Kolde spejle?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kolde spejle?

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af mhansen. This post has been viewed 97 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

mhbr
      • Planet

Hej forum,

så blev det 2. stjerneklare nat med mit nye teleskop og i dag har jeg faktisk god tid til at komme udenfor.

I går var jeg nødt til at nøjes med at kigge lidt rundt mod syd gennem mit stuevindue.

Derfor ville jeg lige høre. Det her med at tilpasse sine spejle til temperaturen udenfor.

Hvorfor er det lige man gør det og er det af en grund som en nybegynder overhovedet ville kunne se?

Mit teleskop står netop nu ude på altanen og køler af, inden vi skal på tur om lidt. Så tænkte lige jeg ville bruge tiden til at høre hvorfor hun står derude nu.

(Jeg indsér at i dog nok allesammen sidder ude under nattehimlen. Det er ok. Jeg kan godt vente til i morgen med svar 😉 )

– Morten

mr.mox
        • Nova

Det vil du absolut kunne se!
        Når temperaturen ikke er tilpasset vil der stå varm luft i teleskoprøret, og det vil skabe turbolens. Ved store forstørrelse, fx planetkig, vil det se ud som om du kigger hen over en varm vej på en sommerdag – altså flimre af varme.
        Sålænge spejlet ikke er kølet ned vil det opvarme luften og turbolensen vil opstå.
        Når mit teleskop ikke i forvejen er i observatoriet, så stiller jeg det ud en times tid før jeg vil i gang – det hjælper meget. En blæser bag på teleskopet kan speede processen en hel del op.

mhbr
          • Planet

Mægtigt! Det var lige det svar jeg ledte efter.

Så er det mægtigt at jeg lige kan sætte det ud på altanen i en times tid, inden jeg går ned i baggården og kigger.

Så vil jeg se frem til at se et mindre sløret billede af Mars end det jeg lige hurtigt fik fra stuen inden jeg satte det ud til afkøling 😉

dave_gahan
            • Main Sequence

Hmm… hvad så når hele teleskopet bliver hvidt af enten drivende kondens eller som for 3 uger siden et helt tynd lag is 🙂

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Hvis det bliver dug på spejlerne er Varmebånd det du skal bruge. Is/dug på udsiden af teleskopet gør ikke noget.

Mvh,
              Bjørn

mhansen
              Deltager
                • Nova

Eller en lille hånd-føntørrer. Sådan en kan også udføre små mirakler, når duggen gerne vil sætte sig og genere.. Wink

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Kolde spejle?' er lukket for nye svar.