Hej John, tak, der gik jo også nogle år inden jeg fik mere styr på min opstilling.
Korrekt, min lysforurening er stor, jeg dækker typisk 4 lamper af for at undgå direkte lysindfald ned/ind i teleskopet og når så månen er oppe som i går er der slet ikke mørkt.
Jeg brugte ikke et lysforureningsfilter i går/dag, kun et Baader Lum filter, jeg har dog tidligere brugt et sådan filter.
Her er CCDStack data på m51, 60*60sek Lum,
![](https://dl.dropboxuserc&/#111;ntent.com/u/10089041/M51-nvc/M51-LumCCDStack-60-60sec70pct.jpg)
Edit info:
Et minut m51 Lum data/subs med en 16″ SCT F6.2 FL~2.5m og et Atik 460ex mono kamera, bin2.2, giver ikke det:
at data/stjerner i billedet går i mætning.
at jeg mister for mange subs hvis guide’ning ikke går godt, min gaffelopstilling er rimelig god til at guide, men når FL er ca. 2.5 meter så … .
Da jeg bruger TheSkyX prof. sw til styring af min opstilling kunne jeg bruge dither, men vælger ikke at bruge dette, da jeg typisk tager farvedata med WO FLT-110 og Canon 60Da på sammen tid og jeg har ikke en slags sync. implementeret mellem de to opstillinger i dag.
Hvis der tages subs gennem længere tid på et objekt vil min guide’ning give en smule dither i sig selv, da billedet/objektet over tid rykker sig på CCD chippen.
Min opstilling giver også dette at FWHM værdien på stjernerne bliver en smule højere ved lange eksponeringer end ved de korte eksponeringer.
Mvh. Niels
nvc2016-04-20 11:17:58