Kollimering af SCT

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Kollimering af SCT

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 32 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

johnc
    Deltager
      • Moon

Hej alle

Sidder og kigger pĂ„ muligheder for at kollimere min SCT (Meade8″)med 2″ tilslutning i ro og mag indendĂžrs. Da jeg helst ikke vil bruge de fĂ„ gode timer, som er med klar og mĂžrk himmel pĂ„ at kollimere. Har kigget pĂ„ Howie Glatter’s laser collimator, men han skriver pĂ„ hans hjemmeside, at han i Ăžjeblikket ikke tager imod ordre.

Er der nogen som har/kender andre typer laser collimator? Eller har erfaring med Howie’s collimator?

Mvh. John

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Jeg vil da lige nÊvne at Howie Glatter dÞde i sidste mÄned, til de som ikke har hÞrt den nyhed.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Ja, Glatter er her ikke mere, men en Youtube video kan hjÊlpe dig videre med en Hotech Laser Collimator. Og der er ogsÄ andre videoer:

https://www.youtube.com/watch?v=kJdo8RwDwi4

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

johnc
          Deltager
            • Moon

Vidste ikke at han var dĂžd..

Har set pĂ„ den fra Hotech, som du linker til. De nĂŠvner at man ikke kan regne med at center placering i cassegrains er lig med optimal kollimering. Det var blandt derfor jeg faldt for Howie Glatter’s collimator med ringe/holografik adapter.

Er der andre mĂŠrker udover Howie’s som benytter samme teknologi.

Mvh John

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Der er nu ogsĂ„ andre videoer, men jeg kigger dem ikke igennem. Det er din opgave. I Ăžvrigt bruger jeg en stjerne til at kollimere. Det er langt det billigste. MĂ„ske er kollimeringen sĂ„ ikke helt i bull’s eye, men det er dĂŠl’me tĂŠt pĂ„.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

I Ăžvrigt bruger jeg en stjerne til at kollimere. Det er langt det billigste. MĂ„ske er kollimeringen sĂ„ ikke helt i bull’s eye, men det er dĂŠl’me tĂŠt pĂ„.

Det gjorde jeg ogsÄ, da jeg havde en C8. I Þvrigt er kollimering pÄ en stjerne den eneste mÄde, man kan vÊre 100% sikker pÄ, at man har fÄet kollimeringen korrekt i praksis, da man her ikke gÞr sig afhÊngig af en eller anden form for ekstern kollimator, der jo reelt i sig selv kan vÊre ude af kollimering i stÞrre eller mindre grad.

Thomas, Bornholm

spatzek
                Deltager
                  • Super Giant

Tilslutter mig Thomas. LĂŠr at bruge en klar stjerne til at kollimere pĂ„. Det er nemmere end man tror og tager ved lidt lĂŠring kun fĂ„ minutter at gĂžre. Jeg har faktisk ikke kollimeret i flere Ă„r. I forhold til de SCTer, jeg har ejet i “gamle dage”, sĂ„ er det min helt klare (ikke statistisk bevist) fornemmelse, at seneste mange Ă„rs SCTer ikke sĂ„ nemt hopper ud af kollimering. Derfor gider jeg heller ikke mere at opgradere med Bobs Knobs eller andet.

God fornĂžjelse med din Meade.

johnc
                  Deltager
                    • Moon

Spatzek wrote: Tilslutter mig Thomas. LĂŠr at bruge en klar stjerne til at kollimere pĂ„. Det er nemmere end man tror og tager ved lidt lĂŠring kun fĂ„ minutter at gĂžre. Jeg har faktisk ikke kollimeret i flere Ă„r. I forhold til de SCTer, jeg har ejet i “gamle dage”, sĂ„ er det min helt klare (ikke statistisk bevist) fornemmelse, at seneste mange Ă„rs SCTer ikke sĂ„ nemt hopper ud af kollimering. Derfor gider jeg heller ikke mere at opgradere med Bobs Knobs eller andet.

God fornĂžjelse med din Meade.

Mange tak

Jeg ved ikke, om jeg synes det er nemmere end man tror. Jeg har efter hÄnden brugt mange timer, uden at det er blevet helt godt, hvor jeg hellere havde set pÄ stjernetÄger.

johnc
                    Deltager
                      • Moon

outlook wrote: Der er nu ogsĂ„ andre videoer, men jeg kigger dem ikke igennem. Det er din opgave. I Ăžvrigt bruger jeg en stjerne til at kollimere. Det er langt det billigste. MĂ„ske er kollimeringen sĂ„ ikke helt i bull’s eye, men det er dĂŠl’me tĂŠt pĂ„.

Tro mig, jeg har set pÄ rigtig mange videoer. Men de fleste ser ud til at vÊre beregnet til newtonians. Vil gerne vÊlge rigtig fÞrste gang, da de jo ikke er helt billige altsÄ laser collimators.

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Jeg forsĂžgte mig i sin tid med laser. Havde vĂŠsentligt bedre resultat med en stjerne – bĂ„de kunstig og naturlig. En SCT holder normalt kollimering godt, men bĂžr stadig tweakes/tjekkes pĂ„ en klar stjerne nĂŠr ens observations mĂ„l hvis det skal vĂŠre super godt. (pga. Mirror shift/flop som er mere eller mindre udtalt alt efter teleskop og i nogen grad kan have en lille indflydelse pĂ„ optimal kollimering)

Med et par gode fingerskruer istedet for skruer der krĂŠver vĂŠrktĂžj, tager det ikke mange minutter.

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg ved ikke, om jeg synes det er nemmere end man tror. Jeg har efter hÄnden brugt mange timer, uden at det er blevet helt godt, hvor jeg hellere havde set pÄ stjernetÄger.

Princippet er uhyre enkelt og kan hurtigt lÊres. Der er en mÊngde guider pÄ nettet.

Problemet er, at man har en tendens til at overdrive, nĂ„r man skruer pĂ„ kollimeringsskruerne. Der skal IKKE ret meget til, nĂ„r man er lige ved at vĂŠre der. Man skal tĂŠnke i hundrededele af en omdrejning pĂ„ skruen, en kvart omgang kan vĂŠre ALT for meget, sĂ„ man lige pludselig er ude af kollimering igen, nu bare “til den anden side”.

Thomas, Bornholm

johnc
                          Deltager
                            • Moon

FrankLarsen wrote: Jeg forsĂžgte mig i sin tid med laser. Havde vĂŠsentligt bedre resultat med en stjerne – bĂ„de kunstig og naturlig. En SCT holder normalt kollimering godt, men bĂžr stadig tweakes/tjekkes pĂ„ en klar stjerne nĂŠr ens observations mĂ„l hvis det skal vĂŠre super godt. (pga. Mirror shift/flop som er mere eller mindre udtalt alt efter teleskop og i nogen grad kan have en lille indflydelse pĂ„ optimal kollimering)

Med et par gode fingerskruer istedet for skruer der krĂŠver vĂŠrktĂžj, tager det ikke mange minutter.

Tak for gode rÄd. Det kunne godt vÊre jeg skulle prÞve nogle fingerskruer i stedet for umbrakonÞgler. For de har ikke virket for mig.

johnc
                            Deltager
                              • Moon

Astrojensen wrote:

Princippet er uhyre enkelt og kan hurtigt lÊres. Der er en mÊngde guider pÄ nettet.

Problemet er, at man har en tendens til at overdrive, nĂ„r man skruer pĂ„ kollimeringsskruerne. Der skal IKKE ret meget til, nĂ„r man er lige ved at vĂŠre der. Man skal tĂŠnke i hundrededele af en omdrejning pĂ„ skruen, en kvart omgang kan vĂŠre ALT for meget, sĂ„ man lige pludselig er ude af kollimering igen, nu bare “til den anden side”.

Thomas, Bornholm

Hej Thomas

Det skal jeg huske nĂŠste gang. Nu mangler der bare nogle mĂžrke aftner til at Ăžve fĂŠrdigheder i

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

GÞr nu ikke den fejl med at kollimere uden en diagonal, hvad enten det nu er et prisme eller spejl. Kollimerer du uden og indsÊtter herefter en diagonal kan kollimeringen vÊre i uorden igen grundet diagonalen. Brug din mest brugte diagonal til MÄnen og planeterne og det er ogsÄ i den et evt. kamera skal anbringes, hvis du skal have fotos af dem evt. med en barlow. outlook2017-07-28 11:29:22

Hilsen Leif,
” Ed Ting

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

GĂžr nu ikke den fejl med at kollimere uden en diagonal

Nemlig, det glemte jeg helt at nĂŠvne.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'Kollimering af SCT' er lukket for nye svar.