› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Køb af mercury
- Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 5 måneder siden af Rikke Gustavsen Müller. This post has been viewed 974 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. september 2020 kl. 19:02 #326383
Rikke Gustavsen MüllerDeltager- Asteroid
Som mange andre også har været, så er jeg helt ny. Jeg påtænker at købe en “Skywatcher Mercury 70 stjernekikkert inkl. smartphone adapter”.
Er den god nok? Eller skal jeg op i noget større? Vil man kunne udbygge den med flere linser, filtre, motor osv. Eller skal jeg så op i noget større på et tidspunkt?
Jeg er en moden kvinde, og vi kan lidt teknik herhjemme.
Jeg skal bruge den til at se og tage billeder af sol-op/nedgang, fugle og andre dyr, lækre panoramaer af himlen, stjerneskud, og hvad der ellers er. Og så derudover studere de forskellige stjerner mv.Såvidt jeg kan se, så er der kun kikkert-shoppen, og kikkertland der sælger (begge i Ålborg). Næste måned skal jeg til Sjælland, så kan jeg prøve nogle hos en butik i Ringsted. Men findes der virkelig ikke andre butikker med teleskoper i Jylland. Vil jo helst se/prøve, inden jeg køber.
22. september 2020 kl. 19:51 #326384
clauskafDeltager- Nova
Jeg ville nok springe dette teleskop over, især stativet er ikke godt nok, jeg ville også overveje et set-up med motorer og måske go-to
Nu lyder alt dette jo til at blive dyrere og ja det gør det, men ikke så dyrt som et teleskop, man bliver irriteret på og henviser til “skammekrogen”
fordi man aldrig fik det til at virke et eksempel kunne være: https://www.firstlightoptics.com/sky-watcher-az-gti-wifi/sky-watcher-startravel-102-az-gte.html
eller et af de andre på siden: https://www.firstlightoptics.com/sky-watcher-az-gti-wifi.html
Og ja det er så købt i UK, hvor priserne er en del lavere end DK (jeg har endnu ikke haft problemer)
Kikkert og Teleskophuset er den eneste butik med showroom i DK, hvor du også får seriøs vejledning. Der er faktisk ikke mange butikker rundt om i verden, meget
af salget foregår på nettet og understøttes af disse fora og lokalforeninger23. september 2020 kl. 09:40 #326385
ErlandDeltager- Planet
Jeg vil prøve at svare på de ting du spørger om, ud fra mine erfaringer.
Er den god nok? – Den er god til at kigge på Månen og Solen med(forudsat at du har et solfilter på).
Du vil kunne se Jupiter og dens 4 store måner, og også Saturn, men de vil ikke synes ret store i teleskopet.
Du kan godt købe nye okularer til den (hvilket vil være en meget god idé, da de okularer der medfølger nok ikke er af ret god kvalitet.). Motor kan du ikke købe til den. Filtre kan godt tilkøbes, men de filtre der kan være aktuelle, er solfilter og månefilter.
Billeder af sol-op og nedgang – Solen vil fylde det meste af synsfeltet, så du vil ikke få omgivelserne med.
Fugle og andre dyr – Det vil nok være rimeligt optimistisk, men kan måske lade sig gøre.
Panoramaer – Nej
Stjerneskud – Det vil du ikke kunne fange med et teleskop (kun med rent held… og det er uanset hvilket teleskop det er)
Ved landskabsobservation skal du huske på at billedet er spejlvendt (der kan dog købes en retvendeprisme som gør at det ser ‘rigtigt’ ud)Som Claus skriver, så er der ikke rigtigt nogen butikker i DK med astronomiudstyr, men mange fotohandlere har lidt stående. Og det de har stående vil være i den stil som du selv har fundet.
Mit råd til dig, er at finde ud af hvor meget du vil bruge på det. For så kan du, ud fra det, finde noget konkret.Og med de ting du gerne vil bruge den til(både astronomisk og landskab), vil det måske være en god idé at kigge på en stor håndkikkert (med stativ). Dem kan du faktisk få til 1000-1500 kr.
Du kan dertil købe en mobiladapter, hvis du gerne vil tage billeder igennem kikkerten.Håber det giver lidt mening.
Erland
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoToASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!
23. september 2020 kl. 17:20 #326392
Rikke Gustavsen MüllerDeltager- Asteroid
Det jeg faldt for ved Mercury, er at der står citat: “Teleskopet kan også bruge også bruges til landskabsobservation som f.eks. landskab, fugle, skibe”. Men det er måske bare salgsgas?
Jeg vil som en start investere 2-3000, og så løbende kunne købe/ ønske mig ekstra udstyr. Så motor er ikke et must i starten, men bare at det kan tilføjes.
En håndholdt kikkert, kan den også se ud i universet???
Jeg vil meget gerne have forslag til hvad jeg bør købe, for at kunne se lidt af hvert. Og gerne noget hvor der er mulighed for tilkøb af ekstra udstyr.
Min mand dykker, så dette bliver min hobby. 😉 -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.