Klart Vejr Klar til Måne

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Klart Vejr Klar til Måne

• Dette emne har 41 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 388 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Også lige et lille helhedsindtryk fra mig – taget gennem TS102mm. APO med QcamL-II. Ikke min bedste måne – det synes jeg, der var for meget lufturo til, og samtidig stod den således, at kun halvdelen af kikkertåbningen gik fri af væggen i mit obs. Men det var det, der kunne blive til hos mig i går! Iøvrigt pragtfulde nærbilleder, som er kommet ind!

Mvh.

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

Lindhard wrote: Dyrstrup: hvad er det for et okular, du bruger?

@Lars, I går brugte jeg fortrinsvis par af 32mm Kellner (ATC M44, med 1.25″ nosepiece) samt par af 10mm ortho (Zeiss 0.965″ med 1.25″ adapter) til min Baader Bino : .

Generelt foretrækker jeg (pt.) til mine små visuelle refraktorer med relativt lang brændvidde :

* Kellner til 40-25mm

* Orthoskoper til 25-10mm

* Nagler type til < 10mm

25mm er et “sweet spot” for min Zeiss C63, så der har jeg også anskaffet (på anbefaling af Thomas) et par Zeiss Oberkochen (1-2-1 König-agtig) ‘research grade’ stereomikroskop-okularer; De er uovertrufne til middel-forstørrelse på sol og måne.

@Leif: KANON billeder af lavaflows – det ligner ganske fint, hvad jeg studerede i går i Regnbuebugten ! Hvilket teleskop havde du gang i i går ?

vh/

Allan

Allan_Dystrup2013-10-15 13:19:56

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Allan

Takker, men det var mere dette okular, jeg tænkte på:

Nå, jeg fik da også målt nogle månekratere med mit ny-kalibrerede MicroGuide okular — mindre end 5% unøjagtighed, hvilket jeg er godt tilfreds med

mvh
          Lars

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Ang. dug på udstyret efter en nat under månen eller stjerne.

Så som Thomas siger det er kun vand, det skal nok fordampe af sig selv

når det kommer ind i varmen.

det brugte jeg også til mine Newton kikkerter, men dem jeg har nu bor i

en kuffert, kufferten kommer med ud og bliver i løbet at natten fyldt

med kold / tør luft, og kikkerten bliver pakket ned ude i “kulden”.

Det samme for mine okulare i deres kuffert. så kommer der ikke fugt/dug

på delene så længe de får lov at varme langsomt op sammen med kufferten.

– Noget jeg lærte af en fotograf engang. han brugte det når han tog billeder

udendørs om vinteren. og problemet er jo det samme. 🙂

Palle B.2013-10-15 16:33:16

palle.b.
            Deltager
              • Nova

@ Allan

Dejligt med nogle bilder af okulare, de er jo hjertet i vores kikkerter.

? hvad er det for et måne atlas du bruger ?

Palle B.2013-10-15 16:36:34

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

Lindhard wrote: Takker, men det var mere dette okular, jeg tænkte på:…

Nåh DÉT okular… (jeg har jo et par stykker af de dimser )

Jo, der er her tale om et 12.5mm Abbe orthoskopisk “Micro Guide” okular med variabelt belyste skaler for præcis udmåling af længder, vinkler mv. (fx dobbeltstjerne positioner, solplet og krater størrelser etc) samt for teleskop guiding (foto) :

Okularet kan også anvendes til timing af stjerne-drift, og dermed til præcis bestemmelse af et teleskops aktuelle fokuslængde.

Okularet produceres af Baader samt på licens af Celestron; Forhandles så vidt jeg husker direkte af Baader, men også af andre som fx TS.

Allan

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Lindhard wrote:

Superbillede, dejligt. Er der nogle data?

Jeg sad netop i aftes og kiggede længe på det bjerg, som fra den sydlige spids kaster sin lange skygge ind i bugten og rammer de to bjerge derinde.

Takker, tja, data retter sig mere efter det forhåndenværende lys hvad angår ekspo tider og gain, men her var ekspo 1/30 sec og gain 450 med DMK41 kameraet. Godt 1800 frames blev optaget, heraf 600 stakket og billedbehandlet.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
                  Deltager
                    • Nova

Palle B. wrote: kufferten kommer med ud og bliver i løbet at natten fyldt med kold / tør luft, og kikkerten bliver pakket ned ude i “kulden”

Det lyder som en god fremgangsmåde Palle – I hvert fald dé nætter, hvor luften er kold og tør. Her om efteråret (som i går) var luften dog relativt lun og fugtig, hvilket resulterede i dugdannelse på kikkert og i udstyrskufferten allerede FØR tingene kom ind i varmen, og så er der nok ikke andet at gøre end at lade det hele stå åbent fremme i varmen resten af natten over, indtil fugten er gasset af.

Mht måneatlas, bruger jeg pt. fortrinsvis Virtual Moon Atlas; Jeg skal på et tidspunkt have investeret i et godt atlas på bogform — Rükl’s Atlas of the Moon skulle være et af de bedste, siges der. Okularerne i mit tidligere indlæg hviler på et månekort i “Gyldendals store himmelguide”, som jeg pt. har hjemlånt fra biblioteket — for såvidt et udmærket oversigtskort, men da det kun er sammensat af 8 stk. 10x19cm fotos, er der jo ikke mange detaljer med.

Allan

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Allan_Dystrup wrote:

@Leif: KANON billeder af lavaflows – det ligner ganske fint, hvad jeg studerede i går i Regnbuebugten ! Hvilket teleskop havde du gang i i går ?

Jeg havde gang i Telementor og C8’eren med Telementor oven på. Så kunne jeg observere og optage nogle film på skift. Og nej, det er ikke AP’en for den lader vente på sig, da Henrik ikke hører til de hurtigste her på kloden.Sleepy

Men den skulle meget gerne indfinde sig midt på ugen. Men så er der efterhånden også gået en lille måneds tid. Det har jeg kun oplevet en gang før, men da kom teleskopet også fra Canada!! Denne gang skal det kun fra djævleøen!Confused

outlook2013-10-15 17:33:29

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova
                        PS.

@Jackson og Johannes

Flotte oversigtsbilleder af Månen!Thumbs%20Up

Hilsen Leif,

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

Allan_Dystrup wrote: Jeg skal på et tidspunkt have investeret i et godt atlas på bogform — Rükl’s Atlas of the Moon skulle være et af de bedste, siges der.

Rükl er ret gammeldags og normalt ikke til at få for menneskepenge. Det er slet ikke de vildt opskruede priser værd.

Må jeg foreslå dette her

21st Century Atlas of the Moon

som jeg selv har stor glæde af.

mvh
                          Lars

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

Eller hvis du kan opdrive Lademann’s “Atlas over verdensrummet”. Det rummer foruden meget andet godt, et detaljeret atlas over Månen.

Hilsen Leif,

lindhard
                            Deltager
                              • Super Nova

outlook wrote:

Eller hvis du kan opdrive Lademann’s “Atlas over verdensrummet”. Det rummer foruden meget andet godt, et detaljeret atlas over Månen.

Arh, det er nu ikke ret godt, og bogen er umulig at stå med ved kikkerten.

Der kan nemt findes noget, der er meget bedre.

mvh
                              Lars

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Kortet i Marmelademanns Atlas over Verdensrummet er temmelig gammelt. Det er nemlig det samme kort i første udgave af samme bog og den er fra sidst i 70’erne. Sandsynligvis er det en mindre version af Wilkin’s og Moore’s kort fra 50’erne.

Da jeg gik i skole sidst i 80’erne, fandt jeg ud af, at de havde en kopimaskine, der kunne kopiere i A3! Den brugte jeg til at fotokopiere alle månekortene i Atlas over Verdensrummet og satte dem derefter sammen til et langt mere håndterligt måneatlas, med et kort på højre side og en blank side til venstre, hvor jeg skrev forskellige oplysninger ned, samt en række spørgsmål om de forskellige formationer, fra en artikel bragt i 1940’erne i Urania, enten forfattet af Darnell eller Lupplau Janssen, jeg husker det ikke nøjagtigt. Jeg har det hjemmelavede atlas endnu.

Iøvrigt var det første udgave at Atlas af Verdensrummet, der havde æren af, at have introduceret mig for astronomien. Jeg kan næppe have været mere end otte år på det tidspunkt. Der er ikke mange, der kan prale af, at de har været lænestolsastronomer i fire-fem år, førend de blev aktive observatører som tolvårige…

Thomas, Bornholm

lindhard
                                Deltager
                                  • Super Nova

Astrojensen wrote: en artikel bragt i 1940’erne i Urania, enten forfattet af Darnell eller Lupplau Janssen,

Kunne det være “Rillesystemerne ved Maanens Midte” af Darnell, bragt i 3. årgang 1945-46?

mvh
                                  Lars

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'Klart Vejr Klar til Måne' er lukket for nye svar.