Jo koldere din CCD er, jo mindre støjer den også. Jo mindre støj jo klarer billede.
Det var den korte udgave 🙂
Den længe kan også komme, men her en lidt mere udbydende:
For hver ca 6,5 grader koldere din CCD er, så bliver støjen fra den ca ½ af hvad den var.
Så hvis nu du har en støj på 1000 ved 0grader, så vil den kun være 500 ved -6,5. Og 250 ved -13.
Ergo kan du få 1/4 af 0grads støjen ved at bare, at udnytte luften. Men hvis nu dit kamera understøtter at køle CCD, 25grader yderligere:
Så kan du altså komme ned på ca -40…
Og det gør at vi kan forsætte ca 4gange med de 6,5:
Og ender derfor med en støj på kun ca 16 mod den 250, hvis du bare udnytter luften.
Hvad betyder det så?
Tjae, hvis nu du optager i 5min ved 0 grader…
Så kan du måske klart se stjerner ned til Mag12 for at sige noget, og der kommer da noget tåge med også. Men især tågen vil fremstå som grumset.
Optager du så i 5min ved -13, så kan du måske klart se mag 13 stjerner – og der vil være mindre grums i tågen.
Men ved -40 vil stjerner med Mag14 fremstå klart, og der vil være meget lidt grums i tågen…
Måske ikke de bedste tal jeg bruger, men det om temp passer… Skal prøve at få optaget nogle frames, ved forskellige temps en aften det bliver klart i DK… Hvis det altså nogensinde bliver klart igen !