Klart Vejr Klar til Måne

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Klart Vejr Klar til Måne

• Dette emne har 41 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 387 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

Vi skal da ud at kikke på månen !

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Lige nu er der skyer for Unhappy

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Klart her, 150mm f/8 refraktor står til afkøling. Må hellere se at komme ud.

Thomas, Bornholm

palle.b.
          Deltager
            • Nova

ja så kom der skyer …..

men fik da nydt lidt måne

nive
            Deltager
              • Super Nova

Thumbs%20Up

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Stadig helt klart her, men seeingen var noget flimrende. Alligevel godt månebillede med 150mm f/8, nedblændet til 112mm f/10,7.

Jeg havde næsten helt glemt, hvor vanvittig skarp den gamle 150mm f/8 akromat er, når den nedblændes til 112mm f/10,7. Jeg brugte Baader Maxbright binoviewer med 25mm Zeissokularer og forskellige Baader glaskompensatorer og en 2x 2″ GSO barlow. Forstørrelser på ca 79x og ca 125x.

Hvor deep-sky er spænding ved jagten på det næsten usynlige, så er måneobservationer for mig ren afslapning og balsam for sjælen. Jeg går næsten aldrig efter noget bestemt, men lader blot blikket vandre over de forskellige landskaber og formationer, mens jeg nærmest synker ind i en meditativ tilstand. Sommetider kommer jeg til at tænke på observationer, jeg har gjort tidligere, eller på, hvordan formationen mon kan være dannet. Andre gange på helt andre ting, der slet ikke har med astronomi at gøre.

Jeg så en hel del riller omkring Mare Humorum, men jeg har ikke mit Rukl ved hånden, så jeg kan ikke navngive dem lige nu.

Som tilfældet ofte er om efteråret, så jeg en hel del fugle, der krydsede Månen, mens de fløj. Det var dog ikke til at se, om det var trækfugle, for de fløj i alle mulige retninger. Men det forekom mig, at de alle var af samme art, nærmest en lille sangfugl eller spurvefugl, for silhuetterne lignede hinanden til forveksling og vingeslagene var også identiske. De fløj højt, silhuetterne var ofte ikke mere end 10″ – 15″ i udstrækning, omtrent som Tychos centralbjerg eller mindre. Jeg kunne let fokusere på dem, fordi de fløj relativt langsomt, på grund af den store afstand. Fokus lå ikke mere end nogle få millimeter fra uendelig, så de har været langt væk.

Det var ikke særlig koldt, omend der faldt rigeligt med dug. Alt i alt en dejlig aften ved okularerne.

Thomas, Bornholm

lindhard
                Deltager
                  • Super Nova

Vejret har været fint, så jeg har nydt næsten 3 timer i selskab med Månen.

Det er altid sjovt at kigge op og ned af terminator og se Solen stå op over området, og jeg fik set par ting, jeg ikke har bemærket tidligere.

God aften, men nu er lufturoen blevet for voldsom og der kommer dis eller tynde skyer, så mere bliver det ikke til i denne omgang.

mvh
                  Lars

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Yep, et par timer i selskab med Zeiss’en og Månen her. Men uanset hvor skarpe billeder der kunne ses i Genuine Ortho okularet, kunne det ikke hamle op med den trods alt større apertur og closeup i okularet som en 8″ SCT efterfølgende kunne vise.

Seeingen var ganske vist noget flimrende, men sikken transparens. Flere skyer, der tegner morgendagens vejr er dog trukket op nu, men jeg fik desuden også nogle gode avi’er i kassen.

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg har den erfaring, at luften her kun sjældent tillader åbninger større end 5″ at vise, hvad de kan, men at en 5″ til gengæld ret ofte kan vise det meste, den har at byde på (opløsningsmæssigt, forstås). Jeg tror, dette gælder temmelig store dele af verden, hvilket nok forklarer 4″ – 5″ apokromaternes store udbredelse som planetteleskoper.

Thomas, Bornholm

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Det har du meget ret i, Thomas. Og jeg glæder da mig også snart til at bekræfte dette med den nyerhvervede 5.1″. Den sublime afbildning i okularet er jo en refraktors attribut.

Men nogle af os skal ind imellem også tage nogle billeder og her er det, en SCT virkelig trækker fra pga sin opløsningsevne og ikke mindst den lange brændvidde. Simpelthen alfa og omega for solsystemets objekter.

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
                        Deltager
                          • Nova

Jeg var da også ude i går aftes for at se på månen, med Telemator & Baader Amici, GPC 1.7 + bino; Foretrukne forstørrelser ca. 43x (32-K) og 135x (10-O).

Jeg oplevede – som Thomas – flokke af fugle (grågæs) der trak over månen ; det giver lige et gib i én, specielt ved høj forstørrelse !

Jeg var specielt facineret af de meget tydelige, lange stående bølger af lava, der var drevet ind fra regnhavet (M. Imbrium) i regnbuebugten (S. Iridium), formentlig dengang regnhavet stivnede.

Endvidere brugte jeg meget tid på blot at svæve over området omkring centralbugten (S. Medii), lade nethinderne adaptere til den fuldt oplyste måneoverflade, og vente på at kontrasterne langsomt forstærkedes og efterhånden afslørede et fantastisk detaljeret ‘landkort’ af lyse lavaformationer — faktisk meget som at se et negativ, der sænkes ned i et fremkalder-bad (og ja, det var så før CCD’en …).

Nå, jeg fik da også målt nogle månekratere med mit ny-kalibrerede MicroGuide okular — mindre end 5% unøjagtighed, hvilket jeg er godt tilfreds med

Og så var der jo meget dug i aftes, hvilket jeg synes er specielt generende, når jeg taget udstyret ind i varmen efter en observationsaften; Hvad gør I ved en drivvåd kikkert og udstyrskasse ?

Lader I blot vandet fordampe, tørrer I det af, henter I en hårtørrer… og / eller ?

Allan Allan_Dystrup2013-10-15 09:52:19

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Vedr. dugvådt udstyr, så lader jeg det blot fordampe indendørs. Det er der aldrig sket noget ved, i de mere end tyve år, jeg har observeret. Det er kun vand, så ingen grund til panik.

Thomas, Bornholm

outlook
                            Deltager
                              • Super Nova

Allan_Dystrup wrote:
                              Jeg var specielt facineret af de meget tydelige, lange stående bølger af lava, der var drevet ind fra regnhavet (M. Imbrium) i regnbuebugten (S. Iridium), formentlig dengang regnhavet stivnede.

Endvidere brugte jeg meget tid på blot at svæve over området omkring centralbugten (S. Medii), lade nethinderne adaptere til den fuldt oplyste måneoverflade, og vente på at kontrasterne langsomt forstærkedes og efterhånden afslørede et fantastisk detaljeret ‘landkort’ af lyse lavaformationer — faktisk meget som at se et negativ, der sænkes ned i et fremkalder-bad (og ja, det var så før CCD’en …).
                              Allan

Fremragende beskrivelse, Allan. Det er jo nøjagtig det jeg bl.a. kiggede på og også tog et billede af: “Lad os sammen svømme i silikathavets bølgebrus”.LOL

Og her Plato med Vallis Alpes:

Og endelig ja, gæt engang:

Nå, nu trænger jeg til lidt moonshine. Wink

outlook2013-10-15 11:12:09

Hilsen Leif,

lindhard
                              Deltager
                                • Super Nova

outlook wrote:

Superbillede, dejligt. Er der nogle data?

Jeg sad netop i aftes og kiggede længe på det bjerg, som fra den sydlige spids kaster sin lange skygge ind i bugten og rammer de to bjerge derinde.

Dyrstrup: hvad er det for et okular, du bruger?

mvh
                                Lars

Jannick Petersson
                                Deltager
                                  • Main Sequence

Helhedsindtryk fra kl 23.30 ca.

IN ED70

QCam5L-II c

2 x barlow

8 x 500 frames

Registax og Photoshop

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'Klart Vejr Klar til Måne' er lukket for nye svar.