Kollimering

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kollimering

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af poul_g. This post has been viewed 559 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

poul_g
      • Asteroid

Hej

Jeg har lige modtaget mit nye (lidt brugte) teleskop et Celestron CPS 800 XLT, men jeg har overhovedet ikke nogen erfaring med teleskober eller det at kikke på himlens objekter.

Nu er mit spørgsmål inden jeg kommer alt for godt i gang om ikke det ville være en god ide at få teleskopet kollimeret, det kan vel sagtens være ude af justering efter i længere tid ikke at have været i brug.

Jeg forsøgte dog forleden aften at kikke lidt i den, det blev dog kun ganske kort inden duggen fik overtaget. Måned var på det tidspunkt det eneste jeg kunne kikke på men det var da også et fint look jeg fik.

Kollimering er vel ikke noget man sådan bare lige selv kan klare uden en eller anden form for hjælp fra erfarne teleskop bruger, eller ved indsendelse af teleskopet. Derfor vil jeg høre om der i nærheden af Holstebro skulle være en eller anden som evt. har lyst til at hjælpe med dette.

hilsen

Poul ErikSmile

navid
        • Asteroid

Poul, selvom jeg heller ikke er ekspert, så tror jeg nok at man kan købe en laserkolimininator. som du kan kolimininere med :), men hvis du ikke vil bruge penge på det, kan du jo altid gå ned til en astro forhandler elelr spørge Henrik som jo ejer en 🙂

/Navid

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Poul,

Dit teleskop er et Schmidt Cassegrain teleskop. Sådan et skal ganske rigtigt kollimeres med jævne mellemrum for at kunne yde sit bedste. Den gode nyhed er at det er relativt let når du har fået det lært, og at du ikke har brug for andet end en stjerne for at gøre det. Første gang bør du dog nok få en erfaren person til at hjælpe dig, så du får det lært på den rigtige måde. Der er uden tvivl (forhåbentlig da) nogen i dit område der kan hjælpe dig på vej.

Du kan eventuelt downloade kollimerings pdf’en her: http://www.astrofoto.dk/Astrofoto.html SCT kollimering er omtalt til sidst.

Jesper

poul_g
            • Asteroid

Tak for svarene, jeg regner nu også med at melde mig ind i en lokal astro forening. Kan være de har nogle teknik aftener hvor man evt. kan få hjælp.

PoulSmile
          Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Kollimering' er lukket for nye svar.