Kollimering af RC10

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Kollimering af RC10

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af mba. This post has been viewed 28 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

mba
    Deltager
      • Moon

Har netop købt et Astro 10″ f/8 Ritchey-Chrétien fra Astro (Link her) her i Aalborg og det virker sådan set fint nok på min ældre EQ6 montering, om end det nok er tæt på grænsen for hvad det kan bære.

Tror det er ok kollimeret, men det bliver det jo nok ikke ved med at være og hvad skal man så bruge til sådan en RC? Har prøvet at skrue lidt på sekundær, og brugt en laser (Bader LaserColli Mark III), men resultatet var ikke helt perfekt – der skulle stadig skrues en smule med en rigtig stjerne.

Det ville jo være super, hvis det kunne gøres indendøre. Skal man bruge en Cheshire, en kunstig stjerne eller måske det relativt nye system:

Hotec

Et enkelt foto af Jupiter (stack med ca 1000 stk fra et ASI120MC):

På forhånd tak for alt input

store.bjoern
      Deltager
        • Giant

Hej, tillykke med det nye skop. Det ser ud til at kunne være en “langhåret” affære at kollimere. Guiden her viser et trick med en LED-lommelygte som simulerer stjerner indendøre http://www.hnsky.org/RC_collimation.htm

michaelr
        Deltager
          • Super Giant

Vedr kollimering dagslys, se her:

http://www.leif.org/mikael/collimation.html

munkholm
          Deltager
            • Neutron star

Har selv en RC10″ og bruger CCDInspector. Når man først har styr på prosessen kan det gøres på 10 min. Der er mulighed for enkelt stjerne kollimering eller på hele feltet. Jeg gør det når der er stjerner på himlen, men det kan også gøres med en kunstig stjerne

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Fin Jupiter, er det fra Nørresundby-siden?

mba
              Deltager
                • Moon

Hej Alle,

tak for det, jeg må lige afprøve de forskellige muligheder

Og ja Jupiter er fra Nrsb. tæt på gymnasiet

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Kollimering af RC10' er lukket for nye svar.