kollimering af teleskop med CCD?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER kollimering af teleskop med CCD?

• Dette emne har 47 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 759 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 48 i alt)
  • Forfatter

jesperu
      • Giant
      Hej

Lige et hurtigt spørgsmål til CCD-nørderne:

Når i kollimerer jeres teleskoper til fotobrug, gør I det da med CCD kameraet på teleskopet mens I tjekker diffraktionsmønsteret på PC skærmen, eller piller I CCD kameraet af og bruger et okular istedet?

–Jesper

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Jeg bruger en CCD og CCDinspector2, meget hurtigt og præsist. Og det passer så til CCD’en og ikke til et okular med et extra spejl.

jesperu
          • Giant

super – tak for det

–jesper

bwinkler
          Deltager
            • Nova

Hej Michael

Kunne du ikke fortælle lidt om CCDinspector2, som du omtaler du benytter.

Jeg kunne godt lide at vide mere om hvorledes du benytter den og dine erfaringer deraf.

Hvor har du fået den fra og hvad mon prisen har været. På forhånd tak, der er måske andre der ikke har kendskab til en sådan. Hvis tråden har været der før må du undskylde mig.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Tjoe, jeg kan da prøve:

Det jeg bruger den mest til er i nævnte rækkefølge:

Kolimanering af min SCT og tjekke de andre teleskoper!.

Tjekke nattens høst af billeder, er de noglelunde i fokus, trænger teleskopet til en justering.

Undersøge afstanden på flatnere, da det kan fortælle hvor meget et billede krummer.

Finde ud af hvordan seeing er…

Og sikkert noget andet jeg ikke tænker over, at jeg bruger den til.

Hvor jeg har fået den fra: http://www.ccdware.com og er den prisen værd: JA!

Især siden Version 2.1.0 da der kom Singelstar Kolimation!

Det skal jeg have gjort på min C8, hvor jeg stiller op nede i vores kælder (der er lidt over 30meter) og har så PicoStar i den ene ende og C8 i den anden.

Her er et link der viser hvordan den gør det (siden er på engelsk og ikke min)

Men når jeg nu alligevel lige skal have trimmet lidt på min C8 kunne jeg jo optage det som en flash. Med PicoStar kan jeg ikke komme helt tæt på perfekt, men rimeligt. Faktisk bedre end mange ville kunne med et okular og en god stille stående stjerne.

Min kolimation kommer gerne indenfor et par pixels fra perfekt, da dansk seeing ikke tillader det bedre. Men med PicoStar’en i kælderen, der kan jeg starte med at være vildt langt væk (som den er lige nu) og vil så kunne komme ned i omkring 10-20 pixels fra perfekt. Resten skal så trimmes ude, enten via singelstar eller multistar.

Multistar giver nu mig den bedste fintrim.

Det var kort om det ene brug, skriver lidt mere lidt senere.

bwinkler
              Deltager
                • Nova

Hej Michael

Mange tak for din beskrivelse, den kan jo benyttes til mange ting, men jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvordan den egentlig benyttes, f.eks. at der kan ses hvorledes billedet krummer, er det et billed du får eller hvad???

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Oki jeg ser om jeg kan forklare det lidt:
                  Lad mig starte med feltkruming.

Når du har optaget et billede, så udviser stjernerne forskellige FWHM (Fulde Brede ved Halve Højde) hen over billedet. Hvis man sammeholder det med lysstyrke fordelingen, kan man beregne hvor meget feltet krummer.
                  Her et orginalt udbehandlet M63:

Åbner jeg det samme billede i CCDInspektor, så kan den fortælle mig:
                  At Baggrunden er på 2732 ADU, Kontrasten er på 85,29 og Stjernerne har et aspekt på 13%. Og at luftmassen det er taget igemmen er på 1,03, hvilket betyder næsten lige op.
                  Hvad siger dette så? Joe at baggrunden er ganske lys, hvilket jo er klart da det er taget inde fra byen. Kontrasten fortæller hvor god signalet er, her ikke så ringe. Askeptet fortæller hvor aflange stjernerne er.

Så kan jeg bede den om at lave et kurvekort:

Som viser hvor meget feltet krummer, hvis der er stjerner nok. Her er der kun 90 stjerner og de ligger alle ca i midten så der er ikke nok til at vise et korrekt kort. Men det viser stadig at min FWHM ligger mellem 3,66″ og 4,58″. Billedet hælder 0,3″ i Y akslen og jeg er meget ude af Kollimation nemlig 9,6″.
                  Min opløsning på dette billede er 1,19″ pr pixel. Så det hælder med 0,25 pixel og er 8 pixels fra perfekt kollimation.

Jeg kan også lave et 3D kort over et billede, her igen samme som før:

Og det viser jo fint at mit felt mener den krummer 23%, men da den samtidig siger at stjernerne ikke er fordelt nok over feltet kan man desværre ikke helt regne med det.

Jeg for lige lavet nogle med et bedre felt, så du også kan se hvordan det kan bruges til at finde feltkruming.

MStauning2009-03-16 09:28:32

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Her har jeg set på alle billeder fra en hel nat, det vil sige at den bruger dem som et stort billede og får der ved et godt gemmensnit så der kommer rigeligt med stjerner og kan man trygt se bort fra seeing:

Bemærk at min Tilt nu er mere end ved M63, dette skyldtes at over en hel nat skifter billederne jo højde og da det er en SCT rykker mit spejl sig alt efter hvilken højde det peger mod. Det her er fra 79 grader oppe, ned til 54 grader.

Og som 3D:

Det fortæller mig at mit teleskop virkelig trænger til at blive kollimaeret, og at afstanden fra flatner til CCD ikke er perfekt ! Det vil den aldrig blive hos mig da perfekt afstand lader til at ligge et par mm inde i min AO-8’er.

Håber det giver mening?

bwinkler
                    Deltager
                      • Nova

Hej Michael

Mange tak for den fine udredning du her har lavet, meget fint, nu kan selv jeg følge det meste, det ser ihvertilfælde ud til at man kan registrere selv de mindste fejl i systemet, er det også “nemt” at få dem rettet ???, og hvordan en sådan perfect kollimering holder, er vel afhængig af ens udstyrs kvalitet o.lign.!!

Jeg har tænkt på at den registrerede tilt og må afhænge stærkt af hvordan selve kameraet er lignet up, hvordan gør du egentlig det??

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Tilt er total “skævhed”. Altså summen af kamera der sidder skævt og fejl kollimering.

Jeg skruer jo normalt mit kamera på og sikre derved at det sidder rimeligt lige. Vi snakker jo småting her, men har lige fået en anden fokuser som desværre kun fås med 2″ derfor har jeg fået en 2″ adaptor på. Men eftersom at den har 4 skruer til at fast holde med, sidder den stadig lige.

Så jeg foranleder mig på at mit udstyr er lige i sig selv, også er det bare at være sikker på at det er sat ordeligt sammen.

Om det er nemt at få dem rettet ved jeg ikke, da jeg aldrig har oplevet andet end engang at noget var meget skævt (havde en skive imellem en skrue men ikke på de tre andre) så alt hvad jeg har oplevet var nemt.

Men ja det afhænger helt af udstyret om hvor meget det holder trimmet. En SCT holder ikke kollimering vildt godt da spejlet jo flytter på sig hele tiden!!!

På Tak’en skruer jeg det også fast, så heller ikke der har jeg har problemmer. Bliver sjovt at se med den lånte Newton.

bwinkler
                        Deltager
                          • Nova

Hej Michael

OK, det tænkte jeg nok, men en chip kan jo sidde skævt monteret i huset, er da set før!!

Med tak for dine svar jeg slutter tråden nu.

Er det ikke en god måde at skrive slut, for så behøver man ikke at se efter den mere, men kan forvente en ny lignende tråd, hvis der skulle være mere. Jeg tror jeg har glemt mange efterhånden!!!!

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Aktive emmer, det er den bedste funktion dette fora har.

Og du er velkommen, sig endelig til hvis der er mere du vil have forklaret om programmet. Eller om vi lige skal lave en flash eller to.

bwinkler
                            Deltager
                              • Nova

Hej Michael

Hvad er en “Flash” ????Stern%20Smile

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

En flash er de små film der kan afspilles i i web-browser som jeg har lavet fra tid til anden, så som denne:

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

Kære CCD inspector kendere (MS)

Jeg har sat nogle “bob’s knobs” i min C8 SCT og eksperimenteret lidt med CCDinspector.

I en-stjerne-defokuseret modus får jeg får forskellige beskedder om skruer der skal strammes alt efter hvor defokuseret stjernen er. Er det normalt – det gør det jo lidt vanskeligt at finde det rigtige sted..
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 48 i alt)
                                • Emnet 'kollimering af teleskop med CCD?' er lukket for nye svar.