Kollimering av TS 150mm

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kollimering av TS 150mm

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af sten. This post has been viewed 209 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

sten
      • Giant

HEI

Nå har jeg lest en jæ….lig mye om emnet. Jeg har brukt en laser, type Orion og fulgt både YouTube videoer og diverse henvisninger fra dette forumet. Det eneste jeg ser er sekundærspeilet med fire armer. Mellom armene ser jeg stjernehimmelen laaangt borte. Jeg ser med et SuperPløssel 25mm og har prøvet et Planetary 8mm. Det er ikke veldig mye lysforurensing.

Kan det være et klokt hode her på Forumet som kansje kan tenke litt på det?

Jeg trenger ikke flere sider å lese.

Mvh Sten

alfi
        • Main Sequence

hei
        jeg kan gi deg den siden jeg brukte, den er enkel og rett på sak, prøv den, så får du det nok til.
        http://www.astro-baby.com/collimation/astro%20babys%20collimation%20guide.htm

alfi

sten
          • Giant

Takk, Alfi

Den siden kan jeg utenatSmile

Mvh Sten

alfi
            • Main Sequence

hehe
            sorry.
            har du prøvet det tipset med å legge ett ark mellom primærspeilet og sekundærspeilet når du justerer sekundærspeilet?
            det letter veldig jobben med å få sekundærspeilet rett.
            det hørwes jo ut til at det er der feilen ligger.

alfi

sten
              • Giant

Ja, det har jeg prøvd, Alfi.

Jeg har tatt bilder gjennom okularholderen og sendt til et klokt hode i et annet forum og fikk beskjed om at alt så ok ut.

Mvh Sten

nive
              Deltager
                • Super Nova

Hej Sten Er det ikke fordi der skal et mellem skykke på . Dit focus punkt ligger længere

ude , det er derfor du kun ser en defouceret stjerne jeg bruger et mellemstykke på 35 mm

sten
                  • Giant

Hei, Nive

Det har ingen så langt nevnt for meg. Skal mellemstykket settes i mellom okularringen og focus? Er det en ring som jeg får kjøpt hos forhandler. Det er et 2″ focuser. Når jeg bestilte dette så fikk jeg beskjed om at ” Jeg skal selvfølgelig ikke sende deg noe der ikke kan brukes” Hvis det er det som er problemet, Nive, ja så blir du dagens mann i Nord-Europa!

Mvh Sten.

sten
                    • Giant

Jeg må få legge til at hvis det stemmer med din teori, Nive. Så skal jeg utnevne årets “Dust” i Nord-Europa ågså. Men enn så lenge skal jeg la det ligge.

Mvh Sten
                  Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Kollimering av TS 150mm' er lukket for nye svar.