Klage over astro hobby

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Klage over astro hobby

• Dette emne har 4 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 415 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har lige en klageTongue

Jeg har altid haft to hobbyer. Motorsport og astronomi. Jeg startede med at dyrke motorsport i 12 år. Det koster kassen.
      Så tænkte jeg, at jeg hellere måtte prøve astronomi, det kunne ikke koste så meget.
      Men nej, jeg har fundet ud af, at det er stærkt vanedannende, og man får fundet sit kvindegen frem. Man skal lige have den næste dims til kikkerten.

Det er en farlig og meget dyr hobby. (men det hele er det værd)Tongue.

Super oplevelser man får ude under den åbne himmel.
      For ikke så lang tid siden så jeg Saturn for første gang igennem teleskopet. Jeg kan nok finde flere tusind billeder på internettet der er bedre end det jeg så. Men det var en speciel følelse at se det igennem kikkerten og vide, at der ikke var noget synsbedrag eller billedbehandling i det man så. Det er den ægte vare. Så føler man sig lige pludselig lille under den store himmel.
      Man kan blive helt afhængelig, man vil se mere.

Mejer

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Gu’ det så, meget dejlig hobby på alle måder, mangler seriøst et fast sted til min opstilling, men igen, så kunne det jo værre man hang fast der ude og ikke fik lavet andet, det søger en mobil opstilling for Sleepy
        Men det må være fedt med sådan et sted, lige fra huset og ud og se hvis vejret er der.

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Ja, men hvis man så af den ene eller anden årsag er forhindret i “lige at smutte ud” – så bliver man altså temmelig gnaven.

Så er det bedre på forhånd at have planlagt at man skal ud så ens omgivelser også er indstillet på det.

henrik
          Deltager
            • Nova

Ja det er vanedannende :O)

Men jeg blev på et tidspunkt konfronteret med en TV-producer som mente at “Astronomer er lykkelige mennesker!“, fordi de er så engagerede;

Astroomer (og amatørastronomer) slår altid ud med armene og fortæller vidt og bredt om universet og de fantastiske ting der er derude, mens folk med alle andre interesser, står og mumler i skægget og vejer for og imod.

Derudover er det min oplevelse at, har man først fået interessen, så slipper man den aldrig igen; Man vil ALTID kigge op og undres eller betages.

… Jeg vil ikke kalde det abstinenser når det er skyfrit, men går der længere perioder vil selv en mediciner nok stille den diagnose.

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Henrik wrote: Astroomer (og amatørastronomer) slår altid ud med armene og fortæller vidt og bredt om universet og de fantastiske ting der er derude

Ja, og derfor har nok en del teleskoper blitt veivet overende også! LOL

Bjørn T. Jønsson2009-05-05 11:40:53

Mvh,
              Bjørn

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Klage over astro hobby' er lukket for nye svar.