› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Klimaforvandlingen…
- Dette emne har 85 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 3 mÄneder siden af Bjarne. This post has been viewed 2934 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
14. januar 2009 kl. 12:06 #7918
jesperDeltager- Neutron star
Outlook, tillykke med at du er nÄet til en erkendelse! Imponerende at du som lÊgmand kan have stÞrre indsigt i tingene end hundredevis af hÞjt uddannede fagfolk. Jeg bukker mig i stÞvet.
14. januar 2009 kl. 12:16 #7920
henrikDeltager- Nova
Hej Outlook.
NĂ„r du skriver …naturens ressourcer vil effektivt og automatisk lĂŠgge lĂ„g pĂ„ en forĂžget udnyttelse, sĂ„ mener du at om 20Ă„r er der ikke mere olie og sĂ„ kan vi nok finde ud af at reducere CO2’en effektivt?
Jeg er bange for at du undervurderer menneskets vilje til a overleve.
NĂ R olien er vĂŠk og folk – fx. familien gorsevski – fryser ad h.. til om vinteren, sĂ„ ryger al bevoksning i nĂŠrheden, indtil der ikke er mere at komme efter.
Mht. nye teknologier de skal tage over?
Ja, men kun dem der har rÄd, mens de andre (sydpÄ, ÞstpÄ og de fattigere her) givetvis vil vÊlge skovhugst fremfor at risikere at fryse ihjel.
SÄ ja og nej; 4hjulstrÊkkerne ender fÞr eller siden pÄ skrotpladsen. Men den fonruftige ville nok reducere forbruget af en begyndende knap ressource, soms kunne holde lÊngere.
Men sÄdan virker markedsÞkonomien ikke!
Hvis efetrspÞrgslen pÄ olie falder, falder prisen ogsÄ, sÄ flere fÄr mulighed for at efterspÞrge det. Dermed vil selv ny teknologi ikke fÄ den store miljÞeffekt fÞr olien ER vÊk. Derefter bliver det kullene og trÊerne.
Henrik 2009-01-14 11:19:16 14. januar 2009 kl. 13:31 #7928
henrikDeltager- Nova
Sjovt nok – dvs. som et ĂŠĂŠble i turbanen i denne diskusion – handler dagens pressemeddelelse fra JPL om de stigende CO2 mĂŠngder
LĂS: Understanding the Sources of Rising Carbon Dioxide
Citat: “..Scientists agree that human activities have been the primary source for the observed rise in atmospheric carbon dioxide since the beginning of the fossil fuel era in the 1860s. 85% of all human-produced carbon dioxide emissions come from the burning of fossil fuels like coal, natural gas and oil”
14. januar 2009 kl. 13:40 #7930
rigoDeltager- Super Nova
stigende CO2 mÊngder benÊgter jeg helle ikke, men tror ikke det kommer til at forvolde de store problemer, ikke andet der vil komme forandringer. Men vi er forskelige om at syndes hvad god og dÄrlige forandringer er, og lidt krise er nu ok sundt, gode ting skal der komme ud af det ogsÄ
14. januar 2009 kl. 13:44 #7931
martin.kruse- Main Sequence
Jeg har med vilje ikke udtrykt, hvad jeg selv mener om klimaforandring og, hvad man skal gÞre, da jeg synes det er ret spÊndende, at se pÄ, hvordan man kommer frem til konklusioner. Og det er jo ogsÄ relevant for et hvert emne, der ikke er hugget i sten de sidste 100 Är.
Der er to ekstremer: Risikoen er sÄ uhyrlig, at alt kan retfÊrdiggÞres; det er usikkert, hvad der sker, sÄ lad os vente.
Jeg hÊlder mere i retning af den sidste som en holdning. Dels pÄ grund af min skepsis ift. IPCC mm, men mest fordi, jeg er gevaldigt bange for, hvad der kan ske i nedgangstider, hvis der er generel accept af det fÞrste synspunkt.
Men man kan gĂžre rigtig meget uden at indfĂžre en totalitĂŠr stat.
I kontorbygninger oln. Kan der typisk spares 50% blot ved ordentligt design og DRIFT uden at det koster mere. Her taler jeg som fagmand. Ofte kan man spare 10-30% i en bygning blot ved at indstille systemerne ordentligt. Som regel har man sat folk til at drive bygninger, der ikke er uddannet til at optimere energiforbrug, er lavt lĂžnnede og intet incitament har for at optimere. Der er intet krav om at individuelle kontorlejemĂ„l skal kunne mĂ„les individuelt. Hverken i nybyggeri eller ved stĂžrre renoveringer. Det er som Ăsteuropa, hvor man styrer indeklimaet ved at lukke vinduer op, mens varmen gĂ„r for fuld drĂžn.
Jeg synes vi skal hente de 50% nu, selv hvis der ikke havde vÊret nogen klimadebat. Det er impotent at bruge / svine unÞdigt og man udsÊtter sig for en Þkonomisk risiko. Jeg er ikke ekspert pÄ transport, men ved der ogsÄ findes en rÊkke lÞsninger, der batter uden at hele KÞbenhavn skal deles om en hybrid fiat 500.
SĂ„ lad os gĂžre det, fĂžr vi indfĂžrer diktatur af skrĂŠk for mulige klimaforandringer.
14. januar 2009 kl. 13:58 #7934
jesperDeltager- Neutron star
Martin det er fint og velkomment at du udtaler dig som fagmand. Hvis der typisk kan spares 50% pÄ energiforbruget i en kontorbygning er det jo en vigtig del af problematikken.
Men helt ĂŠrligt: Al den snak om at indfĂžre diktaturstat og totalitarisme, og korrupte forskere osv. Er det ikke en lille smule paranoidt?14. januar 2009 kl. 14:22 #7937
rigoDeltager- Super Nova
Det jeg kunne Ăžnske mig at vi stod sammen om i klimarĂ„det ER Transport:Mener at den Danske stat (gerne flere EU stater), kan give afgift frie EL biler i nĂŠste 25Ă„r, altsĂ„ man spare 180% i DK.Jeg har set en del udsendelser om hybrid, 100% el, og etanol m.m., og her tĂŠnker jeg, der kun EN ting der dur, 100% EL biler. De er faktisk sĂ„ fantastisk, at det er huld i hovedet at bruge andet form for drivkraft (pĂ„ nĂŠr tungtransport som evt. stadig kunne vĂŠre ĂKOetanol, en form for diesel)Men der er et par svagheder, fĂžr “kloge” folk gĂ„r ind i et nyt ELbil kĂžb, da et bil kĂžb ofte er et stort hug i ens pung. og isĂŠr genslag vĂŠrdien skal vĂŠre iorden, og den kan man kun vĂŠr sikker pĂ„ fĂžr at en EL bil er belvet et alment kĂžretĂžj.
SĂ„ man kan ikke bruge hovsa lĂžsninger pĂ„ tekninken m.m. med minder staden giver fri afgift, og “vĂŠgtafgift” sĂ„ man i det mindste ved at udgiften til ny EL bil ikke bliver en risiko for at miste mange penge. Der mangler standarter tekniker, som optankning teknikker og at systemet ikke bliver for umoderne (eks. umoderne batterier bare efter 1-3Ă„r) sĂ„ et brugtsalg er en umuligehed, det er hvad folk vil frygt mest, og langt fra at skifte kraftkilde.Jeg har set sĂ„dan en EL bĂžrstlĂžs motor, Damn de rykker, de er vilder end Benzinmotor, og er meget mere enkel en alm. brĂŠndstofmotor i sin opbygning, og vil koste meget minder at fremstille. Svagheden er sĂ„ stadig stadig tunge, fyldig batterier, men det kan lige gĂ„ an, men selv mĂ„den de bliver installeret pĂ„ er ikke rigtig efter min mening. Man skal kunne skifte celler, celle type uden at skifte hele bilen ud. Plus at en optankning skal sek automatisk pĂ„ en alm. tankstation. SĂ„ SĂ„dan en EU/USA standart skal ogsĂ„ opfindes.Jeg sĂ„ ogsĂ„ en ELbil i normal design som en alm. bil, der havde indbygget solceller i “lakken” Damn det var ogsĂ„ smart, isĂŠr til de varme lande. En sĂ„dan bil stĂ„r tit og ofte og venter/ikke i brug mange timer i dĂžgnet, og her bliver den bare opladet ganske gratis. Der var ca, til 60km kĂžrrelse hverdag, hvis den stod i Califoinen. Vildt ikke. Det er sku fremtiden!. I DK har vi eks. vindmĂžller der laver for meget EL om natten, her stĂ„r de fleste biler stille, og kan lader op pĂ„ det… Det er sku da lige med nulCO2, men fordi jeg gĂ„r ind for det, er ogsĂ„ meget omkring miljĂž stĂžj, og at blive fri for olien og de starter der har det m.m. SĂ„ det stor ser kun er flyindustrien der er forburger det. Resten skal vĂŠre Ăžkonetanol, som er dyret pĂ„ marken, sĂ„ det er CO2 netral og ikke stammer fra slynglestater m.m.Sorry for grammatikken/fejl, men gider ikke ret til đhttp://www.rigorigo.dk 2009-01-14 13:38:23 14. januar 2009 kl. 14:31 #7940
outlookDeltager- Super Nova
Ja, Jesper. Man er kommet frem til…sĂ„dan lyder det. Alle kan jo have en mening. Man skal heller ikke stole blindt pĂ„ videnskaben, nĂ„r den ikke er eksakt! SĂ„ er det lidt ligesom at stole 100% pĂ„ en Bullterrier. Og den gĂ„r altsĂ„ amok en gang imellem. Ligesom klimafolkene. Men som vi kan se lige her pĂ„ forummet, sĂ„ er der skam allerede tiltag for et bedre klima.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting14. januar 2009 kl. 14:35 #7941
rigoDeltager- Super Nova
http://www.veoh.com/videos/v109486225qs5FaaJ tjek dette ud, man kan faktisk lave sin gammel bil om ret let, ud med forbrĂŠndingsmotoren og ind med EL motorer
They were converting a ’67 Camaro for Anthony Keidis, who is the lead singer with The Red Hot Chili PeppersGadget suggests on one of his sites (http://www.leftcoastelectric.com) that this kind of conversion might get 100 Mile range… more than enough for an in-city commuter like myself. 90% of my driving is 10 miles or less, round trip.I hope they do continue this series, and perhaps make it a little more educational for the DIY crowd, though it’s understandable they want to start with the “Pimp My Muscle Car” approach for ratings etc.
http://www.rigorigo.dk 2009-01-14 13:44:07 14. januar 2009 kl. 14:41 #7942
outlookDeltager- Super Nova
Ved du hvad, jeg kommer til at savne lyden af en big block V8 motor. Tror du ikke, man kan digitalisere den og anvende den i el bilen med et par “diskrete” hĂžjttalere, hehe.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting14. januar 2009 kl. 14:45 #7943
rigoDeltager- Super Nova
hehe, ja det har du ret i, men hvem siger ikke man mĂ„ have sĂ„dan en som nr 3bil husstanden đ hvis det er en klassisk sĂ„ bliver de vel helle ikke forbudt đ
14. januar 2009 kl. 14:46 #7944
jesperDeltager- Neutron star
Med fÄ mulige undtagelser er ingen videnskab 100% eksakt. Hvis du gad at lÊse klimapanelets udgivelser ville du se at det gÞr de heller ikke krav pÄ. De bruger sandsynligheder, som endda er konservative i tvivlernes favÞr.
Rigo: Elbiler, vedvarende energi, bedre offentlig belysning, bedre energistyring i huse og sÄ videre og sÄ videre er jo alt sammen en del af det. MÄske endda atomkraft i en overgangsperiode. Men hvor mange resourcer vil de vestlige politikere poste i den slags? Kommer det videre end til valgtalerne?14. januar 2009 kl. 14:47 #7945
rigoDeltager- Super Nova
14. januar 2009 kl. 15:30 #7948
oldfart- Asteroid
Nu er levetiden pĂ„ batterier altsĂ„ ikke sĂ„ stor endnu, typisk 3-4 Ă„r …en udskiftning lĂžber snildt op i 10 K.. personligt tror jeg ikke pĂ„ elbilers fremtid – allerede nu har man en fungerende motor der kĂžrer pĂ„ komprimeret luft og der kan jeg bedre se fidusen, om ikke andet er der da nĂŠsten ingen afgasning fra batterier og ingen dyre bat. udskiftninger
14. januar 2009 kl. 15:42 #7950
rigoDeltager- Super Nova
10 K er vel ikke ret meget pÄ 4Är, som alm. service pÄ en bil motor. og det er nok noget der kan blive noget billiger. komprimeret luft tror jeg godt nok ikke meget pÄ metoden
http://www.rigorigo.dk 2009-01-14 15:29:35 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Klimaforvandlingen…' er lukket for nye svar.