Klar

• Dette emne har 24 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af angloamerikansk. This post has been viewed 287 times
Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Har testet lidt på altanen, varmebåndet gik i ged, sikker en kortslutning, må se på det på Mandag, ellers kører den med Atikken på RCen, fokus er godt svær i forhold til min gamle ED.

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Lyder som om du skal invistere i en elektronisk en TommyF

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Ja, MEN der er et voldsomt bagvægt i forvejen, så det er nok ikke smart med mere vægt, så ender det med jeg ikke kan have den i min svalehale, nu har den kun fat med 50/60% for at opnå ca ligevægt.

mikael_joe
          Deltager
            • Super Nova

Sæt nogle vægte på foran?

Mads
            Deltager
              • Giant

Ja det med at nyde sæsonens sidste aftener,utrolig god himmel i nat fra østerbro, fik set lidt kuglehober ( dog som tågeklatter), skød test skud på M51 og nød ellers den lidt lune klare nat.
              Mads-H2011-04-30 09:10:04

Mogens Zachariasen
              Deltager
                • Super Giant

Hej,

Flot nat, men helt ubrugelig til astrofoto hernede hos mig.

Og så kan man jo vælge at blive inde, men det var længe siden jeg har været visuel, så jeg valgte at hive min gamle 10” f:4,5 newton ud for at kikke.

Har en god gaffelmontering på søjle i haven, uden goto, men med 240mm kredse så jeg kan finde rundt. Har positioner på en massse objekter skrevet op, så de kan hurtig slås op.

Startede med at kollimere hovedspejl, og så derudaf.

Fra Arcturus – som bruges til at indstille RA kredsen kørte jeg til M13 (kuglehob) med 35mm (32x) okular. Altid flot. Skifter til 7,5mm okular (152x) og drukner i stjerner. M13 er absolut et af de flotteste objekter på himlen.

Fra M13 kørte jeg til M51 (galakse) med 35mm (32x) okular. Den/de stod fint og tydeligt. Skifter til 7,5mm okular (152x) for at komme tættere på og øge kontrasten.

Kører så til M81 og M82 (galakser) med 7,5mm okular (152x), og blir lidt længere ved M82. Ved M81 lagde jeg mærke til de to tætte stjerner som normalt hænger samme på astrofoto. Men her visult var de fint adskilt.

Videre til M97 (Ugletågen – planetarisk tåge) med 7,5mm okular (152x). Den er ret svag. Skifter til 12,5mm (92x) okular og prøver med et gamel LPR filter, som øger kontrasten lidt. (Kunne også bruge et O-III filter, men det må blive en anden aften).

Fra M97 videre til M108 (galakse) med 12,5mm (92x) okular. Den ligger tæt på M97, så det er kun et lille hop. Den var også ret svag. (Havde fjernet LPR filter Wink

Derefter kom turen til NGC4565 (galakse) stadig med 12,5mm (92x) okular. Den er altid flot.

Med samme 12,5mm okular gik turen til M106 (galakse) > NGC4485/90 (galaksepar) > M94 meget klar galakse > M63 (galakse) og M101 (galakse)

Og så op M13 igen, som nu stod bedre på himlen, så okularet kom op i min højde.

Et smut til NCG6207, en galakse lige ved M13 – bare for at prøve om den kunne ses. Det kunne den. (Har set den før).

Fra NGC6207 til NGC6210 – en flot kompakt meget lysstærk planetarisk tåge. Skifter fra 12,5mm til 7,5mm okular. Har fotograferet NGC6210 engang, men den er lidt svær. Hvis de ydre områder skal ses, bliver den centrale del helt overbelyst. Selv med DDP proces.

Måtte lige tilbage til M13 igen – med 7,5mm okular. Og så et hurtigt smut til M57 – Ringtågen.

Slutter af på…….M13. Ja, jeg ved det godt Confused men den er altså sindssyg flot, selv i min gamle 10” lysspand.

Mælkevejen var synlig, først på natten imord nord, og senere mere mod øst

Det var en rigtig god nat – og helt anderledes end når man er optaget af astrofoto.

Man får set flere objekter, man får set stjernehimlen – især når ens øjne er max åbne. Og der er en anden ro over tingene når der ikke er en masse teknik som skal passes.

Jeg holder ikke op med at tage billeder, men skal nok tage en visuel slapper en gang imellem Smile

Mvh

Mogens

Mvh
                Mogens

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Super forhold at have, ville se et par kuglehobe har i Brøndby, men jeg kunne ikke andet end fornemme de var der i en 8″ newton, måske jeg skulle prøve på Mors en aften.
                  Jeg har kun prøvet min 8″ RC en gang visuelt, det var besværligt grundet spring i afstandsstykker, men for h…… da den tegnede flot.
                  Jeg skal helt klart prøve i sommerferien efter at have læst din oplevelse.

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Mikael_Joe wrote: Sæt nogle vægte på foran?

Har skam allerede 1 kg foran, mere så vrider man bare tubus. Smile

mejer
                    Deltager
                      • Super Nova

Lyder som om, der er mange der har fået en god oplevelse i nat.

Jeg selv gik i seng klokken 21.30 og sov til halv otte i morges. Så jeg er udhvilet og lidt mat i kroppen af at ligge ned.
                      Tror jeg vil ruge et par timer i solen, ahhhh endeligt lidt fritid.

angloamerikansk
                        • Main Sequence

Mogens, det er en SUPER flot og detaljeret beskrivelse af din nat med visuel kiggeri 🙂

Tak for det, det er lækker detaljeret info for en nybegynder som mig.
                      Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
                      • Emnet 'Klar' er lukket for nye svar.