Klassisk solobservation

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Klassisk solobservation

• Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 28 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Jeg fik lyst til lidt “old school” solprojektion med min klassiske 60mm grabNgo Unitron refraktor i det dejlige solskinsvejr her til formiddag.

Fine Umbra/Penumbra detaljer ved 50x (18mm Kellner), og forbavsende tydeligt, stort flare-område omkring den aktive region AR1895.

Jeg må nok finde Herschell-diagonal og filtre frem, for at ta’ et nærmere kig på dét område !

Allan

PS: Brug som hovedregel ikke cementerede okularer (som Kellner) til solprojektion pga. risiko for “nedsmeltning” af den kittede øje-linse.

(Det 18K okular jeg undertiden anvender til projektion, er allerede kassabelt, idet øjelinse-indfatningen er revnet. Men indtil videre tegner det rigtig skarpt!! )Allan_Dystrup2013-11-11 17:17:12

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Godt at se, at den virker

mvh
        Lars

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Krævede en del knofedt og udretning af bøjede aksler mv 🙂

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det er ret interessant, at se billedet foroven: Der ser man nemlig, at skyggen på projektionspladen er blå, ligesom himlen. Det er så også grunden til, at man ikke ser så mange detaljer med åben projektionsskærm, som med Herschelkile eller frontmonteret filter. Kontrasten er for lav, pga. spredt lys. Men hvis man lukker siderne på kassen, så der kun er et lille kighul, så øges kontrasten enormt og man kan se vidunderlige detaljer og bruge meget høje forstørrelser.

Thomas, Bornholm

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Allan_Dystrup wrote: .

Jeg må nok finde Herschell-diagonal og filtre frem, for at ta’ et nærmere kig på dét område !

Allan

Ja, Allan, kom dog ind i kampen med noget moderne isenkram.Wink

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

Ja, det har du da helt ret i Thomas !

Jeg må prøve med en afskærmning mellem pladerne ved først givne lejlighed…

Eller måske bedre: et sort lagen el. lignende over observatør + projektions-pladerne.

Allan

allan_dystrup
                Deltager
                  • Nova

outlook wrote: Ja, Allan, kom dog ind i kampen med noget moderne isenkram.Wink

Jow jow — altså “normalt” anvender jeg da også Herschel diagonal eller AstroSolar objektivfilter… men netop i dag havde jeg altså en nostalgisk lyst til en gang solprojektion, faktisk, så…

Lidt senere gik jeg dog over til dette setup :

Fantastisk view af fakkelområderne omkring AR1895 !

Allan

allan_dystrup
                  Deltager
                    • Nova

Astrojensen wrote: Men hvis man lukker siderne på kassen, så der kun er et lille kighul, så øges kontrasten enormt …

Jeg fik da lige prøvet med “Thomas’ device” her til formiddag, i et hul mellem skyerne;

Ganske som Thomas har beskrevet, sås en markant forøgelse af kontrasten i det projicerede billede

Unitron 60/700 ved 72x (12½ HM okular).

Her med et stykke sort karton foldet over og tapet til projektions-pladerne;

Det virker også fint med et mørkt klæde kastet over pladerne og observatørens hoved.

Billedet af projektionen er taget med mit mobil-kamera, og det gengiver desværre ikke rigtigt den store kontrast, der sås på pladen.

AllanAllan_Dystrup2013-11-13 20:36:24

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Et beskrivelse af dit Thomas-device ville være kanon, ser ud som om du for billedet ud på siden..?

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Hej Allan, hvorfor så ikke lige lave sådan en her:

Princippet er jo stort set det samme og den samler en hulens masse mennesker.Smile

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

mvh
                          Lars

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Arbejds tegninger her: http://www.sunguntelescope.com/SUN_GUN.html

/Rudi B. Rasmussen

allan_dystrup
                            Deltager
                              • Nova

MStauning wrote: Et beskrivelse af dit Thomas-device ville være kanon, ser ud som om du for billedet ud på siden..?

@Michael:

Mit “T-device” er såre simpelt, — et stykke sort tynd karton foldet, så det passer over projektionspladerne, og tapet på, så det ikke blæser af. Mit stykke karton var ikke helt langt nok, så den sidste 1/4 side forblev åben, — hvilket dog passede fint med, at man kunne kigge ind (ikke noget med at, projektionen blev drejet sideværts !).

Det bedste resultat opnåede jeg dog ved simpelt hen at observere på en stol under et mørkt klæde.

@Leif:

Jo, den der “Sun-of-a-Gun” projektion ser da ret så original ud… måske lidt for meget wide screen Hollywood for min smag…, jeg tror, at meget af kontrasten går fløjten i den konstruktion. Men måske kunne man i al beskedenhed prøve at skifte projektionspladen ud med en ramme med tyndt, hvidt papir, så man kan observere bagfra ud fra samme princip som kanonen ? — det var da et forsøg værd

AllanAllan_Dystrup2013-11-14 09:03:45

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Takker Allan.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Klassisk solobservation' er lukket for nye svar.