› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Kollimering
- Dette emne har 22 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af clauskaf. This post has been viewed 437 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. februar 2015 kl. 21:45 #128592
RudiDeltager- Neutron star
Så dukkede kollimatoren op som Andres havde til salg. Tak for en god handel Andres.
Før sekundær spejl centrering:
Før primær spejl justering:
Efter sekundær spejl centrering):
Efter primær spejl justering:
Var spejlene meget ude af indstilling eller er dette normalt, teleskopet er fra i sommers og har ikke været brugt mange gange, men det har jo været en tur med Post Danmark, og har måske fået en hård behandling der?
Og hvad betydning har det for billedet? Bliver stjernerne aflange eller kan man ikke fokusere ordentligt?
Jeg er i hvert fald overrasket over hvor simpelt det er og hvor hurigt det kan gøres.
Dog skulle der tages endog overordentligt godt fat for at løsne krydskav skruen der låser sekundærspejlet fast, jeg følte det næsten som om jeg var ved at brække det hele i stykker!!!??? Så den blev kun nænsom spændt bagefter.
rudibr 2015-02-11 20:46:55 /Rudi B. Rasmussen
11. februar 2015 kl. 23:52 #128603
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er ganske normalt, at et newtonteleskop, der bliver transporteret, kommer ud af kollimering.
Du skal IKKE løsne midterskruen i sekundærholderen, for at kollimere, men bare skrue på de tre små kollimeringsskruer. Husk på, de spænder på bagsiden af sekundærspejlcellen, der holdes af midterskruen, der derved spændes med uhyggeligt moment. Du kunne let have knækket den! Går de tre små kollimeringsskruer stramt, så bak dem lidt ud, ved at dreje dem modurs.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2015-02-11 22:53:46 12. februar 2015 kl. 00:11 #128608
xplodeDeltager- Nova
Kollimeringsutstyr er det viktigste ekstrautstyret til en newton
Senterskruen skal kun løsnes for å justere på sekundærspeil offset.
Skal du justere offset løsne alle 3 kollimeringsskruene litt så da kan du justere sekundær inn/ut med senterskruen.
Skal du justere rotasjon løsner du alle 3 kollimeringskruene såvidt til du kan rotere speilet uten stor kraft.
12. februar 2015 kl. 07:05 #128620
Tak for svar Thomas og Ole,
Jeg er med på at midter skruen ikke normalt skal løsnes, men jeg blev inspireret af denne video til at gå det hele igennem:
https://www.youtube.com/watch?v=8G98RTP6jbY
Men hvad betydning vil de små fejl jeg havde på hoved- og sekundær spejlene mon have haft?
Hvis jeg får tid i aften vil jeg prøve at justere den ud af indstilling og tage nogle før og efter billeder på et fjernt lys på en mobilmast.
Og tak for tipper med ikke at knække sekundær spejlet Thomas. Der var faktisk et lignende problem med primær spejlet, den ene af justeringsskruerne kunne ikke spændes nok, så derfor løsnede jeg alle tre lige meget og startede forfra, ved ikke lige om det er den rigtige måde at gøre det på.
rudibr 2015-02-12 06:17:57 /Rudi B. Rasmussen
12. februar 2015 kl. 10:49 #128622
bwinklerDeltager- Nova
Hej Alle
Undskyld at jeg blander mig lidt, men jeg må sige , at jeg efter selv har benyttet forskellige kollimerings-apparater, må fortælle at der faktisk ikke er nogen af dem der skaber så en en kollimering, som en der benytter en stjerne direkte. I dag synes jeg det er nemt og helt færdigt inklusiv selve kameraet, som jo ikke er med i de apparater som jeg har benyttet. Kollimeringen foregår live, med en lille monitor som er placeret lige ved kollimeringsskruerne, og selvfølgelig med tracking til. At holde stjernen i centrum sker bare ved at der trykkes på tubus i den modsatte retning som skruerne flytter stjernen. Det kan derved gøres helt præsis. Søgekikkerten skal justeres “løbende”, særligt hvis forstørrelsen er helt i top, der begyndes jo med lav forstørrelse. Et spejlreflekskamera med liveview har stor skærm og stjernen kan flyttes meget rundt uden at glide helt ud.
12. februar 2015 kl. 11:03 #128623
astrojensenDeltager- Neutron star
Men hvad betydning vil de små fejl jeg havde på hoved- og sekundær spejlene mon have haft?
Det kommer ganske an på teleskopets f/forhold. Er det f/8, så er det slet ikke sikkert, du ville have bemærket noget, er det f/4, så er det helt anderledes kritisk og den mindste afvigelse vil straks give tydelig koma.
Undskyld at jeg blander mig lidt, men jeg må sige , at jeg efter selv har benyttet forskellige kollimerings-apparater, må fortælle at der faktisk ikke er nogen af dem der skaber så en en kollimering, som en der benytter en stjerne direkte.
Nøje observation af en stjerne vil altid være den bedste kontrol af kollimeringen. Det kræver dog lidt mere øvelse og personligt bruger jeg altid laseren, fordi det er så nemt, men jeg kontrollerer altid på en stjerne bagefter, bare for at være sikker. Man kunne jo have lavet en brøler.
Thomas, Bornholm
12. februar 2015 kl. 11:04 #128624
Hej Bjarne,
Du skal da ikke undskylde, alle input er velkomne.
Henrik (Lyra) anbefalede mig faktisk også at bruge en lignende metode. Noget med at stille en smule ud af fokus, og så få den ring stjernen danner til at gå fra en ellipse til en cirkel. Men så vidt jeg forstår, så gælder dette kun for primær spejlet, hvordan justerer man så sekundær spejlet ind efter denne metode?
/Rudi B. Rasmussen
12. februar 2015 kl. 11:19 #128626
wiebenDeltager- Nova
Check evt CCD Inspector softwaren. Tag 2-3 billeder med få sekunders eksponering. Lad softwaren analysere billedet. Hvis kolimeringsværdien ligger højt justerer du på kollineringsskruerne og gentager analysen med et par nye billeder. Ud fra tiltværdien kan man se hvilken vej der skal justeres. Efter nogle forsøg kan man ramme meget tæt på perfekt kollinering, og det for hele systemet incl evt. fleks pga. kameravægt osv. CCD Inspector har 30 dages gratis prøveperiode. Ovenstående antager at sekundærspejlet er justeret korrekt.
12. februar 2015 kl. 11:38 #128628
Ok Heine, det PC jeg har med ud er kun til autoguiding (det er en meget skrabet og gammel PC der kun lige netop har plads til PHD, ASCOM og QHY drivere), så det er desværre udelukket for mig.
Noget andet jeg bemærkede var at når man skruer laser kollimatoren i fokuseren, så er der temmelig meget slør i det hele, og hvis jeg prøvede at gentage, så var kollimeringen galt igen, alt efter hvordan jeg fik roteret kollimatoren og skruet den fast i fokuseren
Laser kollimatoren er 1″25 og min fokuser er 2″, og der lidt frirum mellem fokuser og 1″25->2″ konverter, samt mellem laser kollimator og 1″25->2″ konverter.
Måske hjælper det hvis jeg laver en 2″ bøsning med 1″25 hul til kullimatoren der passer stramt i fokuseren og på kollimatoren?
Men hvad så når jeg spænder kameraet i? Passer kollimeringens optiske akse så med CCD chippen i kameraet? For der er jo også lidt slør i dette system.
Det er måske fordi at det er noget cheap charlie diller daller jeg har? En ny fokuser kunne måske forbedre systemet?
/Rudi B. Rasmussen
12. februar 2015 kl. 13:55 #128632
store.bjoernDeltager- Giant
rudibr wrote: Hej Bjarne,
Du skal da ikke undskylde, alle input er velkomne.
Henrik (Lyra) anbefalede mig faktisk også at bruge en lignende metode. Noget med at stille en smule ud af fokus, og så få den ring stjernen danner til at gå fra en ellipse til en cirkel. Men så vidt jeg forstår, så gælder dette kun for primær spejlet, hvordan justerer man så sekundær spejlet ind efter denne metode?
Hej. Fandt en laser-fri guide, hvor også sek.spejlets kollimering beskrives.
http://www.astro-baby.com/collimation/astro%20babys%20collimation%20guide.htm
Personligt er jeg nok til de lidt nemmere løsninger og har købt en laser, som jeg skal “skyde” med i ferien.
12. februar 2015 kl. 17:00 #128634
nightskyDeltager- Neutron star
Jeg vil gerne lige indskyde at en laserkollimering med denne type som beskrevet her IKKE er
en kollimering, man juster blot optikken til at kunne sende laserlyset tilbage til udgangspunktet.
Man kan ikke afgøre om optikken er kollimeret med denne lasertype. Denne type laser kan
allerhøjest bruges til grovjustere.Nightsky 2015-02-12 16:01:02 12. februar 2015 kl. 17:04 #128637
Hvad skal man så bruge?
/Rudi B. Rasmussen
12. februar 2015 kl. 17:36 #128638
nightskyDeltager- Neutron star
En købt Cheshire eller hjemmelavet sigterør der passer med f forholdet på dit teleskop.
Lav en barlowed laser af den laser du har nu.
Kan klart anbefale at sætte sig ind i stoffet, se f.eks. Nils Olof Carlin her:
http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html
Kan kun anbefale at man køber dette lille hæfte inden man smider penge efter alle mulige
systemer.
“New Perspectives on Newtonian Collimation”
http://www.catseyecollimation.com/perspectives.htmlHusk du sagtens kan have dit teleskop kollimeret til runde stjerner og stadig have vignettering,
sidste er vigtigt hvis du går meget op i astrofoto. Desuden noter dig at sekundærspejlet
blot reflekter lyset, at du sandsynligvis aldrig kender det optiske center på primærspejlet
præcist nok til perfekt kollimering med at pege en laser på det punkt du tror der er centrum.13. februar 2015 kl. 08:49 #128695
Tak for information Lars, jeg må hellere bestille Vic Menard’s reference manual.
Jeg elsker at optimerer og vil som alle andre astro fotografer stræbe imod knivskarpe punktformige stjerner.
Dette billede er det bedste jeg indtil videre har opnået med mit teleskop siden jeg købte det i sommers:
http://b-rasmussen.dk/astro/20140903/M27-3-with_Flats.jpg
Og det kan jo være at jeg ikke skal regne med at det bliver bedre med optikken i mit teleskop.
(Det er en Skywatcher Explorer 130 PDS).
/Rudi B. Rasmussen
13. februar 2015 kl. 15:22 #128723
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ja, Lars har ret i, at en laserkollimator ikke kan bruges til en præcis
kollimering.
I øvrigt er det ikke første gang, at dette emne har været oppe – det er
nok et par år siden – det er ikke trivielt
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kollimering' er lukket for nye svar.