› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Klassisk Måne
- Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af tom. This post has been viewed 80 timesa. This post has been viewed 80 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. maj 2015 kl. 11:57 #132978
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg foretrækker visuel astronomi med mine små, klassiske refraktorer.
Jeg fastholder gerne mine observationer med en skitse eller et snapshot med min mobil eller lille webcam.
Sidst jeg var ude var 1.Maj 17:30 CEST: seeing 3/5 og transparens 7/10.
Zeiss AS63/840 semi-apo Telementor på parallaktisk TM/2V opstilling.
Baader 1.7x GPC ‘barlow’, samlet FL 1430mm, CZJ 10mm ortoskopisk okular.
Her udsnit af månen, 13 dage gammel, 95% oplyst, 143x forstørrelse, 0.28dg FOV
Skudt med Apple iPhone-4 (1/3.2″ 8MP CMOS), håndholdt, ingen behandling.
(Klik på billedet for større forstørrelse).
På det rå iPhone-4 foto kan man bl.a. se (ane) Rainer Gamma hvirvlen (en lokal magnetisk anomali, såk. ‘magcon’) samt de ‘druknede’ kratere i det sydlige Mare Procellarum (Flamsted P, Wichmann R, Letronne).
Månehavene udviser visuelt en ret ensartet, lysegrå farve, hvor den mest markante afvigelse er de mørkegrå områder kendt som DMD (Dark Mantle Deposits: pyroklastiske aflejringer af glasholdig aske) — sidstnævnte ses også klart på det rå/ubehandlede snapshot.
Men det der især fangede min opmærksomhed var den mørkere, rødlige farvetone af det 2km hævede Aristarchus-plateau — en albedo-forskel, der sættes i forbindelse med den vulkanske dannelse af Schröters Dal og Cobra-hoved formationen (askeaflejringer med højt jern-svovl indhold) :
På den baggrund forsøgte jeg at justere farvemætningen en smule op på det rå snapshot, og dette er så resultatet :
(De små kort th. er fra USGS: The geologic history of the moon, Wilhelms)
I versionen hvor farvemætningen er øget, har det nordlige Imbrium og Procellarum et svag blåligt skær, hvorimod Nubium og omegn udviser en varmere, mere rødlig farvetone. Jeg vil mene at denne forskel i albedo afspejler at de nordlige Imprium-Procellarum bassalter har et højere indhold af titaniumoxid (TiO2) og Jern (Fe) end Nubium bassinet.
Allan
5. maj 2015 kl. 12:51 #132981
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg ser sjovt nok Aristark-plateauet som værende svagt olivengrønt. Farveforskellene i de forskellige månehave er ret tydelige i min 85mm Zeiss apokromat med binoviewer og 40x forstørrelse.
Thomas, Bornholm
5. maj 2015 kl. 13:12 #132983
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg har set mange forskellige beskrivelser af farven på plateauet, fra rødlig (Helvelius 1647, Apollo kredsløb) og rødmosset? (‘ruddy’) over gullig (som hotdog-sennep…), til oliven-grønlig (‘olive’).
Det afhænger nok af flere faktorer : månens fase, atmosfæren, teleskop og okularer, og ikke mindst : observatorens nethinde og hjerne.
De fleste angiver farven som en variant af rødlig, — men personligt vil jeg tilslutte mig et skær af oliven…
Allan
PS – Andre angiver farven som ->brunlig<-
Allan_Dystrup 2015-05-05 13:51:58 5. maj 2015 kl. 13:33 #132984
tom.aDeltager- Super Giant
Jeg vil tilslutte mig det grønlige (olive) farve af plateauet.
Var ude at teste min “nye” Mewlon 180 i lørdags. Her i var farven på plateauet og farvenuancerne på de omgivende have tydelig, men jeg brugte ikke så meget tid på månen, da Jupiter og GRS have fanget min interesse.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/ -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Klassisk Måne' er lukket for nye svar.