Klar aftenstjerne

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Klar aftenstjerne

• Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af camilla. This post has been viewed 434 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

johnni.gade
      • Giant

Der er en meget klar stjerne tidligt på aftenen som overskinner alt andet mod syd. Det skulle vel ikke være Venus som ligger mod syd nu?

k_holst
      Deltager
        • Nova

JoWink

mr.mox
          • Nova

ÆV! Nu er det sgu allerede overskyet her. Kæresten er ellers sendt til julefrokost, så jeg kunne blive ude hele natten uden bøvl Cry

hoest
          Deltager
            • Nova

HulkHulk Jacob
            det er osse galt her ved Roskilde guidestjernen forsvandt som dug for solen

camilla
            Deltager
              • Giant

Det er meget sjovt – en af fordelene ved at det så ofte er skyet er, at det hele ser ud til at have flyttet sig helt vildt meget, hver gang man endeligt har stjerneklart vejr. I dag fik jeg et flot syn på venus, og efter hjemkomst fra bytur, et flot kig på Orion. Det er virkeligt blevet vinter nu, hvor stjernehimlen er “skiftet”.

Jeg havde stor fornøjelse af Venus allerede i november hvor jeg var i USA:

camilla2008-12-19 21:56:40

johnni.gade
                • Giant

Kan man se nogen detaljer på venus eller ligner det bare en stjerne?

tommy.frank
                  • Super Giant

Hej Jonni. Man kan sagtens se at det er en planet, selv ved lav forstørrelse. Detaljer, det er nok ikke noget du skal regne med, men den har faser.

camilla
                  Deltager
                    • Giant

Det er faktisk godt at se efter Venus’ faser lige nu. Når Venus er “bag” solen, er Venus “fuld”, og så er der ingen faser. Men man kan ved høj forstørrelse se, at den er en skive. Når Venus er tættest på Solen, har den en fase og er desuden større og dermed lettere at se detaljer på. Omkring 25-30 gange er minimum under de bedste forhold. Se denne illustration:

camilla2008-12-20 18:39:26

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Den nederste lignede den jeg så i går, men det har så bare været en optisk ilusion.

johnni.gade
                        • Giant

det er sku da fedt nok 🙂 Det er vel bare det store skydække man kan se?

camilla
                        Deltager
                          • Giant

Man kan ikke se detaljer i skydækket ved at kigge. Der findes billeder, hvor man kan se “skyer” på Venus, men de er taget i det ultraviolette område. Visuelt er det eneste vi kan se faserne og skivens varierende størrelse.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Klar aftenstjerne' er lukket for nye svar.