kollimering af teleskop med CCD?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER kollimering af teleskop med CCD?

• Dette emne har 47 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 760 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 48 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Du skal ikke tænke så meget på billedet af de tre skruer, men mere finde ud af at når den peger der og der hen så er den denne skrue der skal ind.

Så kører det for Ole-Bent. Det tager lige lidt at få det ind under huden, men så kan du også gøre det på under 5min fremover.

Her sidst der brugte jeg ca 3min på at gå fra ca 200pixels ude til lidt under 4 pixels.

Og den måler ikke helt rigtigt hvis stjernen ikke fylder nok, ej heller for meget. Ca 100 x 100 pixels hvis jeg husker rigtigt.

Men brug kun singel star til at komme tæt på, resten klares ude under himlen med teleskopet pegede mod et stjernerigt område.

morten
      Deltager
        • Super Nova

Oki, tak jeg prøver, startende med min picostar. Efter bob’s knobs blev det helt galt, var kommet ned på ca 10″, men nu viser den 60″Confused

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

PicoStar er godt, men når du surer rundt om de samme tal – så stop og forsæt ude, eller når seeing er bedre !

Det er en SCT ikke?

morten
          Deltager
            • Super Nova

Det er en celestron c8 sct med alu rør, næsten som din bortset fra at du vist har en kulfiber tubus?

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Oki kom lige til at tænke på at det er lidt anderledes med newton – det virker også med dem, men der er jo et spejl der kan rykkes i flere retninger…

morten
              Deltager
                • Super Nova

D.v.s. først prøve med en defokuseret stjerne, så jeg ved hvilke knapper der er hvilke. Pilen viser retningen hvor skruen skal strammes?

Dernæst alm billeder m et par mins eksponering og færdig kollimering der?

Da jeg prøvede på picostaren i går aftes varierede udlæsningerne enormt, men jeg prøver igen og ser hvad der sker.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Så korte expos som du kan slippe afsted med, så hvis du kan hive nok stjerner ned på 10sek så er det bedre, kan du gøre det på 5sek endnu bedre.

Så lader du bare MaxIm DL eller dit program, stå og tager korte expos derud af. Også mens du justere (så brokker CCDInspektor sig) da du jo skygger imens. Men det forsvinder af sig selv igen.

Jo kortere expo jo mindre på virker PE også videre din kolimerning.

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Michael

Jeg får at vide at der ikke er stjerner nok. Pga mirrorflop er det vel en fordel at kollimere tæt på det man vil fotografere. Går du til et område i mælkevejen?

Jeg er åbenbart lidt tungnem med det program… I hvert fald synes jeg det er nemmere at kollimere ved stor forstørrelse på vanlig vis…

Jeg prøver igen næste gang det bliver klart…

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Jeg gør dette:

Stiller på i kælderen og grov trimmer.

Stiller så op ude, men tubus så meget opad som jeg kan få den og stadig få mange stjerner med. Så et område der ligger tæt på mælkevejen og som er højt oppe.

Så fin trimmer jeg, og lader den være til næste gang det ikke ser godt ud.

Kan du ramme inde for 5 pixels i zenith, så kan det ikke gøres meget bedre med en SCT der har mirrorflop.

Hvis du har meget mirrorflop, så tjek lige om de skruer der holder fokusknappen om de skal strammes lidt. Det skulle mine, og gav meget mindre flop efter.

Hvis du nu kolimenere som du plejer, hvad siger CCDInspektor så til dig?

Altså hvor godt/dårligt mener den det er. Sæt endelig den til at fortælle det i pixels. Også selv om dine pixels ikke viser det samme som min… Men det fortæller jo noget om afstanden du er væk.

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Tak det prøver jeg søndag – har div forpligtelser indtil da..

Tak for hjælpen, det er meget værdsat

M

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Nu har jeg arbejdet med picostaren og CCDinspector. Er det normalt at man får forskellige resultater ved forskellige grader af defokusering, der er tale om et par “, hvilket svarer til ca 5 pixels, som du skriver. Skyldes det mirrorflop som kommer når spejlet bevæges?

Vurderer du graden af mirrorflop ud fra ændring i kollimering når du flytter teleskopet?

M

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Det lyder helt normalt.

Og det er meget sansynligt at det er mirror flop.

Jeg har målt mit under fokus af stjerner i zenith, og ved sydlig horisont. Har ca 8″ mirrorflop på min.

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Kære Michael

Når jeg kollimerer med mit 6 mm okular (333x) så får jeg en fejl der er under 5″. Det kan gøres tæt ind til fokus, og tæt på det der skal fotograferes. Når der er ca. 8″ mirrorflop, hvad er så fordelen ved CCD inspektor (udover at den kan hjælpe med placeringen af reducere til refraktorer etc., og det generelt nørdisk tilfredsstillende ved at kvantitere sin kollimering)

Er det dit indtryk at du får bedre billeder med din SCT ved at bruge CCD inspector?

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Når jeg prøver at gøre det visualt, også måler efter med CCDInspektor.. Så ville jeg nok få noget bedre billeder ved at lade være !

Men med denne løsning går det stærkt, og kommer meget meget tættere på end jeg ellers ville kunne finde ud af. Det med visualt, afhænger jo også af hvor god man er til at se, og til at tolke det man ser.

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

OK, med træning går det altså hurtigt, det har jeg ikke fået det til endnu. Der er meget at lære i denne branche.

Jeg prøvede med mit okular og testede med CCD inspektor. Ved flere forsøg kom jeg aldrig over en fejl på 5″. Derfor tænkte jeg, at kvaliteten af billederne nok ikke ville blive bedre ved at skulle kollimere i mælkevejen of derefter FLYTTE kikkerten med div mirror flop til følge. Jeg må vist til og se på en anden CAT uden mirror flop….

Er der erfaringer med vixen VC200L?, eller med astro-techs RC
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 48 i alt)
                                • Emnet 'kollimering af teleskop med CCD?' er lukket for nye svar.