Klar til i aften andre der skal

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Klar til i aften andre der skal

• Dette emne har 34 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 675 times
Viser 5 indlæg - 31 til 35 (af 35 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Masser af drivende skyer. Et hurtigt kik i billederne og jeg vil tro at 90% er ødelagte af skyer.

Har samlet 6 minutter lights af M33 fra ca 1900 til 2230. Fortsætter i morgen.

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Allan_Dystrup wrote: M33, M77, M74 — listet efter stigende sværhedsgrad.

Bedre transparens end i går, men tiltagende vind.

Alt i alt en god visuel aften. M74 var på grænsen

Af det mulige med en 80mm ved en NELM 5,2.

Hmmm? Sjovt du mener M77 er sværer end M33, jeg ville have troet det omvendte, med din lysforurenede himmel. M77 har jo langt højere overfladeklarhed end M33 og M74, selvom den er meget mindre.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Jo, det har du da ret i Thomas, “alt andet lige”…

Men.

Som altid, var alt andet ikke lige i går.

Data fra min observation:

ALT SB ~UT

M33 62* 14.2 20:30

M74 41* 14.2 19:30

M77 17* 13.2 18:30

Alle objekter stod i SØ, direkte ind over Allerød bycentrum, set fra min baghave. Jeg startede “nedefra” med M77. Transparensen var ikke god (dis mod horisonten), men det var lysforureningen til gengæld (NELM 5.2). Transparensen og mørket bedredes en smule som aftenen skred frem, og som jeg bevægede mig højere op på himlen.

M77 var fint synlig ved 24x med indirekte syn, og tydelig ved 38x og direkte syn.

M74 var – som altid fra min baghave – meget svær at spotte. Jeg kunne ikke med sikkerhed se den ved 24x, og kun glimtvis ane den med bortvendt syn ved 38x. Måtte anvende alle tricks for at opnå dette.

M33 var let, — tydelig med direkte syn i min 10×56 bino, søgekikkert og teleskop.

Så under mine forhold betyder obs.tidspunkt, kompasretning, altitude og transparens ofte mere end den beregnede overfladeklarhed af objektet.

Allan

PS: til gengæld var aftenens objekter klart synlige og med detaljer i strukturen ved skift til “live video” observation. Så det… Allan_Dystrup2016-11-28 06:21:14

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Ja den meget lavere altitude forklarer selvfølgelig det hele. En baghave med NELM 5.2 er i øvrigt ikke helt ringe. Der har været en del nætter her på det sidste, hvor jeg heller ikke har kunnet se svagere, på grund af dis og airglow, selvom jeg bor ude på landet. Jeg bruger gerne stjerner omkring Ursa Minor til at vurdere NELM med, fordi de altid står nogenlunde samme sted.

Dine beskrivelser af de tre galakser minder påfaldende om mine, med samme størrelse teleskop, så din himmel er ikke så værst endda.

Thomas, Bornholm

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Jeg fornemmer at der har været usædvanlig meget dis fra alt 0° til ca alt 30° dette efterår – men jeg har ikke andet en min fornemmelse at have det i.

Er der nogen her hjemme der laver målinger?

Kan man evt bruge de mange all-sky kameraer?

Selv hvis disse kameraer optager i auto mode, så kan billederne sagtens normaliseres hvis blot man kender lukker tid m.m.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 5 indlæg - 31 til 35 (af 35 i alt)
            • Emnet 'Klar til i aften andre der skal' er lukket for nye svar.