Kollimering af C9.25

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kollimering af C9.25

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af helgeras. This post has been viewed 60 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

helgeras
    Deltager
      • Giant

Nu har jeg skiftet min Newton ud med en C9.25, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at kollimere bæstet, ikke engang en lille smule.

Jeg var måske dum og skiftede kollimerings skruerne ud med Bob’s Knobs før jeg brugte den første gang. Lige gyldig hvordan jeg drejer på de 3 skruer, så hjælper det ikke.

Prøver jeg at kigge på f.eks. jupiter kan jeg simpelthen ikke stille skarpt, Jupiter bliver en mærkelig aflang tingest.

Cirklen om en defokuseret stjerne er så skæve at stjernen ligger i kanten af cirklen. drejer jeg på skruerne flytter stjernen (og cirklen sig i synsfeltet, men stjernen bliver ved med at ligge på kanten af cirklen. Burde jeg ikke kunne få den ind i centeret?

Jeg tror jeg mangler en meget pædagogisk forklaring på hvordan jeg skal gøre dette, er der nogen der kan hjælpe?

Jeg håber ikke at jeg har fået ødelagt noget da jeg skiftede skruerne.

Mvh. Helgehelgeras2013-03-06 08:14:46

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Du har ikke fået ødelagt noget, den er bare så meget ude af kollimering, at det ikke ses, når man drejer lidt på skruerne. Jeg har været udsat for det samme.

Jeg tog sekundærspejlet ud på min, den havde FASTAR, så det var nemt. Så justerede jeg sekundærspejlet i forhold til holderen, så den sad så lige i denne som muligt. Derefter kunne jeg nemt kollimere normalt.

Man må aldrig dreje på skruerne på må og få, dette gør bare, at man bliver totalt forvirret. Det man gør, er at man finder den skrue, der er står tættest på midten, hvis man forestiller sig, at man trækker en linje ned gennem centeret på sekundærspejlsholderen. Så bruger man de to andre skruer til at justere den skæve defokuserede stjerne, så den er symmetrisk om den lodrette akse. Så bruger man skruen nærmest den lodrette akse til at justere billedet, så det bliver symmetrisk. Okularet skal, hvis man bruger stjernediagonal, pege lige opad.

http://www.astromart.com/articles/article.asp?article_id=548

http://skywatch.brainiac.com/collimation.pdf

Thomas, Bornholm

helgeras
        Deltager
          • Giant

Hej Thomas,

tak for svaret!

“Jeg tog sekundærspejlet ud på min, den havde FASTAR, så det var nemt. Så justerede jeg sekundærspejlet i forhold til holderen, så den sad så lige i denne som muligt. Derefter kunne jeg nemt kollimere normalt. “

Min er også FASTAR, så det er nok dette jeg skal starte med. Kan du forklare hvad du mener med “så lige i den som muligt”? Er det bare at kigge på den og så justere så den er plan med holderen?

Mvh. Helge

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

Det høre ut som du er laaaaangt ute av kollimasjon! Hvis du har en laser kollimator, så kan en slik brukes på SCT også – men kun til grov kollimering. Du må fortsatt ut under stjernene for å kollimere teleskopet perfekt.

Chris_H2013-03-06 00:03:39

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Helge

Er det bare at kigge på den og så justere så den er plan med holderen?

Ja, det var det, jeg gjorde. Så var den nogenlunde tæt på. Man kan sikkert eventuelt måle efter med en skydelære.

Thomas, Bornholm

michaelr
              Deltager
                • Super Giant

Hej Helge

Normalt skifter man 1 skrue ad gangen, og kan f.eks. sætte en laser i rumpetten og noterer positionen af returprik inden man starter. For hver skrue skiftet sørger man så for at ramme prikken igen, inden man skifter næste skrue. Derved opnås også nogenlunde samme tryk fra skruerne på sekundærholderen, den må nemlig ikke spændes alt for hårdt op af skruerne.

Men ellers, gør som Thomas foreslår, mål dig evt. frem med skydelære så du får sammen afstand ved alle tre skruer mellem sekundærens bagside og sekundærholderen. Derefter kan du tjekke grovkollimeringen ved at kigge ind forfra i en afstand hvor du kan se spejl og sekundær som koncentriske cirkler. Hvis det ser nogenlunde ud kan du går videre med rigtig kollimering.

I en anden tråd er de tre trin vist. Først grovkollimering uden af fokus på dognutten som er skyggen af sekundæren, dernæst kollimering på de koncentriske ringe, hvor du kører frem og tilbage forbi fokus med stigende forstørrelser et par gange. Til sidst – og under høj forstørrelse og optimale forhold – og det er svært – kan du helt i fokus forsøge at tweake på airydisken, som altså er en skive med et par diffraktionsringe uden om og ikke en prik. Til planetfoto hvor vi kører med ekstrem høj forstørrelse er det vigtigt at få denne sidste del med.

Det kan gøres med en rigtig eller kunstig stjerne.

Håber du får den op at køre rigtig godt igen.

Bh

Michael

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Et lille cowboytrick jeg har lært mig selv, er at lave en huskeregel inde i hovedet om, at hvis ringen er for smal ud for én skrue, så skal skruen drejes op ligesom volumen knappen på en gammel forstærker.

F.eks. som A-CW på tegningnen oven over.

Hold hånden ind foran åbningen af kikkerten for at finde ud af, hvilken skrue der er skal drejes på.

Vh

Morten

helgeras
                  Deltager
                    • Giant

Hej,

tak for alle svarene.

Jeg tror jeg har fået den grovkollimeret nu ved at se på sekundæren og justere den, og derefter bruge en laser kollimator.

Nu mangler jeg godt vejr, så jeg har en stjerne at kigge på for at komme videre

Mvh. Helge

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Kollimering af C9.25' er lukket for nye svar.