Kollimering af SCT

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Kollimering af SCT

• Dette emne har 31 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 874 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Problemet er desværre, at de fleste diagonaler IKKE kan justeres.

Ja, det er et stort minus, især når det kombineres med halvdårlig kvalitet. Jeg har en ellers udmærket 60mm søger med korrektvendt billede, hvor diagonalen kan drejes, så man kan få den bedste ergonomi, når teleskopet rettes i forskellige retninger. Desværre er kollimeringen af diagonalen så dårlig, at billedet i okularet flytter sig over en grad, når diagonalen drejes…

Thomas, Bornholm

natteravn
      Deltager
        • Main Sequence

Astrojensen wrote:

Gør nu ikke den fejl med at kollimere uden en diagonal

Nemlig, det glemte jeg helt at nævne.

Thomas, Bornholm

Ok!!

Jeg vil mene det er mest rigtig at kollimere først teleskopet uden diagonal og derefter justere diagonalen, det kan langt de fleste på én eller anden måde.

På den anden måde stemmer kollimeringen kun på et bestemt punkt hvor hovedspejlet måtte stå.

natteravn2017-07-28 13:11:05

johnc
        Deltager
          • Moon

natteravn wrote:

Gør nu ikke den fejl med at kollimere uden en diagonal

Nemlig, det glemte jeg helt at nævne.

Thomas, Bornholm

Ok!!

Jeg vil mene det er mest rigtig at kollimere først teleskopet uden diagonal og derefter justere diagonalen, det kan langt de fleste på én eller anden måde.

På den anden måde stemmer kollimeringen kun på et bestemt punkt hvor hovedspejlet måtte stå.

Hej Rodi og Thomas.

Vil bare lige fortælle, hvordan jeg prøver at kollimere min Meade. Muligvis er det dette som gør at det aldrig er lykkedes for mig.

Jeg har kamera i primær fokus, og centrere som regel på Arcturus, Vega eller Sirius. Justere på skruerne og gen-centrere. Men når jeg efterfølgende tager billeder af stjernen, så har jeg ikke ens spikes og genskin.

Mvh. John

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Spikes? Der er da ikke spikes i en SCT?

Thomas, Bornholm

johnc
            Deltager
              • Moon

Astrojensen wrote: Spikes? Der er da ikke spikes i en SCT?

Thomas, Bornholm

Hej Thomas

Det er ikke spikes ligesom en newtonian, det ligner mange små spikes. Det er muligt I andre har et andet ord for det, som jeg ikke kender:-)

Prøver at vedhæfte et billede af hvad jeg ser. Håber det lykkedes da det er første gang.

Mvh. John

johnc
              Deltager
                • Moon

Det lykkedes ikke første gang. Prøver igen lidt senere:-)

Mvh. John

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Jeg tror ikke der menes newton spikes, men om de “takker” der forekommer på difraktions ringene

Hilsen Claus ClausKAF2017-07-29 23:37:14

johnc
                  Deltager
                    • Moon

Hej

Nu prøver jeg med et link til dropbox i stedet, da jeg ikke kan få lov til at uploade et billede til forummet.

https://www.dropbox.com/s/rnkur3w06lk047t/DSC_0004.png?dl=0

Mvh. John

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej John.

Det ser underligt ud. Der er reflekser, farvefejl på stjernerne og slør rundt om?

Er du i primærfokus på din SCT?
                      Bor du i nærheden af fredericia?

mvh
                      Jens

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

JohnC wrote: Hej

Nu prøver jeg med et link til dropbox i stedet, da jeg ikke kan få lov til at uploade et billede til forummet.

Mvh. John

Det ligner bare en almindelig over eksponerings flare, se f.eks dette billede jeg tog af Betelgeuse 30/12-2013.

Canon 1000D, Canon 250 mm f/5.6 objektiv, 240 , ISO 400:

rudibr2017-07-30 15:30:27

/Rudi B. Rasmussen

johnc
                        Deltager
                          • Moon

Jens.Jacobsen wrote: Hej John.Det ser underligt ud. Der er reflekser, farvefejl på stjernerne og slør rundt om?Er du i primærfokus på din SCT? Bor du i nærheden af fredericia?mvhJens

Hej Jens

Kamera er monteret direkte i enden af SCT.

Jeg bor ret tæt dig, kun nogle gader væk.

Mvh. John

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Så kunne vi jo lige stikke hovederne sammen vej lejlighed… Der er åbenbart flere amatørastronomer i lokalområdet som jeg ikke kender til!

Men en SCT, den kan jeg da kollimere!

mvh
                            Jens

johnc
                            Deltager
                              • Moon

rudibr wrote:

Hej

Mvh. John

Det ligner bare en almindelig over eksponerings flare, se f.eks dette billede jeg tog af Betelgeuse 30/12-2013.

Canon 1000D, Canon 250 mm f/5.6 objektiv, 240 , ISO 400:

Hej Rudi

Ja noget af det ligner lidt dit billede. Mine har dog lidt flere reflekser og den underlige blå refleksion over selve stjernen.

Billedet er optaget i iso1600 5sek.

Et af de sidste billeder jeg har taget efterfølgende er dette, se link. Hvor jeg har forsøgt endnu en kollimering. Og derefter opgav.

Dette er iso3200 5sek.

https://www.dropbox.com/s/klw2brs01ye6s4g/DSC_0029.jpg?dl=0

Spørgsmål hvordan får du billeder op på denne side?

Mvh. John

johnc
                              Deltager
                                • Moon

Jens.Jacobsen wrote: Så kunne vi jo lige stikke hovederne sammen vej lejlighed… Der er åbenbart flere amatørastronomer i lokalområdet som jeg ikke kender til!Men en SCT, den kan jeg da kollimere!mvhJens

Hej Jens

Det lyder godt

Du har helt sikkert en masse gode svar til nogle af mine nybegynder spørgsmål. Og hjælp kan jeg helt sikkert godt bruge til min SCT.

Mvh. John

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

JohnC wrote:

Hej Rudi

Ja noget af det ligner lidt dit billede. Mine har dog lidt flere reflekser og den underlige blå refleksion over selve stjernen.

Billedet er optaget i iso1600 5sek.

Et af de sidste billeder jeg har taget efterfølgende er dette, se link. Hvor jeg har forsøgt endnu en kollimering. Og derefter opgav.

Dette er iso3200 5sek.

https://www.dropbox.com/s/klw2brs01ye6s4g/DSC_0029.jpg?dl=0

Mvh. John

Ja, mit billige Canon objektiv er sikkert noget elendigt glas med masser af reflektioner. Billedet er fra før jeg fik købt teleskop hvor jeg trådte mine første spæde snublende astro-foto skridt.

Syntes bare det lignede dit meget godt, så mit bud er at der er reflektioner i dit system?

JohnC wrote: Spørgsmål hvordan får du billeder op på denne side?

Svaret på det er; at det gør jeg ikke

Vi arbejder over flere nætter og kæler for fokusering, kolimering osv osv for at få så gode billeder som muligt. Dernæst bruger vi igen adskillige timer på billedbehandling for at få din mindste detaljer og kontraster frem i billederne.

Og så er det paradoksalt at så endelig uploade billedet til forum her, hvor det flåes i stykker i et elendigt jpeg format!!!

Så derfor gemmer jeg næsten altid i png format (non destruktiv, alle pixels 100% magen til det rå billede) på min egen hjemmeside og likner dertil f.eks således:

[ IMG ]http://b-rasmussen.dk/astro/2016/1003/m57.png[ /IMG ]

Men det må vi tage op i en anden tråd, denne vil jeg jo ikke afspore.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'Kollimering af SCT' er lukket for nye svar.