› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Kollimering af SCT
- Dette emne har 31 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 874 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. juli 2017 kl. 12:15 #162472
astrojensenDeltager- Neutron star
Problemet er desværre, at de fleste diagonaler IKKE kan justeres.
Ja, det er et stort minus, især når det kombineres med halvdårlig kvalitet. Jeg har en ellers udmærket 60mm søger med korrektvendt billede, hvor diagonalen kan drejes, så man kan få den bedste ergonomi, når teleskopet rettes i forskellige retninger. Desværre er kollimeringen af diagonalen så dårlig, at billedet i okularet flytter sig over en grad, når diagonalen drejes…
Thomas, Bornholm
28. juli 2017 kl. 13:05 #162473
natteravnDeltager- Main Sequence
Astrojensen wrote:
Gør nu ikke den fejl med at kollimere uden en diagonal
Nemlig, det glemte jeg helt at nævne.
Thomas, Bornholm
Ok!!
Jeg vil mene det er mest rigtig at kollimere først teleskopet uden diagonal og derefter justere diagonalen, det kan langt de fleste på én eller anden måde.
På den anden måde stemmer kollimeringen kun på et bestemt punkt hvor hovedspejlet måtte stå.
natteravn 2017-07-28 13:11:05 29. juli 2017 kl. 12:47 #162499
johncDeltager- Moon
natteravn wrote:
Gør nu ikke den fejl med at kollimere uden en diagonal
Nemlig, det glemte jeg helt at nævne.
Thomas, Bornholm
Ok!!
Jeg vil mene det er mest rigtig at kollimere først teleskopet uden diagonal og derefter justere diagonalen, det kan langt de fleste på én eller anden måde.
På den anden måde stemmer kollimeringen kun på et bestemt punkt hvor hovedspejlet måtte stå.
Hej Rodi og Thomas.
Vil bare lige fortælle, hvordan jeg prøver at kollimere min Meade. Muligvis er det dette som gør at det aldrig er lykkedes for mig.
Jeg har kamera i primær fokus, og centrere som regel på Arcturus, Vega eller Sirius. Justere på skruerne og gen-centrere. Men når jeg efterfølgende tager billeder af stjernen, så har jeg ikke ens spikes og genskin.
Mvh. John
29. juli 2017 kl. 12:59 #162501
astrojensenDeltager- Neutron star
Spikes? Der er da ikke spikes i en SCT?
Thomas, Bornholm
29. juli 2017 kl. 13:48 #162503
johncDeltager- Moon
Astrojensen wrote: Spikes? Der er da ikke spikes i en SCT?
Thomas, Bornholm
Hej Thomas
Det er ikke spikes ligesom en newtonian, det ligner mange små spikes. Det er muligt I andre har et andet ord for det, som jeg ikke kender:-)
Prøver at vedhæfte et billede af hvad jeg ser. Håber det lykkedes da det er første gang.
Mvh. John
29. juli 2017 kl. 13:56 #162505
johncDeltager- Moon
Det lykkedes ikke første gang. Prøver igen lidt senere:-)
Mvh. John
29. juli 2017 kl. 19:15 #162515
clauskafDeltager- Nova
Jeg tror ikke der menes newton spikes, men om de “takker” der forekommer på difraktions ringene
Hilsen Claus
ClausKAF 2017-07-29 23:37:14 30. juli 2017 kl. 14:31 #162527
johncDeltager- Moon
Hej
Nu prøver jeg med et link til dropbox i stedet, da jeg ikke kan få lov til at uploade et billede til forummet.
https://www.dropbox.com/s/rnkur3w06lk047t/DSC_0004.png?dl=0
Mvh. John
30. juli 2017 kl. 15:23 #162530
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej John.
Det ser underligt ud. Der er reflekser, farvefejl på stjernerne og slør rundt om?
Er du i primærfokus på din SCT?
Bor du i nærheden af fredericia?mvh
Jens30. juli 2017 kl. 15:30 #162531
RudiDeltager- Neutron star
JohnC wrote: Hej
Nu prøver jeg med et link til dropbox i stedet, da jeg ikke kan få lov til at uploade et billede til forummet.
Mvh. John
Det ligner bare en almindelig over eksponerings flare, se f.eks dette billede jeg tog af Betelgeuse 30/12-2013.
Canon 1000D, Canon 250 mm f/5.6 objektiv, 240
, ISO 400:rudibr 2017-07-30 15:30:27 /Rudi B. Rasmussen
30. juli 2017 kl. 17:55 #162535
johncDeltager- Moon
Jens.Jacobsen wrote: Hej John.Det ser underligt ud. Der er reflekser, farvefejl på stjernerne og slør rundt om?Er du i primærfokus på din SCT? Bor du i nærheden af fredericia?mvhJens
Hej Jens
Kamera er monteret direkte i enden af SCT.
Jeg bor ret tæt dig, kun nogle gader væk.
Mvh. John
30. juli 2017 kl. 18:07 #162537
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Så kunne vi jo lige stikke hovederne sammen vej lejlighed… Der er åbenbart flere amatørastronomer i lokalområdet som jeg ikke kender til!
Men en SCT, den kan jeg da kollimere!
mvh
Jens30. juli 2017 kl. 18:09 #162538
johncDeltager- Moon
rudibr wrote:
Hej
Mvh. John
Det ligner bare en almindelig over eksponerings flare, se f.eks dette billede jeg tog af Betelgeuse 30/12-2013.
Canon 1000D, Canon 250 mm f/5.6 objektiv, 240
, ISO 400:Hej Rudi
Ja noget af det ligner lidt dit billede. Mine har dog lidt flere reflekser og den underlige blå refleksion over selve stjernen.
Billedet er optaget i iso1600 5sek.
Et af de sidste billeder jeg har taget efterfølgende er dette, se link. Hvor jeg har forsøgt endnu en kollimering. Og derefter opgav.
Dette er iso3200 5sek.
https://www.dropbox.com/s/klw2brs01ye6s4g/DSC_0029.jpg?dl=0
Spørgsmål hvordan får du billeder op på denne side?
Mvh. John
30. juli 2017 kl. 18:14 #162539
johncDeltager- Moon
Jens.Jacobsen wrote: Så kunne vi jo lige stikke hovederne sammen vej lejlighed… Der er åbenbart flere amatørastronomer i lokalområdet som jeg ikke kender til!Men en SCT, den kan jeg da kollimere!mvhJens
Hej Jens
Det lyder godt
Du har helt sikkert en masse gode svar til nogle af mine nybegynder spørgsmål. Og hjælp kan jeg helt sikkert godt bruge til min SCT.
Mvh. John
30. juli 2017 kl. 18:39 #162540
RudiDeltager- Neutron star
JohnC wrote:
Hej Rudi
Ja noget af det ligner lidt dit billede. Mine har dog lidt flere reflekser og den underlige blå refleksion over selve stjernen.
Billedet er optaget i iso1600 5sek.
Et af de sidste billeder jeg har taget efterfølgende er dette, se link. Hvor jeg har forsøgt endnu en kollimering. Og derefter opgav.
Dette er iso3200 5sek.
https://www.dropbox.com/s/klw2brs01ye6s4g/DSC_0029.jpg?dl=0
Mvh. John
Ja, mit billige Canon objektiv er sikkert noget elendigt glas med masser af reflektioner. Billedet er fra før jeg fik købt teleskop hvor jeg trådte mine første spæde snublende astro-foto skridt.
Syntes bare det lignede dit meget godt, så mit bud er at der er reflektioner i dit system?
JohnC wrote: Spørgsmål hvordan får du billeder op på denne side?
Svaret på det er; at det gør jeg ikke
Vi arbejder over flere nætter og kæler for fokusering, kolimering osv osv for at få så gode billeder som muligt. Dernæst bruger vi igen adskillige timer på billedbehandling for at få din mindste detaljer og kontraster frem i billederne.
Og så er det paradoksalt at så endelig uploade billedet til forum her, hvor det flåes i stykker i et elendigt jpeg format!!!
Så derfor gemmer jeg næsten altid i png format (non destruktiv, alle pixels 100% magen til det rå billede) på min egen hjemmeside og likner dertil f.eks således:
[ IMG ]http://b-rasmussen.dk/astro/2016/1003/m57.png[ /IMG ]
Men det må vi tage op i en anden tråd, denne vil jeg jo ikke afspore.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kollimering af SCT' er lukket for nye svar.