Kjøp av teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kjøp av teleskop

• Dette emne har 23 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af teejay. This post has been viewed 1258 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

fersking
      • Asteroid

Hei! Noen her som kan komme noen råd ang kjøp av teleskop. Er helt fersk innen dette, men ser etter en refraktor som er egnet til også å kikke på landskap med. Har kikket en del på Sky Watcher 100 og 120 ed, noen som har noe å si om disse modellene. Takknemlig for hjelpende svarSmile

fhansen
        • Main Sequence

Har du planer om at bruge det til foto?

fersking
          • Asteroid

Det kan helt klart være aktuelt

fhansen
            • Main Sequence

Så er en solid montering et absolut must. Men om hvilket teleskop du skal vælge ved jeg ikke rigtigt noget om. Jeg er selv helt nybegynder.

Velkommen til forresten 🙂

fersking
              • Asteroid

ForstårSmile Takker for det

sten
                • Giant

Hei, fersking og velkommen.

Selv venter jeg på en William Optick 80mm ED II som jeg skal bruke til foto bla. Jeg er grønn selv, men som det blir skrevet her så er det veldig viktig med en god montering i forhold til foto. Jeg fikk et godt råd som sier at en montering som tåler for exempel 12kg tåler bare 75% av 12kg når du skal astrofotografere. Søk litt på temaene så kan du finne mye nyttig info, mens du venter på svarSmile

Mvh Sten

alfi
                  • Main Sequence

hei
                  alle syntas (skywatcher, celestron, etc.) ed scopes får bra kritikker, så jeg tror ikke du kan gå så feil der.
                  etter de tester jeg har lest, skal visstnok 100ed være hakket hvassere enn de andre.
                  til foto er mounten det viktige, en heq5 pro er minimum, enda bedre er en eq6.

alfi

fersking
                    • Asteroid

Takker for svar.