Kjøp av teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kjøp av teleskop

• Dette emne har 23 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af teejay. This post has been viewed 1259 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

fersking
      • Asteroid

For å spørre veldig enkelt, ser jeg mere med flt 98, å vil den funger greit med en vendeprisme for å bruke den til landskap. Trekker man fra moms å krone kurs så blir ikke prisen så gal.

alfi
        • Main Sequence

den har litt mer lyssamlingsevne enn 90mm, men det viktigste er bedre fargekorreksjon, og bedre fokuser, noe som er en stor fordel ved fotobruk.
        jeg tror det er ett meget bra teleskop, som kan gi deg mye glede.

alfi

alfi
          • Main Sequence

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

En 120mm ED SkyWatcher kan leverer ok billeder, se lidt her…

teejay
            Deltager
              • Super Nova
              Hei !

Jeg er også helt nybegynner, og har bl.a. sett på en Celestron NexStar 102 SL og en som heter Celestron NexStar 4 SE.

Er disse å anbefale for en nybegynner ?

Tar imot alt av gode råd !!

TeeJay

morten
              Deltager
                • Super Nova

Kære TJ

Det afhænger af hvad du vil med det teleskop. Jeg købte en Nextstar4SE for knap 2 år siden og solgte den hurtigt igen.

Du kan se på månen og også på saturns ringe. Her i slutningen af januar, hvor mars er stor kan du måske også på en rigtig god nat se detaljer på mars. Du kan se ekstremt lysstærke deep sky objekter som ringtågen i lyra, men herudover er der ikke meget at hente. Nextstaren tracker hakkende og dårligt, så den kan på ingen måde bruges til astrofoto, ikke engang rigtigt til planetfoto.

Få dig noget apertur. Se evt på en 200 mm newton på en ækvatorial montering.

teejay
                Deltager
                  • Super Nova

Få dig noget apertur. Se evt på en 200 mm newton på en ækvatorial montering.

Hei Morten

Takk for svar !

Kan jeg spør hva slag utstyr du bruker – og hva du bruker det til ?

Jeg er nybegynner og vil selvsat se mest mulig, men i hovedsak stjerner og planeter, og selvfølgelig andre deep-sky objekter, meteorer – hva som helst.

Dersom jeg skulle bruke 4-6000 kroner, har du noe å anbefale ?

Har du en link til den 200 mm Newton (er monteringen vanskelig?) ?

Kan den brukes til fotografering ?

Mvh

Tom

TeeJay

teejay
                  Deltager
                    • Super Nova
                    Har fått følgende tilbud fra Sverige:

Totalpris för “Dobsonpaket” blir;
                    1st GSD200C 2875:-
                    1st Månfilter 95:-
                    1st Super Plössl 9mm 295:-
                    Frakt 895:-

Kommentarer ?

TeeJay

teejay
                    Deltager
                      • Super Nova
                      Hei Morten

Du var ikke fornøyd med Nexstaren som forklart over. Hvis jeg skulle se på noe tilsvarende for fotografering av månen og planeter, hva ville du anbefale ?

Hva slags montering brukes på disse – finnes det alternativer – heq5 er vel ganske kostbar ?

TeeJay

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'Kjøp av teleskop' er lukket for nye svar.