› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Kollimering
- Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af steenkh. This post has been viewed 375 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. oktober 2015 kl. 18:04 #138009
carit- Asteroid
Hej alle,
Har netop købt mit første teleskop.
http://www.bresser.de/en/Astronomy/Telescopes/Messier-8-Dobson.html
Nu er der udsigt til min første skyfrie himmel og kollimeringen er ved at drive mig til vanvid. Synes kun jeg bliver mere forvirret af beskrivelser og you tube videoer. Har en Chesire kollimator. Men synes ikke jeg kan få de indledende mål på tuben for at se om det sekundære spejl sidder i midten. Har prøvet med lineal og at skære en papskive ud, men begge virke meget upræcise.
Er der nogen der kan give mig et par gode råd eller har lyst til at give en hånd med? Jeg bor i Humlebæk og giver gerne en god flaske rødvin for ulejligheden.
Mvh
Carit
12. oktober 2015 kl. 09:17 #138044
carit- Asteroid
Efter noget trial and error, tror jeg at jeg har fået kollimeret 😉
Har dog et par andre nybegynder spørgsmål.
Virker til at jeg kun kan få fokus, hvis mit eyepiece sidder helt yderst på focuseren. Skruen kan kun lige få fat. Og focuseren skal være helt ude.
Er det meningen eller gør jeg noget forkert?
En anden ting er at jeg ikke kan finde ud af at bruge den red dot finder, der følger med. Er klar over den skal alignes, men da jeg tændte den i mørke i går, så kan jeg ikke se hvordan jeg skal bruge den til at finde noget som helst 😉
Hvor skal man kigge igennem den fra? Når jeg kigger i den, kan jeg kun se den røde plet og kan ikke se stjerner bag eller ved siden af den.
Med teleskopet fulgte der en quickstart guide med og en cd med stellarium og en generel guide til astronomi, men ingen specifik manual til teleskopet.
Burde der ikke det? Andre med Bresser?
På forhånd tak
12. oktober 2015 kl. 10:03 #138048
carit- Asteroid
Aahh, fantastisk. Det prøver jeg. Har været lidt svært uden en udførlige manual til teleskopet.
Tak for hjælpen.
12. oktober 2015 kl. 10:18 #138049
landboDeltager- Nova
carit wrote: Efter noget trial and error, tror jeg at jeg har fået kollimeret 😉
Har dog et par andre nybegynder spørgsmål.
Virker til at jeg kun kan få fokus, hvis mit eyepiece sidder helt yderst på focuseren. Skruen kan kun lige få fat. Og focuseren skal være helt ude.
Er det meningen eller gør jeg noget forkert?
En anden ting er at jeg ikke kan finde ud af at bruge den red dot finder, der følger med. Er klar over den skal alignes, men da jeg tændte den i mørke i går, så kan jeg ikke se hvordan jeg skal bruge den til at finde noget som helst 😉
Hvor skal man kigge igennem den fra? Når jeg kigger i den, kan jeg kun se den røde plet og kan ikke se stjerner bag eller ved siden af den.
Med teleskopet fulgte der en quickstart guide med og en cd med stellarium og en generel guide til astronomi, men ingen specifik manual til teleskopet.
Burde der ikke det? Andre med Bresser?
På forhånd tak
Hej.
Bør desværre nok vare mig med og ønske tillykke med den nye Dobson.
Bliver nok nødt til først og spørge hvad du har forsøgt og få focus på, en stjerne eller et objekt i nærheden ???
Efter min bedste overbevisning er en rød-dotsøger absolut ingenting værd, dog kan den med besvær bruges hvis den kan justeres ned i lysstyrke og sættes til at blinke langsomt. Men jeg vil under alle omstændigheder anbefale en retvendt sigtekikkert som denne. i stedet.
Det lyder underligt der ikke er en manual med til teleskopet. Personligt ville jeg tage kontakt til sælger og forlange en sådanne blev fremskaffet. Ligeledes kunne man så spørge til focusproblemet.
12. oktober 2015 kl. 10:25 #138050
carit- Asteroid
Hej Leif,
Mange tak for svar.
Er som sagt meget ny og vidste ikke om det var almindeligt at der ikke er en manual med. Prøver lige at give dem et ring i dag.
Tak for tip til sigtekikkert, vil jeg lige overveje.
Mvh
Carit
12. oktober 2015 kl. 10:28 #138051
carit- Asteroid
Leif:
Lige et enkelt spørgsmål mere.
Den sigtekikkert du linker til, tror du den passer til holderen på mit teleskop?
carit 2015-10-12 10:29:14 12. oktober 2015 kl. 13:30 #138058
landboDeltager- Nova
carit wrote: Leif:
Lige et enkelt spørgsmål mere.
Den sigtekikkert du linker til, tror du den passer til holderen på mit teleskop?
Nej ikke efter der kom et billede af udtrækket her i tråden. Der skal monteres en sådanne skinne i stedet for rødpunktssøgeren, eventuelt kan den monteres ved siden af så du har dem begge monteret. (Er nu ret sikker på du ikke vil bruge “prikken” efter ….. ).
12. oktober 2015 kl. 13:31 #138059
carit- Asteroid
Ok, tak for svar
12. oktober 2015 kl. 20:50 #138083
clauskafDeltager- Nova
Jeg synes nu ikke at red dot finder er så slemme, men jeg bruger den kun til at aligne kikkerten med. Et lille trick man kan bruge er at montere et blåt filter fra en gammel 3D brille foran dioden, så reducerer man lysstyrken til noget brugbart
hilsen Claus
14. oktober 2015 kl. 12:19 #138148
steenkhDeltager- Planet
14. oktober 2015 kl. 12:20 #138149
steenkhDeltager- Planet
ClausKAF wrote: Jeg synes nu ikke at red dot finder er så slemme, men jeg bruger den kun til at aligne kikkerten med. Et lille trick man kan bruge er at montere et blåt filter fra en gammel 3D brille foran dioden, så reducerer man lysstyrken til noget brugbart
Genialt!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kollimering' er lukket for nye svar.