Klimaforvandlingen…

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Klimaforvandlingen…

Viser 15 indlĂŠg - 61 til 75 (af 86 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg
  • #7918

    jesper
    Deltager
      • Neutron star

      Outlook, tillykke med at du er nÄet til en erkendelse! Imponerende at du som lÊgmand kan have stÞrre indsigt i tingene end hundredevis af hÞjt uddannede fagfolk. Jeg bukker mig i stÞvet.

      #7920

      henrik
      Deltager
        • Nova

        Hej Outlook.

        NĂ„r du skriver …naturens ressourcer vil effektivt og automatisk lĂŠgge lĂ„g pĂ„ en forĂžget udnyttelse, sĂ„ mener du at om 20Ă„r er der ikke mere olie og sĂ„ kan vi nok finde ud af at reducere CO2’en effektivt?

        Jeg er bange for at du undervurderer menneskets vilje til a overleve.

        NÅR olien er vĂŠk og folk – fx. familien gorsevski – fryser ad h.. til om vinteren, sĂ„ ryger al bevoksning i nĂŠrheden, indtil der ikke er mere at komme efter.

        Mht. nye teknologier de skal tage over?

        Ja, men kun dem der har rÄd, mens de andre (sydpÄ, ÞstpÄ og de fattigere her) givetvis vil vÊlge skovhugst fremfor at risikere at fryse ihjel.

        SÄ ja og nej; 4hjulstrÊkkerne ender fÞr eller siden pÄ skrotpladsen. Men den fonruftige ville nok reducere forbruget af en begyndende knap ressource, soms kunne holde lÊngere.

        Men sÄdan virker markedsÞkonomien ikke!

        Hvis efetrspÞrgslen pÄ olie falder, falder prisen ogsÄ, sÄ flere fÄr mulighed for at efterspÞrge det. Dermed vil selv ny teknologi ikke fÄ den store miljÞeffekt fÞr olien ER vÊk. Derefter bliver det kullene og trÊerne.Henrik2009-01-14 11:19:16

        #7928

        henrik
        Deltager
          • Nova

          Sjovt nok – dvs. som et ĂŠĂŠble i turbanen i denne diskusion – handler dagens pressemeddelelse fra JPL om de stigende CO2 mĂŠngder

          LÆS: Understanding the Sources of Rising Carbon Dioxide

          Citat: “..Scientists agree that human activities have been the primary source for the observed rise in atmospheric carbon dioxide since the beginning of the fossil fuel era in the 1860s. 85% of all human-produced carbon dioxide emissions come from the burning of fossil fuels like coal, natural gas and oil”

          #7930

          rigo
          Deltager
            • Super Nova

            stigende CO2 mÊngder benÊgter jeg helle ikke, men tror ikke det kommer til at forvolde de store problemer, ikke andet der vil komme forandringer. Men vi er forskelige om at syndes hvad god og dÄrlige forandringer er, og lidt krise er nu ok sundt, gode ting skal der komme ud af det ogsÄ

            #7931

            martin.kruse
              • Main Sequence

              Jeg har med vilje ikke udtrykt, hvad jeg selv mener om klimaforandring og, hvad man skal gÞre, da jeg synes det er ret spÊndende, at se pÄ, hvordan man kommer frem til konklusioner. Og det er jo ogsÄ relevant for et hvert emne, der ikke er hugget i sten de sidste 100 Är.

              Der er to ekstremer: Risikoen er sÄ uhyrlig, at alt kan retfÊrdiggÞres; det er usikkert, hvad der sker, sÄ lad os vente.

              Jeg hÊlder mere i retning af den sidste som en holdning. Dels pÄ grund af min skepsis ift. IPCC mm, men mest fordi, jeg er gevaldigt bange for, hvad der kan ske i nedgangstider, hvis der er generel accept af det fÞrste synspunkt.

              Men man kan gĂžre rigtig meget uden at indfĂžre en totalitĂŠr stat.

              I kontorbygninger oln. Kan der typisk spares 50% blot ved ordentligt design og DRIFT uden at det koster mere. Her taler jeg som fagmand. Ofte kan man spare 10-30% i en bygning blot ved at indstille systemerne ordentligt. Som regel har man sat folk til at drive bygninger, der ikke er uddannet til at optimere energiforbrug, er lavt lÞnnede og intet incitament har for at optimere. Der er intet krav om at individuelle kontorlejemÄl skal kunne mÄles individuelt. Hverken i nybyggeri eller ved stÞrre renoveringer. Det er som Østeuropa, hvor man styrer indeklimaet ved at lukke vinduer op, mens varmen gÄr for fuld drÞn.

              Jeg synes vi skal hente de 50% nu, selv hvis der ikke havde vÊret nogen klimadebat. Det er impotent at bruge / svine unÞdigt og man udsÊtter sig for en Þkonomisk risiko. Jeg er ikke ekspert pÄ transport, men ved der ogsÄ findes en rÊkke lÞsninger, der batter uden at hele KÞbenhavn skal deles om en hybrid fiat 500.

              SĂ„ lad os gĂžre det, fĂžr vi indfĂžrer diktatur af skrĂŠk for mulige klimaforandringer.

              #7934

              jesper
              Deltager
                • Neutron star

                Martin det er fint og velkomment at du udtaler dig som fagmand. Hvis der typisk kan spares 50% pÄ energiforbruget i en kontorbygning er det jo en vigtig del af problematikken.

                Men helt ĂŠrligt: Al den snak om at indfĂžre diktaturstat og totalitarisme, og korrupte forskere osv. Er det ikke en lille smule paranoidt?
                #7937

                rigo
                Deltager
                  • Super Nova

                  Det jeg kunne Þnske mig at vi stod sammen om i klimarÄdet ER Transport:

                  Mener at den Danske stat (gerne flere EU stater), kan give afgift frie EL biler i nÊste 25Är, altsÄ man spare 180% i DK.

                  Jeg har set en del udsendelser om hybrid, 100% el, og etanol m.m., og her tÊnker jeg, der kun EN ting der dur, 100% EL biler. De er faktisk sÄ fantastisk, at det er huld i hovedet at bruge andet form for drivkraft (pÄ nÊr tungtransport som evt. stadig kunne vÊre ØKOetanol, en form for diesel)

                  Men der er et par svagheder, fĂžr “kloge” folk gĂ„r ind i et nyt ELbil kĂžb, da et bil kĂžb ofte er et stort hug i ens pung. og isĂŠr genslag vĂŠrdien skal vĂŠre iorden, og den kan man kun vĂŠr sikker pĂ„ fĂžr at en EL bil er belvet et alment kĂžretĂžj.

                  SĂ„ man kan ikke bruge hovsa lĂžsninger pĂ„ tekninken m.m. med minder staden giver fri afgift, og “vĂŠgtafgift” sĂ„ man i det mindste ved at udgiften til ny EL bil ikke bliver en risiko for at miste mange penge. Der mangler standarter tekniker, som optankning teknikker og at systemet ikke bliver for umoderne (eks. umoderne batterier bare efter 1-3Ă„r) sĂ„ et brugtsalg er en umuligehed, det er hvad folk vil frygt mest, og langt fra at skifte kraftkilde.

                  Jeg har set sÄdan en EL bÞrstlÞs motor, Damn de rykker, de er vilder end Benzinmotor, og er meget mere enkel en alm. brÊndstofmotor i sin opbygning, og vil koste meget minder at fremstille. Svagheden er sÄ stadig stadig tunge, fyldig batterier, men det kan lige gÄ an, men selv mÄden de bliver installeret pÄ er ikke rigtig efter min mening. Man skal kunne skifte celler, celle type uden at skifte hele bilen ud. Plus at en optankning skal sek automatisk pÄ en alm. tankstation. SÄ SÄdan en EU/USA standart skal ogsÄ opfindes.

                  Jeg sĂ„ ogsĂ„ en ELbil i normal design som en alm. bil, der havde indbygget solceller i “lakken” Damn det var ogsĂ„ smart, isĂŠr til de varme lande. En sĂ„dan bil stĂ„r tit og ofte og venter/ikke i brug mange timer i dĂžgnet, og her bliver den bare opladet ganske gratis. Der var ca, til 60km kĂžrrelse hverdag, hvis den stod i Califoinen. Vildt ikke. Det er sku fremtiden!. I DK har vi eks. vindmĂžller der laver for meget EL om natten, her stĂ„r de fleste biler stille, og kan lader op pĂ„ det… Det er sku da lige med nulCO2, men fordi jeg gĂ„r ind for det, er ogsĂ„ meget omkring miljĂž stĂžj, og at blive fri for olien og de starter der har det m.m. SĂ„ det stor ser kun er flyindustrien der er forburger det. Resten skal vĂŠre Ăžkonetanol, som er dyret pĂ„ marken, sĂ„ det er CO2 netral og ikke stammer fra slynglestater m.m.

                  Sorry for grammatikken/fejl, men gider ikke ret til 🙂

                  http://www.rigorigo.dk2009-01-14 13:38:23

                  #7940

                  outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

                    Ja, Jesper. Man er kommet frem til…sĂ„dan lyder det. Alle kan jo have en mening. Man skal heller ikke stole blindt pĂ„ videnskaben, nĂ„r den ikke er eksakt! SĂ„ er det lidt ligesom at stole 100% pĂ„ en Bullterrier. Og den gĂ„r altsĂ„ amok en gang imellem. Ligesom klimafolkene. Men som vi kan se lige her pĂ„ forummet, sĂ„ er der skam allerede tiltag for et bedre klima.


                    Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

                    #7941

                    rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

                      http://www.veoh.com/videos/v109486225qs5FaaJ tjek dette ud, man kan faktisk lave sin gammel bil om ret let, ud med forbrĂŠndingsmotoren og ind med EL motorer

                      They were converting a ’67 Camaro for Anthony Keidis, who is the lead singer with The Red Hot Chili Peppers

                      Gadget suggests on one of his sites (http://www.leftcoastelectric.com) that this kind of conversion might get 100 Mile range… more than enough for an in-city commuter like myself. 90% of my driving is 10 miles or less, round trip.

                      I hope they do continue this series, and perhaps make it a little more educational for the DIY crowd, though it’s understandable they want to start with the “Pimp My Muscle Car” approach for ratings etc.

                      http://www.rigorigo.dk2009-01-14 13:44:07

                      #7942

                      outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

                        Ved du hvad, jeg kommer til at savne lyden af en big block V8 motor. Tror du ikke, man kan digitalisere den og anvende den i el bilen med et par “diskrete” hĂžjttalere, hehe.


                        Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

                        #7943

                        rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

                          hehe, ja det har du ret i, men hvem siger ikke man mĂ„ have sĂ„dan en som nr 3bil husstanden 🙂 hvis det er en klassisk sĂ„ bliver de vel helle ikke forbudt 🙂

                          #7944

                          jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

                            Med fÄ mulige undtagelser er ingen videnskab 100% eksakt. Hvis du gad at lÊse klimapanelets udgivelser ville du se at det gÞr de heller ikke krav pÄ. De bruger sandsynligheder, som endda er konservative i tvivlernes favÞr.

                            Rigo: Elbiler, vedvarende energi, bedre offentlig belysning, bedre energistyring i huse og sÄ videre og sÄ videre er jo alt sammen en del af det. MÄske endda atomkraft i en overgangsperiode. Men hvor mange resourcer vil de vestlige politikere poste i den slags? Kommer det videre end til valgtalerne?
                            #7945

                            rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

                              http://www.go-ev.com/ motorer kan kþbes her 🙂

                              http://www.rigorigo.dk2009-01-14 15:28:33

                              #7948

                              oldfart
                                • Asteroid

                                Nu er levetiden pĂ„ batterier altsĂ„ ikke sĂ„ stor endnu, typisk 3-4 Ă„r …en udskiftning lĂžber snildt op i 10 K.. personligt tror jeg ikke pĂ„ elbilers fremtid – allerede nu har man en fungerende motor der kĂžrer pĂ„ komprimeret luft og der kan jeg bedre se fidusen, om ikke andet er der da nĂŠsten ingen afgasning fra batterier og ingen dyre bat. udskiftninger

                                #7950

                                rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

                                  10 K er vel ikke ret meget pÄ 4Är, som alm. service pÄ en bil motor. og det er nok noget der kan blive noget billiger. komprimeret luft tror jeg godt nok ikke meget pÄ metoden

                                  http://www.rigorigo.dk2009-01-14 15:29:35

                                Viser 15 indlĂŠg - 61 til 75 (af 86 i alt)
                                • Emnet 'Klimaforvandlingen…' er lukket for nye svar.