› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Kollimering
- Dette emne har 22 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af clauskaf. This post has been viewed 438 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. februar 2015 kl. 15:24 #128724
RudiDeltager- Neutron star
Ok Torben, jeg vil trave vores forum igennem endnu engang. Syntes ikke lige jeg kunne finde svar på mine spørgsmål sidst jeg søgte.
Edit:
Jeg har iøvrigt fundet ud af at jeg til trods fra lidt diller-daller og slør hist og pist godt kan kollimere (eller hvad det nu er jeg gør). Pille det hele af og reproducere og konstatere at det hele er kollimeret. Også selv om jeg roterer kollimatoren. Man skal bare være ekstrem omhyggelig med at montere kollimatoren så dens flange slutter fuldstændig tæt og ditto med 1″25->2″ konverteren.
rudibr 2015-02-13 15:12:27 /Rudi B. Rasmussen
13. februar 2015 kl. 18:37 #128735
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Rudi.
I princippet kan du kun se om du er kollimeret ved 2 ting:1: Stjernerne skal være “korrekte” i centret af billedet, dvs koncentrisk afbildning af bøjningsringe, som samles i en punkt i fokus. Dette kan du IKKE se med laseren, da dit optiske centrum på spejlet næppe er det mekaniske centrum. Så der duer kun stjernerne og meget høj forstørrelse.
2: Et billede taget mod himlen skal være jævnt belyst. Her kan f.eks CCD inspektor bruges. Dette viser dig hovedsagligt om sekundærspejlet er placeret korrekt.
Er du visuel observatør, er især punkt 1 vigtigt, og er det højopløste planetfotos, så er #1 altafgørende. For fotografering i primærfokus, er det nok mere #2.
Men laseren kan i princippet kun vise dig at dens stråle enten kastes tilbage i sig selv eller ej. hverken mere eller mindre.
mvh
Jens13. februar 2015 kl. 18:55 #128736
Ok Jens, så vil jeg sove trygt i nat og vide at lys fra fokuseren via sekundær spejl, primær spejl og visa versa kommer tilbage til udgangs punktet. Men det er vel heller ikke så ringe endda?
Jeg har forsøgt med nogle prøve skud på en mobilmast ovre på Tåsinge, men det er svært at konkludere noget. Den optiske vej er først 750 m over Svendborg Sund, dernæst 1,5 km over by og mark, i 5 – 20 m højde, så billeder var noget præget af uro i luften. Jeg venter med længsel på næste stjerneklare aften.
Her lyset i afokus med lufturo:
https://www.youtube.com/watch?v=XbLnWsuOlEs&feature=youtu.be
PS: det er taget ud af et åbent vindue i stuen, så jeg tror ikke at uroen skyldes uro inde på primær spejlet.[
rudibr 2015-02-13 17:55:45 /Rudi B. Rasmussen
23. februar 2015 kl. 07:38 #129100
Det er måske denne dims jeg lige står og mangler?
/Rudi B. Rasmussen
23. februar 2015 kl. 20:34 #129134
store.bjoernDeltager- Giant
rudibr wrote: Det er måske denne dims jeg lige står og mangler?
Hej Rudi. Skal adapteren ikke også fæstnes med en skrue? Og så kan den i sig selv blive skubbet off center?
Edit: Check lige review http://www.telescope.com/catalog/product.jsp?productId=102820&id=cjdf&utm_source=CJ&utm_medium=aff&utm_campaign=commission%2Bjunction Mars1956 siger noget om tungt grej kan glide ud af den, hvis den kommer under vandret.
Store Bjørn 2015-02-23 19:40:41 23. februar 2015 kl. 20:44 #129137
Jo Bjørn. Det har du ret i. Jeg må have teleskopet med på værkstedet og dreje en konverter der lige netop passer i fokuseren.
Egentlig er det et elendigt design, det med een enkelt skrue i siden af 2″ hullet i fokuseren. Det må kunne gøres bedre.
/Rudi B. Rasmussen
23. februar 2015 kl. 22:24 #129141
clauskafDeltager- Nova
23. februar 2015 kl. 22:25 #129142
clauskafDeltager- Nova
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kollimering' er lukket for nye svar.