› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › klar himmel vs. skyet ditto spørgsmål
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af Mogens. This post has been viewed 24 timesBildsøe. This post has been viewed 24 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. marts 2014 kl. 15:08 #115063
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hejsa,
måske et tumbet spørgsmål, men vil da lige høre, hvordan himmelbaggrundens lysstyrke ændrer sig fra klart til mindre klart vejr (ændring i ADU, f.eks.)?
Hilsen Mogens B.
13. marts 2014 kl. 15:39 #115064
wiebenDeltager- Nova
Hej Mogens,
Under månefrie nætter må det afhænge at graden af lysforurening, da skyer oplyses nedefra af menneskeskabte lyskilder.
En overskyet himmel i bebyggede områder er langt lysere end en ditto klar himmel. Det gælder nok i det meste af DK.
Omvendt vil jeg tro himlen i Chile virker langt mere mørk når det er overskyet. De siger jo det er så mørkt ved ESO observatorierne, at man kan se sin egen skygge fra mælkevejens lys.13. marts 2014 kl. 16:26 #115065
Hej Heine,
netop det svar vil jeg også mene er rigtig. Sky mag hos undertegnede ligger gerne omkring 18-19, og jeg har hele tiden antaget, at dis/skyer vil gi’ en lysere himmelbaggrund end en krystal klar himmel. Forleden eksponerede jeg på IC1805 med 3 filtre. En klar himmel i starten af seancen blev efterhånden ændret til ærtesuppe for til sidst at være næsten uigennemtrængeligt for stjernelys. Forløbet af h.h.v. mags for 3 stjerner og forløbet af himmelbaggrunden ses i nedenstående figur. Som det fremgår faldt såvel stjerne mags som sky ADU???
Mogens B 2014-03-13 15:34:28
Hilsen Mogens B.
13. marts 2014 kl. 17:37 #115067
RudiDeltager- Neutron star
Wieben wrote: De siger jo det er så mørkt ved ESO observatorierne, at man kan se sin egen skygge fra mælkevejens lys.
Arh – kan det nu også passe?
/Rudi B. Rasmussen
13. marts 2014 kl. 18:10 #115069
tom.aDeltager- Super Giant
rudibr wrote:
De siger jo det er så mørkt ved ESO observatorierne, at man kan se sin egen skygge fra mælkevejens lys.
Arh – kan det nu også passe?
Ja det kan det nok godt passe. I hvert fald hvis det er Mælkevejens centrum som er på himlen, den lyser meget klar. Skyggen vil næppe være særlig skarp, da lyskilden er ganske bred.
Venus kaster også skygger! Det har jeg selv set på Avnø, for flere år siden, hvor jeg så skyggen af min hånd på en hvid baggrund.
Tom A 2014-03-13 17:11:04
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/13. marts 2014 kl. 18:14 #115070
Vedrørende det oprindelige spørgsmål, så har Wieben ret i hans svar. Endvidere så begynder lysmålingerne også at fluktuerer ganske betydeligt når der kommer skyer. Det bruger jeg selv som en indikation for skyer når jeg “analysere” mine SQM-LU-DL målinger.
Jeg kan lægge en kurve eller to op, når jeg når hjem til min PC hvor mine målinger ligger.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/13. marts 2014 kl. 23:47 #115106
Som lovet er her en kurve med både skyer og klar himmel. Fra jeg begyndte målingerne til lidt i midnat, ca. 23.45, var det overskyet. Så klarede det op resten af natten. Kurven viser tydeligt hvordan himlens lysstyrken fluktuerer vildt når der er skyer og bliver meget mere jævn når det er skyfrit.
Målingen bliver ikke syndeligt mørkere lige efter at det er klaret op, men det skyldes nok den meget begrænset mængde bylys, her på Møn, klods op af Østersøen.
Tom A 2014-03-13 22:49:01
Min blog http://grib-stjernerne.dk/14. marts 2014 kl. 00:41 #115112
Hej Tom,
fornem graf, der viser (som jeg forstår den) det modsatte af hvad der skete på min lokation: Mens en skyfri himelbaggrund er mørkest hos dig, er en tilsvarende himmel hos undertegnede ( i det aktuelle tilfælde) betydelig lysere end den skyede himmel? Lidt underligt?
Hilsen Mogens B.
14. marts 2014 kl. 16:39 #115155
Ahh… jeg havde vist ikke læst din post helt grundigt. Nu kan jeg godt se at det du spørger om er at du har oplevet det omvendte.
Det du har målt er formodentlig at et eller flere skylag eller tåge har bevæget ind og skygget for bylyset. Så luften, dis eller tynde skyer i det område på himlen som du fotografer, kommer til at henligge i skygge. Kameraet vil derfor se det som om himlen bliver mørkere.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/19. marts 2014 kl. 11:21 #115385
Vil da lige lukke tråden
: Glemte helt at ta’ højde for, at på det pågældende tidspunkt var det meste af himlen oplyst af en tiltagende måne. Den blev der naturligvis slukket for i takt med at skydækket og tågen tiltog
Hilsen Mogens B.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'klar himmel vs. skyet ditto spørgsmål' er lukket for nye svar.