› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › kollimering af newt
- Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af michael. This post has been viewed 286 timesbertelsen. This post has been viewed 286 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. juni 2009 kl. 20:40 #17774
mortenDeltager- Super Nova
Jeg har brug for et råd.
Jeg har købt en brugt GSO 200 mm f/5 newton, som jeg har forsøgt at kollimere. Jeg har fulgt Jespers manual med en cheshire kollimator, men kunne ikke se hele sekundærspejlet gennem det lille hul. Jeg har så manuelt anbragt sekundæren så den passer til udtrækket, og dernæst ved hjælp af cheshiren, støttet af en laserkollimator må jeg indrømme centreret sekundæren og til sidst brugt cheshiren til at indstille hovedspejlet. Dernæst check på picostar stjerne. Trakantede difraktionsringe .Dernæst tog jeg spejlet ud (og centrerede marketrngen, som var lidt ved siden af). Jeg løsnede skruerne indtil ringene var runde, men så var spejlet løst. Dernæst flyttede jeg kork pladerne som sidder under spejlet ud under gummiklemmerne. Nu kunne jeg få et rundt difraktionsmønster samtidigt med at spejlet sad urokkeligt fast. efterhånden er jeg blevet ret ferm til at få det rør kollimeret ret hurtigt, men jeg har dog et “sidste” problem. Den sorte plet i centrum (skyggen af sekundæren) bliver ekcentrisk når man passerer fokuspunktet inde fra og ud. Jeg går ud fra at det må være flex i focuseren. Jeg har strammet crayford focuseren næsten så meget som jeg kan, så der han ikke hentes mindre flex af den vej. Betyder det noget for billederne? Har I erfaring for at GSO fokuserne er halv-ringe.Jeg har prøvet med et 9 mm okular i en 2,5x powermate. Her har jeg gode in-focus difraktonsringe, og det hele ser rundt og koncentrisk ud.Billedet viser difraktionsringene taget med et centralt udsnit af fotos med mit orion starshoot pro kamera. Fra venstre mod højre fokuseres der ud, d.v.s. kameraet bevæger sig væk fra teleskopet..morten 2009-06-17 20:48:41 17. juni 2009 kl. 20:50 #17776
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hej Morten, jeg har ikke lige styr på dit problem- men har et godt link til cheshire kollimering:
Ved ikke, om det briger nye informationer?
Hilsen Mogens B.
17. juni 2009 kl. 21:12 #17778
tak for linket, det forholder sig dog ikke til hvorfor den sorte ring i centrum flytter sig når man går igennem fokus, og hvad årsagen til det kan være.
Det er dog en rigtigt god foklaring.Mmorten 2009-06-17 21:13:01 17. juni 2009 kl. 22:17 #17790
jesperDeltager- Neutron star
Hej Moten,
Når du kører igennem fokus, bliver stjernen så i midten af billedfeltet? Nogen gange kan skyggen blive decentreret hvis stjernen kommer væk fra centrum af feltet.Var det selve sekunærspejlet, eller primærspejlets spejlbillede du ikke kunne se? Nogle gange kan det sidste være tilfældet, når Cheshiren er lang, men jeg går ud fra at du har prøvet at køre fokuseren og Cheshiren ud og ind for at få det bedste “billedfelt”.17. juni 2009 kl. 22:38 #17791
Hej Jesper
Tak for svaret og for din vejledning, som du tidligere linkede til.Jeg kan ikke se kanten af sekundærspejlet når jeg kikker igennem cheshiren, Jeg har prøvet at trække den ud og sætte forlængerrør på, ligemeget hvad jeg gør, kan jeg bare ikke se kanten af sekundæren (har også prøvet at lyse på den bagfra). Primærspejlets clips kan jeg se, og de sidder helt ude i kanten af billedet, symmetrisk som de skal. Cheshiren er købt hos 2Astro-Erik, og den er lang.Jeg tror sådan set at jeg har kollimeret den newton nu, men undrer mig over at den sorte ring i midten ligesom søger opad når man fokuserer udad, jeg tænkte det kunne være flex i selve fokuseren. Difraktionsmønstret er sådan set pænt centreret helt ind til fokus, men søger lidt opad når man fokuserer forbi.Jeg har pæne in-fokus difraktionsringe med de 277x forstørrelse som powermaten og mit 9 mm okular giver.Når jeg stillede spørgsmålet var det fordi du og andre erfarne tit umiddelbart kender denne type af problemer og kan sige, om fokuseren f.eks. skal skiftes, eller om problemet betyder noget for billederne. Når der bliver tid og mørke må jeg vel bare eksperimentere lidt og se hvilken kvalitet billeder jeg kan få. Jeg er i hvert fald glad for at jeg fik de difraktionsringe til at blive runde og ikke trekantede.17. juni 2009 kl. 23:31 #17793
jesperDeltager- Neutron star
Hej Morten,
Hvis bare du kan se de tre clips, og de sidder symmetrisk så er det fint. Du behøver ikke at se selve kanten. Jeg har selv en kort og en lang Cheshire. Den lange kan jeg ikke kan se clipsene igennem, men den er til gengæld er god på andre måder, så jeg skifter mellem dem.Umiddelbart tror jeg du har ret i at det må være fokuseren der er skyld i det du beskriver, hvis din stjerne er centreret i hele fokusforløbet. Hvis du kan se koncentriske difraktionsringe i fokus og tæt på, så er din kollimering i orden, og du vil få gode billeder, så jeg tror ikke du har et større problem. Hvordan ser det ud hvis du sætter laseren i og vrider lidt i fokuseren?Trekantede stjerner er noget rigtigt skidt, og skyldes som regel for hådt spænde clips på hovedspejlet. Man må gerne kunne dreje spejlet rundt i cellen.17. juni 2009 kl. 23:38 #17794
Laseren sidder rimeligt fast, men jeg tænkte om fokuseren kunne sidde en anelse skævt eller bevæge sig ikke lineært.
Jeg synes ophænget til det GSO spejl er dårligt tænkt. Der er tre clips, men spejlet er ikke understøttet direkte under dem, men i steddet 1½ cm centralt for, hvor der sidder korkstykker på tre radiært forløbende “eger”. Når man klemmer på clipsene, så skal der jo komme spænding i spejlet. I hvert fald var den eneste måde at få helt funde difraktionsringe at flytte de korkstykker.Det kan være jeg må have mig en kort cheshire, også.18. juni 2009 kl. 09:16 #17800
tommyfDeltager- Neutron star
Har en af denne type du kan låne hvis den er kort nok.
Godt nok en laser,,,,TommyF 2009-06-18 09:16:56 18. juni 2009 kl. 10:19 #17803
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg vil skyde på at det er fokuseren der ikke sidder lige på.. Og derved foskyder billedet en anelse. Men som Jesper siger, så burde du få gode billeder sålænge det optiske er i center. Det er jo heller ikke meget den gør det, at dømme udfra dine billeder. Det kan måske dreje som om 0,05mm eller lign…
18. juni 2009 kl. 10:23 #17804
18. juni 2009 kl. 10:35 #17805
Og tag et kik her, han skriver noget om myth’s:
18. juni 2009 kl. 12:16 #17811
henrikDeltager- Nova
Hej Morten
Når stjernen tipper opad, er det så, når fokuseren er helt ude?
Hvis det er flex i fokuseren der gør det vil det nemlig typisk være når den har mindst støtte indeni; Dvs. helt er ude. Stort set alle korte Crayfords vipper nemlig når de kommer helt derud; Gudefokuseren – dvs. en a de få der ikke gør det – er Baader Steeltrac fokuseren; Den ER så god!
Til fotografisk brug med DSLR vil fokuseren dog som regel være ret langt inde, så det ikke er et stort problem. Umiddelbart er TS/GSO fokuseren rigtig god ved mindre belastninger. Den kan justeres (De to små embraco-skruer der sidder symmetrisk på oversiden af fokuseren).
Vi kan prøve at tage et kig på den sammen en skyfri aften og/eller med en laser, når du har tid og de er vejr til det.
Mvh Henrik
Henrik 2009-06-18 12:29:21 18. juni 2009 kl. 16:47 #17823
Kære Alle
Tak for svar og gode råd. Jeg er meget glad for dette forum og den hurtige respons jeg får på alle mine spørgsmål.Tommy, mange tak for tilbuddet, men jeg har allerede sådan en dims.MS. Tak for links, som. ligesom MogensB’s link ovenfor indeholdt en del ting jeg ikke vidste. Det første link tyder jo på at det faktisk skal være som jeg ser det. Collimation myths er meget nyttig info.Henrik. Ja det var når den kom helt ud. Mit sidste billede er med fokuseren max ude. Tak for rådet om steel track. Det ser ud til at man kan skrue den direkte på GSO fodpladen. Jeg må overveje det, GSO focuseren er jeg ikke glad for. Det er svært at give den den rigtige spænding, for løst, flex, for stramt og 1:10 Caryford udvekslingen virker ikke, d.v.s. man drejer, men fokuseren flytter sig ikke – det ødelagde min første (korte) nat med den kikkert.Jeg havde tænkt at den GSO skulle være en midlertidig ting som skulle lære mig noget om newtons, så jeg skal lige tænke over hvilke investeringer jeg smider efter den. Steel track kan fås med en adapter til SCT, så kunne man også bruge den der…Har i sådan en steel track på lager hos lyra? Kan man få motor til den?morten 2009-06-18 16:48:25 18. juni 2009 kl. 17:49 #17825
tommyfDeltager- Neutron star
Om ikke andet er det lidt muligheder her Morten..
http://www.telescopes.com/telescope-accessories/focusers/8197+8200+8226.cfm18. juni 2009 kl. 21:51 #17831
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Morten.
Jeg bliver helt underlig til mode når jeg læser dine indlæg om GSO´en som du købte af mig.kan kun sige, at jeg har været meget glad for det, og, at jeg absolut ingen problemer har haft med det – OVERHOVDET! hverken med det mekaniske eller optiske på teleskopet, og, at jeg kun har solgt det grundet en opgradering til et større newton. Jeg beklager, at du er rendt ind i problemer – det er jeg selvfølgelig ked af. jeg håber du får løst dem.MvhMichael -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'kollimering af newt' er lukket for nye svar.