klart, ingen vind, observer..

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI klart, ingen vind, observer..

• Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 8 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 57 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Pyha,

Det er for varmt indendøre nu og klart og stille ude.

Så jeg vil driste mig til at se om det er mørkt nok til lidt astronomi i nat. Lidt spektre på det faste target tycho 2139-1802-1 bliver det nok til.

Eller også vil jeg forsøge om Pluto kan komme i kassen.

Andre, der skal køles af i nat istedet for at blive kogt indendøre?

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

FrankLarsen wrote: Pyha,

Det er for varmt indendøre nu og klart og stille ude.

Så jeg vil driste mig til at se om det er mørkt nok til lidt astronomi i nat. Lidt spektre på det faste target tycho 2139-1802-1 bliver det nok til.

Eller også vil jeg forsøge om Pluto kan komme i kassen.

Andre, der skal køles af i nat istedet for at blive kogt indendøre?

Ja, Månen er jo på vej op, så blir det ikke til Pluto, kan vi jo altid se på den.

mvh
        Lars

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Alt er nærmest splittet ad i Egeskov Smile
          Har lige lagt den tredje bue til ny lukker i limpres.

Det skrider fremad…

mvh
          Jens

bwinkler
          Deltager
            • Nova

Pluto og Månen er lidt i samme retning, mon det kan lykkes ???

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

bwinkler wrote: Pluto og Månen er lidt i samme retning, mon det kan lykkes ???

Du kan jo prøve med et gruppeportræt

mvh
              Lars

landbo
              Deltager
                • Nova

Her “oppe” lufter det nu lidt og temperaturen ligger omkring 20 grader pt.

Men at forsøge og fullefere Pluto, den bette skid der ikke kommer længere op end 75 grader under zenit, vil jeg nu mene vil mislykkes. Men glæder mig til og se resultatet.

Vil nu hellere give mig til at kigge efter lysende natskyer. Der har jeg i det mindste en chance.

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

bwinkler wrote: Pluto og Månen er lidt i samme retning, mon det kan lykkes ???

Lyseslukkere….

Hmm, ja, jo, månen har jo godt nok flyttet sig lidt siden i går så der kommer vist lidt genskin i tubus….kan være jeg skal holde mig til spektre..

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

hm, nå, tja – tæt på men ingen cigar

15 grader til månen der var bag træ – ingen problemer

skyer mellem mig og Pluto – problem – maks eksponering 20 sekunder

træ foran Pluto = 6 optagelser og så jeg vente til lidt senere.

Men jeg har feltet og fanger uden problemer mag 12 med et canon 350D på en FS60’er. Så Hvis ellers disen vil fordampe, så er det ikke umuligt.

Jeg prøver igen her lidt senere.

I mellemtiden skal jeg lige reparere min spektrograf. Den har ikke kunnet klare heden – noget lim har sluppet noget tungt…

landbo
                    Deltager
                      • Nova

Njeji. Teleskoper nu til dags, er ikke hvad de har været engang.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Come on Frank, du må kunne trylle Pluto frem af disen og fimset seeing med PhotoShop

/Rudi B. Rasmussen

bwinkler
                        Deltager
                          • Nova

Hej Frank

Kunne du vise lidt mere om, hvordan dit billed af feltet vender, størrelse FOV- mm. jeg kan ikke lige få vist det samme billed, og det vil jeg da gerne for at kunne følge dine bevægelser og tanker mm.Ligesom hvordan billedet egentlig vender ( nord op/øst til højre) eller hvordan?

På forhånd tak for hjælpen

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Nord op øst til venstre.

Den klare til højre er 29 Sgr og den ene af paret til venstre er BB Sgr

Jeg fik senere et meget bedre billede hvor jeg er nået ned omkring 14 størrelsesklasse.

I virkeligheden er det jo ikke svært at fange Pluto, men jeg har bare lidt træer og huse at slås med.

Skal nok poste det nye billede.

Jeg har fåwt et nyt problem og det er at jeg har 3-4 forskellige forslag til hvor præcis Pluto skal stå og den flytter sig temmelig hurtigt. Derfor er jwg lidt i tvivl om jeg faktisk har fået den i kassrn alligevel.

Får lige fat i computeren, så kan i selv bwdømme.

lindhard
                            Deltager
                              • Super Nova

FrankLarsen wrote:

Jeg har fåwt et nyt problem og det er at jeg har 3-4 forskellige forslag til hvor præcis Pluto skal stå og den flytter sig temmelig hurtigt. Derfor er jwg lidt i tvivl om jeg faktisk har fået den i kassrn alligevel.

Får lige fat i computeren, så kan i selv bwdømme.

Du skal bare tage et billede i aften også, så kan du sammenligne.

mvh
                              Lars

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Ja, det kunne jeg og det var også intentionen men jeg er idag plaget af skyer og træthed. 11 timers stresset arbejdsdag på sidste dag inden ferien kalder på en blød sofaneser

Men der er nu ikke noget at komme efter som det ses her:

Billedet er et strukket udsnit af en Luminans kanal dannet ud fra en stak af 6 stk 20 sekunders eksponeringer med canon 350D standard og en Takahashi FS60C.

Jeg har brugt Alladin softwaren til at registrere det astrometrisk så jeg kunne platesolve – der er ingen ukendte objekter i billedet og de der er på billedet falder i med støjen omkring 13.8-14.

Lige akkurat ikke nok til en detektering – Pluto ligger på mellem 14.1 og 14.4

Her er for reference farvebilledet med PPMX reference overlay i røde boxe. Der er et par enkelte kilder der ikke er markeret, men de er med i USNO 1B kataloget. Det lille kryds markerer hvor de fleste kilder angiver at Pluto burde have været i nat.

alladin softwaren jeg anvender kan hentes her:

http://aladin.u-strasbg.fr/ — Alladin Sky Atlas

Men når vi har passeret fuldmåne skal den da ha et forsøg mere med to optagelser over et par nætter – Det kunne være cool at fange Pluto med det lille setup i form af DSLR og den lile 60mm TakahashiFrankLarsen2014-07-12 02:13:13

Frank Larsen
                                Moderator
                                  • Super Nova

Indtil videre kan man jo følge Pluto Virtuelt her:

http://theskylive.com/pluto-tracker

og læse denne udmærkede artikkel:

http://www.space.com/26426-pluto-telescope-skywatching-friday.html

Der er iøvrigt et finder chart for fredag 4/7 og en mål angivelse der nogenlunde bekræfter det område jeg skulle forvente Pluto i – nemlig syd for BB Sgr ved de to små som angivet ovenfor, idet at Pluto tilbagelægger ca samme afstand som afstanden mellem de to klare komponenter i BB SgrFrankLarsen2014-07-12 02:26:22

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'klart, ingen vind, observer..' er lukket for nye svar.