Klimaforvandlingen…

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Klimaforvandlingen…

• Dette emne har 85 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af Bjarne. This post has been viewed 2935 times
Viser 11 indlæg - 76 til 86 (af 86 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Tak, Jesper. Jeg tror ikke vi kommer nærmere hinanden i den diskussion. Jeg har bare en anden opfattelse af tingene. Og stoler ikke på Bullterriere.Smile

Den her motorlyd, Rigo som nok især racerkørere vil savne må jo så skulle synkroniseres med speederen på en eller anden måde. Det fede ved sådan en el motor er at den har moment lige fra starten af og kun roterende dele. Men man skal jo nok parkere ved en transformatorstation en gang i mellem for at få lidt “saft” til batterierne.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

ac
        • Planet
        hmmm i Danmark prutter vi rundt på skinnerne med gammeldavs dieseltog, mens man suser rundt i hurtige eltog i tyskland og i Frankrig.

Helt tosset bliver det mht vores hurtigfærger der bruger mere energi pr. sædekilometer end en flyvemaskine.

Det eltogsdrift koster i oprettelse af infrastruktur, men når den er der, så er det godt og effektivt. Vedrørende elbiler, brintbiler og andre ikke kulbrinte teknologier, så koster det også i infrastruktur, men når den er der så …

mht kulbrinteteknologien så har vi platfomen, infrastrukturen, men brændstoffet kommer snart kun fra lande vi nødigt vil være afhængig af. ISS, marssonder, mænd på månen … hvad venter den vestlige verden på. ??? og vi vil også få renere luft i byerne!

mvh AC

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Chrysler showed off a tarted up all-electric version of a Lotus Europa, calling the sleek creation the DodgeEV. Not content to let that bit badge frippery lie, the automaker has released early images and information about a further honed version of the car to be launched at the 2009 Detroit Auto Show, now called the Dodge Circuit EV.

0-60 mph in less than 5 seconds

¼-mile in 13 seconds

Top speed of more than 120 mph

DOdge%20Circuit%20EV

Dodge%20Circuit%20EV%20in%20Detroit

http://www.rigorigo.dk2009-01-14 20:29:45

ac
            • Planet

Hej igen igen

IPPC for policy makers foreligger nu i en dansk udgave, der kan hentes her:

http://www.dmi.dk/dmi/fns_klimarapport_kommer_paa_dansk

mvh AC

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Man bruger godt mange penge på om at finde ud af om der klima forandringer. Det er noget ganske naturlige der finder klimaforandringer sted, hade de kloge regnet med at det klima vi har “nu” bare forsætter.

Den dag de kloge klima folk, kan sige med bestemhed, hvad der for jordens klima til at skifte, hvorfor helt præsis en is tid/varmetid kommer og går , så gider jeg at høre meget på dem. Men de ved ikke skid, de konstanter kun, og kommer med “skræk udtagelser” de fleste af dem, og giver CO2en skylen. Men fortælle lige hvorfor WHY det er sket 100vis måske 1000vis af gange før mensket var på jorden. Og hvorfor regner man at det skulle være stabil temp. og hvilken temp. er den rigtig. Hvis Jorden er i en fase med at blive varmer de næste 5000år, og derefter blive kolder igen, så er der sikkert ikke noget mystik i det, at vi så tilføjer 2-4 grader prg. CO2en så fuck det, vi vil alligevel ikke kunne skære meget ned på det i det næste 100år af betydning, især også det at fler milliarder mensker kommer til, og mange milliarder mensker vil bliver som os Vesterlinger, at de vil få biler, kølerskaber, tv, mere lys, aircon, forbrug osv. og det kan vi jo ikke forbyde dem. Og JA, mensker preser mange dyr i få tal, eller næsten udryttelse, men det er jo sket i DK også, hvor mange vildsvind, ulve, bjørne, ræve, skove, vandløb/småsøer osv er der tilbage VS for 1000år siden. Ikke noget nyt i det. Sådan er mensket, de fylder sku, og de fylder rigtig meget LOL

mhansen
              Deltager
                • Nova

og hvaffer hedder det egentlig grønland ?

Det hedder Grønland fordi når man sejler ind mod Grønland kan det en kort overgang godt se ud som om at hele kysten er grøn. Det er ihvertfald den historie jeg har hørt.

Nu har jeg, måske som den eneste herinde, rent faktisk læst Lomborgs køl af. En i øvrigt velskrevet bog, som henviser til mange forskellige forskningsrapporter og resultater. Jeg vil gerne slå fast, at Bjørn Lomborg IKKE er uenig i at den gennemsnitlige globale temperatur er steget OG at den atmosfærens gennemsnitlige CO2 indhold også er steget.

Og man kan ikke komme uden om, at CO2 fungerer som jordens dynetæppe. Jo mere CO2 der er i atmosfæren, jo tykkere dyne ligger vi med.

Der hvor Lomborg er uenig er, om det er mest fornuftigt at bruge de enorme resourcer på at nedsætte CO2 udslippet kontra den effekt det vil have på miljøet. Det er i øvrigt ifølge Lomborg en skrøne, at bestanden af isbjørne er faldet. Der var enkelte isbjørne der oplevede at drukne, men det var i øvrigt under stormvejr. Og bestanden af isbjørne er faktisk steget i visse dele af verden.

Jeg mener at stadig at vi skal forsøge at nedsætte CO2 udslippet, men at vi samtidig også skal klappe hesten lidt og måske vente med at udskrive dette til at være en verdens katastrofe uden lige. Der er ingen tvivl om at et forsat og måske endda forøget forbrug af fossile brændstoffer/udledning af CO2 kan få store konsekvenser, men vi bør bestemt også overveje hvor vi bruger pengene bedst.

Et eksempel kunne være, hvor 100 mia. ville være bedst brugt. På nedsænkning af CO2 udslippet eller på behandling og forebyggelse af AIDS og hungersnød i mange afrikanske lande?

Rigo. Forskerne har hurtigt kunne konstatere at der har været klimaforandringer mange gange igennem jordens historie. Denne viden er man kommet frem til via målinger på iskerner. Ligeledes har man kunne måle CO2 indholdet i disse iskerner. Det er ikke som sådan DET man bruger ufattelig mange penge på.

Lad mig give dig et eksempel, som vi amatørastronomer kan forholde os til. Hvis du hver gang du er ude, lige bruger et minut på at beskue månen og konstaterer at den er flot, har samme farve og størrelse som altid, ville du jo ikke spekulere mere over det. Men den dag du stiller dig ud og månen måske er 3-4 gange så stor og har samme farve som solen, så ville du jo nok undre dig gevaldigt. Måske ville du endda forsøge at undersøge, hvorfor dog månen nu har præsenteret denne gevaldige forandring. Det er DETTE som klimaforskerne forsøger at finde hoved og hale i!! Hvordan kan det være at temperatur udsvinget allerede nu viser sig at være SÅ forskelligt fra de tidligere målinger og målingerne fra iskernerne! Og dette mener jeg da personligt er værd at undersøge.

MHansen2009-01-15 16:14:00

henrik
                Deltager
                  • Nova

Hej Michael

Det med isbjørne handler ikke om at de drukner.

Det handler om at Grønlands kyster ny er isfri, og da isbjørne fisker fra isflager er deres fiskeområder dermed væsentligt begrænset.

Og det er så ikke en skrøne, idet bestanden på grønland angiveligt er halveret.

Se fx.dr

Grønland blev døbt af “grøndland af Erik den rødskæggede (Erik den røde), som opdagede Grønland. Iflg. Archeaology døbte han samtidigt Island for Island, for at lokke folk til at bosætte sig på grønland istedet for!

Iflg. Sagaen var det fordi de kom til Grøndland om foråret, hvor kysterne var grønne midt i al den hvide havisHenrik2009-01-15 16:21:05

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Toyota%20FT%20EV%20Concept

Toyota’s FT-EV concept debuting at the Detroit auto show offers a glimpse of how the company plans to bring a short-range, urban electric vehicle to market by 2012.

jeppe
                    Deltager
                      • Super Giant
                      I linket til dr.dk står der ikke noget om, at bestanden af isbjørne på Grønland er blevet halveret. Der står blot, at eksperter frygter, at 2/3 af bestanden vil være uddød i midten af dette århundrede. Der står ikke noget om den nuværende bestands udvikling.

Jeg har også læst Køl af. Jeg har endda mødt Lomborg til et foredrag, og lige i starten af den bog giver han en særdeles overbevisende argumentation for, at historien om, at bestanden af isbjørnen er på vej ned, er en skrøne. Den stammer i bund og grund fra en helt usædvanligt ringe optælling af isbjørne efter en storm. Men historien, der altså ikke er ubetvivleligt sand, er blevet fortalt så mange gange, at den nu har fået status af at være en indiskutabel sandhed.

Der er lidt for meget politik og for lidt facts i klimadebatten efter min smag. Hvor bliver f.eks. den påståede opvarmning af? Ja, det er blevet varmere her oppe nordpå i den sidste årrække, men det modsvares af kulde andre steder på Jorden. Nettoresultatet er, at der overhovedet ingen opvarmning har været de sidste ti år. Det faktum har der været meget, meget stille om i pressen og debatten. Det er som om, det er tabu at sige det, for det passer jo ikke ind i teorien om den globale opvarmning. Faktisk går temperaturen nedad i øjeblikket. F.eks. var 2008 endda koldere end 2007.

Klimadebatten synes for mig at se at bestå af skrækscenarier, der kommer og går. For tiden er det global opvarmning, og for ikke så forfærdeligt mange år siden talte alle eksperterne om, at vi var på vej ind i en istid. Suk!

Jeg er født skeptiker, lider af allergi overfor dommedagsprofetier, og er endnu ikke overbevist om den globale opvarmning, men jeg vil da gerne have den elbil, som Rigo viste et billede af Thumbs%20Up

Bjarne
                      Moderator
                        • Super Nova

Jeg har fundet denne her artikel, som jeg ikke kendte til før nu, da den ikke forekommer på arXiv.org:

Climate sensitivity increase

Jeg opdagede den ved at læse Jens Olaf Pepke Pedersens artikel Drivhuseffekten i KVANT Oktober 2017.

Bjarne
                        Moderator
                          • Super Nova

Jeg søgte efter Drivhuseffekten og fandt dette sted om “snik snak”. Emneinddelingen grænser til det absurde.

Viser 11 indlæg - 76 til 86 (af 86 i alt)
                        • Emnet 'Klimaforvandlingen…' er lukket for nye svar.