kollimering af newt

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER kollimering af newt

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af michael. This post has been viewed 287 timesbertelsen. This post has been viewed 287 times
Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Kære Michael

Jeg købte den fordi jeg ville lære noget om newtons, og du gav mig på en billig måde mulighed for at kaste mig ud i det med et rør, som er godt nok til at man kan lære en del om hvad den kikkerttype kan, selvom det ikke er 1/10 wave Orion UK.

Jeg er overhovedet ikke utilfreds med den – har bare brug for at lære noget om hvordan man optimerer den. Da jeg ikke har arbejdet med newtons før, så er jeg helt på bar bund og gør mig mine erfaringer, med hjælp fra forumet. Du har en viden, der gør at du fra starten kunne få mere ud af den. Det er den viden jeg prøver at få.

Jeg har undersøgt difraktionsmønstret, og mener at korkstykkerne sidder forkert med alt for stor risiko for trekantede mønstre.

Fokuseren er jeg ikke tilfreds med, men det har jo ikke noget at gøre med dig overhovedet.

Jeg er fortsat glad for den handel, Michael, og er ked af hvis det jeg skriver opfattes som brok – det er slet ikke ment sådan. Hvis man ikke kan tage fat på tingene uden overdreven frygt for at ødelægge dem, så lærer man efter min opfattelse mindre. Den kikkert du solgte mig opfylder præcist det formål for mig.

M

morten2009-06-18 22:11:59

michael.bertelsen
      Deltager
        • Nova

Hej Morten Smile

Jeg er glad for, at høre, at du ikke har fortrudt købet, og jeg mener ikke, at du brokker dig. Men da jeg læste, at 1/10 fokuseren ikke virkede som den skulle, blev jeg blot lidt paf. Det er muligt, at jeg har mistolket dine indlæg – årsagen og forskellen er sikkert, at du går noget grundigere til værks, og mere i detaljer end jeg gør. Jeg tror nu ikke, at jeg besidder en større viden end dig – jeg brugte bare teleskopet uden omsvøb, og lærte mere om det på den måde, når jeg begik en fejl. Jeg er spændt på, at se din optimering af teleskopet.

Mvh

Michael
      Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
      • Emnet 'kollimering af newt' er lukket for nye svar.