederne ud på forum i max størrelse, hvordan kan det være de bliver så små?

Nevermind, jeg fandt ud af det 🙂
          jakob12342015-03-14 15:12:29

xplode
          Deltager
            • Nova

Dem blir nedskalert ved opplasting til forumet.

Last opp til Astrobin

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Nogen andre som vil byde ind?

jakob1234
              Deltager
                • Nova

For øvrigt var jeg ude og kigge i mandags, med mellem seeing – er det kun mig eller kan det være meget svært (næsten umuligt) at få rigtigt god fokus når seeing er ringe?

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Hvis du her mener planeter, kan seeingen variere veldig og det kan derfor være nesten umulig å stille god fokus, selv om kollimeringen er 100% i orden.

Det du skal gjøre for å sjekke kollimeringen, er å ta en star-test. Velg en lyssterk stjerne som står høyt på himmelen. Bruk et okular på 8 – 10 mm br.vidde og juster fokus frem og tilbake til du finner fokuspunktet. Hvis teleskopet er riktig kollimert, skal stjernen ha 6 – 8 sentriske ringer rundt kjernen. Det betyr at de ikke skal være deformerte eller ovale. Da er ikke teleskopet nøyaktig kollimert.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

jakob1234
                  Deltager
                    • Nova

Hej Rune!

Takker 🙂 Jeg har læst en del om star testen, og forsøgte at gøre det her sidst jeg var ude – det “virkede” fornuftigt, men som for alle andre er der laaaaaangt mellem dage med skyfrit og god seeing. Da jeg tog disse billeder som ligger øverst, var seeing mellem og jeg fik en donut frem på betelgeuse. Det var svært at se ringene men donuten så ud til at være god og symetrisk.

Men sidst jeg var ude, var det svært at opnå god focus på en klar stjerne – var seeing mellem til dårlig og jeg er derfor i tvivl om dette spiller ind?

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Hei Jakob,

Seeingen på lyssterke stjerner burde ikke ha noen betydning. Bruk heller en 2 x barlow, så du kommer tettere på og kan se ringene tydeligere.

Mvh Rune.

jakob1234
                      Deltager
                        • Nova

OkSmile

Jeg kiggede lige på det en gang til og tog et par billeder.

Først et billede af mit sekundær spejl – jeg syntes selv det ser pænt og symmetrisk ud

Her et billede gennem min hjemmelavede sighttube. Når jeg selv kigger syntes jeg selv at alle tre clips liner perfect op på sekundærspejlet.

Til sidst et billede gennem min chesshire som jeg fik af min bedre halvdel Smile Så vidt jeg kan se og læse mig frem til på astrobabys hjemmeside står det som det skal og den asymmetri der er i den inderste sorte ring stemmer overens med at det er en “fast newtonian” sådan som astrobaby beskriver. (Det er faktisk præcist det samme scope).

Det sidste billede har fået lidt unsharp mask – men sådan som jeg har forstået vejledningen fra astrobaby, skulle det ellers være i orden. Jeg er godt med på at der skal laves en startest, men hvis der er nogen som kan se der er et eller andet helt galt vil jeg meget gerne have et indsparkWink

Hvis det spiller, vil jeg da også gerne have bekræftet det ligeledesSmile

rune.cb.
                        Deltager
                          • Super Nova

Hyggelig å kunne hjelpe Jakob, men her får andre overta. 🙂

Mvh Rune.

bwinkler
                          Deltager
                            • Nova

hej Rune og Jacob

Hvad er der galt med Jer???

De viste billeder , de seneste, viser da at teleskopet er ude af kollimering, alle skygger og streger er skæve, jeg ville ikke være tilfreds med et sådant opsæt, ja undskyld, men hvorfor er der ikke andre der hjælper dig her????

xplode
                            Deltager
                              • Nova

Du har helt rett i att det ikke ser helt bra ut Bjarne.

Ett lite tips jeg vil gi til Jakob er å ikke kollimere med fokuser hele inne eller helt ute. Min erfaring er att når fokusertuben er inne eller ute så blir den ofte presset litt ut av alignment.

Jeg synes en vanlig sighttube var litt vanskelig å få sekundæren helt riktig med så jeg kjøpte meg denne fra TS

Flere sirkler gjør att det blir veldig lett å justere Xplode2015-03-18 23:55:57

jakob1234
                              Deltager
                                • Nova

bwinkler wrote: hej Rune og Jacob

Hvad er der galt med Jer???

De viste billeder , de seneste, viser da at teleskopet er ude af kollimering, alle skygger og streger er skæve, jeg ville ikke være tilfreds med et sådant opsæt, ja undskyld, men hvorfor er der ikke andre der hjælper dig her????

Hej Bjarne!

Ja, det ved jeg heller ikke – lidt over 400 har været inde og kigge men kun Rune og du har svaret. Jeg har læst og læst og læst hvad jeg kan ang. dette emne og prøvet nogle gange nu at gøre det så godt jeg kan indtil videre – men netop derfor søger jeg input – du kan tydeligvis se nogle ting jeg ikke kan…

Det er naturligvis fordi jeg mangler erfaring med dette, men jeg ville blive meget glad hvis nogen kunne pege mig i den rigtige retning (evt. ved at redigere mine billeder), eller beskrive det på dummy sprog Smile

Jeg bliver jo nødt til at prøve igen og igen, men dette er jo også en stor vidensbank så jeg kan heller ikke helt forstå så få har meldt ud – Jeg har da en enkelt gang overvejet om jeg har gjort noget galt her på forum?

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Det med at sekundærspejlet er forsat lidt er ikke nødvendigvis en fejl.

Det betyder ikke, at teleskopet er dårligt kollimeret, at sekundær-

spejlet rent mekanisk er decentreret. Strålebundtet længst væk fra

fokuseringen har jo en lidt større diameter, og dette kompenserer man

for ved at forskyde sekundærspejlet. Man kan se, hvad jeg mener på

tegningen her:

http://tocobs.org/newtons.htm

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'Kollimering – godkendt?' er lukket for nye svar.