kollimering af teleskop med CCD?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER kollimering af teleskop med CCD?

• Dette emne har 47 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 761 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 48 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Alle SCT’ere og lign har mirrorflop, skal du undgå det skal du have Newton eller Refraktor.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Men vil da lige sige at jeg kan komme inden for ca 3-4″, på en 4-5min.

morten
        Deltager
          • Super Nova

de to nævnte har det vist ikke. De har et fastmonteret primærspejl.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Oki det vidste jeg ikke…

morten
            Deltager
              • Super Nova

Man kan jo drømme lidt om disse instrumenter, hvoraf astro-tehs kun koster 1400 af de billige US$ og kun vejer 15 pund. Skal man alligevel til USA må man jo gøre sit yderste for at modstå fristelsen… Vixen cat’en har jeg drømt om længe – den er måske lidt sværere at kollimere….

Med din erfaring med imaging med SCT, hvor meget tror du så det flade billedfelt betyder i praksis i Danmark. Vi kan jo ikke få stjerner mindre end 2″ lige meget hvad vi gør, så alene af den grund vil feltkrumningen blive mindre (synes mindre) ved de længere (galakse) brændvidder

I øvrigt er jeg imponeret over at du kan nå helt ned på 3-4″. Når jeg prøver svarende til der hvor jeg vil fotografere, så brokker programmet sig over, at der ikke er stjerner nok, det var derfor jeg var lidt skeptisk over værdien i praksis, hvis man alligevel skal flytte kikkerten, Oplever du ikke en konflikt mellem korte eksponeringstider, som programmet ønsker, og behovet for mange stjerner…

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Altså det kommer jo helt an på hvilken størrelse chip man bruger, og hvor krakilsk man er!

Og det er faktisk lykkes mig EN gang at lave et par frames med en FWHM på 1,9″…

Og jeg bruger jo flatner, så mit felt er ikke vildt krumt. Bliver det meget over 5% krumt, så har jeg strammet skruerne for meget!

Nej det problem har jeg ikke! Men det er serfølgelig blevet lidt større efter at jeg er gået over til f/6,8. Men da min kan tage en 30sek uden at ødelægge noget, så ser jeg aldrig problemmet – heller ikke hvis jeg skulle vælge et prøve et “sjovt” sted.

Men så meget går jeg heller ikke op i det, vil jeg også lige indskyde.

morten
                Deltager
                  • Super Nova

jeg var ikke klar over at man kunne få et mere krumt felt ved at stramme skruerne?? Er sekundæren ikke af glas, den skulle da være ret stiv?

Der er meget jeg ikke ved i denne branche…

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Min chip er af DX størrelse, altså som et nikon d70. Pixelstørrelsen er knap 8my

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Joe den er af glas, men hvis skruerne er spændt for hårdt giver det jo spændinger i glasset. Og det kan både måles og ses.

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Det vil jeg checke når jeg kommer hjem. Hvor meget feltkrumning skal jeg regne med der er med en 0,63 reducer, og en chip på 25.10mm x 17.64mm?

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Med en DX chip vil en flatner hjælpe meget, de fås dog kun som redusere….

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Jeg ville nok få et problem med sådan en, da jeg har behov for +110mm backfokus.

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Det er “standard” reduceren på 0,63 fra celestron jeg har. Det er præcis derfor jeg leder efter et rør der giver et stort flat felt.

De to jeg har set er astro-techs og vixen

Begge har fast monteret hovedspejl og skulle have flade billedfelter.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Nu har jeg ikke prøvet min Nikon på den, men jeg vil tror en 12-15%.

Og hvad er et fladt felt?
                                Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 48 i alt)
                                • Emnet 'kollimering af teleskop med CCD?' er lukket for nye svar.