Hei! Noen her som kan komme noen råd ang kjøp av teleskop. Er helt fersk innen dette, men ser etter en refraktor som er egnet til også å kikke på landskap med. Har kikket en del på Sky Watcher 100 og 120 ed, noen som har noe å si om disse modellene. Takknemlig for hjelpende svar
Selv venter jeg på en William Optick 80mm ED II som jeg skal bruke til foto bla. Jeg er grønn selv, men som det blir skrevet her så er det veldig viktig med en god montering i forhold til foto. Jeg fikk et godt råd som sier at en montering som tåler for exempel 12kg tåler bare 75% av 12kg når du skal astrofotografere. Søk litt på temaene så kan du finne mye nyttig info, mens du venter på svar
hei alle syntas (skywatcher, celestron, etc.) ed scopes får bra kritikker, så jeg tror ikke du kan gå så feil der. etter de tester jeg har lest, skal visstnok 100ed være hakket hvassere enn de andre. til foto er mounten det viktige, en heq5 pro er minimum, enda bedre er en eq6.
Går meg litt vill i dette med stativ, er også et stativ som heter bare eq 5, å hva er i så fall forskjellend på disse. noen erfaring med å handle fra USA? har funnet noen nett sider der som det er vestentlig rimligere en her i norge
hei eq5 er ett mye mindre stødig og solid stativ en heq5 pro. det er ikke alltid så enkelt å handle fra usa, da de ofte krever adresse i usa. med kronekursene som er nå, vil jeg anbefale deg å se på teleskopservice i sverige, der trekker de av svensk moms, og har gode priser.
Hva ville du valgt av disse to, ED 100 eller O Williem megrez 90, har fått gode tilbud på begge typer hos teleskopservice i svergie (takk for tipset alfi) han holdt en knapp på WO
hei flt 98 er meget bra, det er en triplet, 3 linser, som gir meget god farvekorreksjon, bedre enn 90mm-en. det har også endel mer lyssamlings evne, og bedre fokuser, og enda bedre widefield muligheter. kunne jeg velge mellom dem, ville jeg gått for 98flt, om prisen ikke skremmer deg.