Klart vejr – er der andre der skal ud 9/9-16

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Klart vejr – er der andre der skal ud 9/9-16

• Dette emne har 37 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 926 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Det er klart over Svendborg. Jeg skal lige have en måling på IRAS 19597+2258.

Og så ellers bare lege lidt med fokus og lidt hygge i skuret.

Er der andre der skal ud?

Edit: nå ja, skal også lige prøve driftalign med PHD2rudibr2016-09-09 20:15:41

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

rudibr wrote: Det er klart over Svendborg. Jeg skal lige have en måling på IRAS 19597+2258.

Og så ellers bare lege lidt med fokus og lidt hygge i skuret.

Er der andre der skal ud?

Ja da. det skal lige blive lidt mørkere.

mvh
        Lars

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Skal til at åbne nu.

Lurer på om jeg skal “åbne sæsonen” med en transit af exoplaneten Quatar 1-b??

mvh
          Jens

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Hvis I skulle komme til at kede jer, tager jeg med kyshånd mod målinger af IRAS 19597+2258. Og ikke bare i aften men også fremover. Med navn, tid og sted. Så skal jeg nok samle og sende til AAVSO når jeg har fundet ud af hvordan man gør det

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Jo jo er på vej. Skal have fejlsøgt på monteringen, har netop lavet ny TTL forbindelse til den og
              jeg håber det virker bedre end det gamle. Derefter er den absolut sidste finjustering af
              pol-alignment, hvis der er overhovedet er noget at justere for.

Nightsky2016-09-09 21:32:29

kila
              Deltager
                • Super Giant

Hvis jeg får styr på computerstyring af kuplen i aften så starter jeg på 388 Charybdis i V-filter.

Mvh. Kim

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

rudibr wrote: Hvis I skulle komme til at kede jer, tager jeg med kyshånd mod målinger af IRAS 19597+2258. Og ikke bare i aften men også fremover. Med navn, tid og sted. Så skal jeg nok samle og sende til AAVSO når jeg har fundet ud af hvordan man gør det

Rudi, har du overvejet at måle med fotometriske filtre?? En måling i f.eks V og R vil være værdifuldt, og en transformeret måling endnu bedre..

mvh
                  Jens

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Nå, det var for lyst til at få indløbet af Quatar 1B. Tager istedet en sjældent observeret EW stjerne, BT Tri, som svinger mellem 14.2 og 14.8. Den kan man få en fin måling på med 60 sek. Dejligt med en 14″ og en meget følsom CCDSmile

mvh
                    Jens

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Her er det ekstremt diset, pga. varmen. Man kan se disen på sat24! Månen var helt gulorange, selv omtrent 10° over horisonten. Sætter muligvis vækkeuret til kl 01.30 eller noget og tjekker forholdene da.

Thomas, Bornholm

bjoerk.jensen.nova
                      Deltager
                        • Giant

Også meget klart i Jels.

Men men men.

Skal lige ha “bygget” eller købt en Dew remove anordning og en dugkappe til 10″eren. Så er jeg klar ☺☺☺

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Ja, en schmidt dugger helt vildt…..

Varme + dugkappe er vejen frem

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Thomas, når månen er nede mon man visuelt skulle observere IFN. Det

lader jo til at det kan lade gøre selv med meget små teleskoper.

Jeg slukker lige lyset i samtlige byer i Vestjylland, så er den i vinkel.

bjoerk.jensen.nova
                            Deltager
                              • Giant

Jens.Jacobsen wrote: Ja, en schmidt dugger helt vildt…..Varme + dugkappe er vejen frem

Husker tydeligt hvor meget dug der kom på 8″eren for pr tilbage.

Nu er det bare værre 😕😕😕

Forresten fik jeg endelig spejlet ud af cellen. Vi talte om hvornår det var fremstillet. Det står 10.01.03 altså 1. Oktober 03 ☺

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Thomas, når månen er nede mon man visuelt skulle observere IFN. Det

lader jo til at det kan lade gøre selv med meget små teleskoper.

IFN kræver helt exceptionelt gode forhold, men jeg vil ikke udelukke, at det måske kunne lade sig gøre at observere de klareste områder nær M81/82 eller M31 og M33, når de er højest på himlen og det er totalt renfejet for alt, hvad der hedder skyer og dis og helt ekstremt klart. Det lader til, at gamle Herschel så noget af det nær M81/82, så det burde kunne lade sig gøre herhjemmefra. Kan man ikke observere de ydre spiralarme i M81 eller se M31’s skævvridning, så kan man glemme alt om IFN.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

IFN???

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
                                • Emnet 'Klart vejr – er der andre der skal ud 9/9-16' er lukket for nye svar.