Kikkerttype for person med dårlig ryg

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kikkerttype for person med dårlig ryg

• Dette emne har 15 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af landbo. This post has been viewed 161 times
Viser 16 indlæg (af 16 i alt)
  • Forfatter

landbo
    Deltager
      • Nova

Danny wrote: Leif: super idé med stolen. Den vil helt klart være en stor hjælp.

Med sådan en stol virker det til at jeg rent faktisk ville kunne bruge en dobsonian, bare ærgerligt at de vejer væsentlig mere end f.eks. nexstar’en.

Jeg vil umiddelbart ikke tro at den vil gå så godt i spænd med et reflector på et eq mount, da benene fra stativet vil være i vejen.

Et sct eller refractor tænker jeg dog godt vil kunne virke fint, da man ikke på samme måde vil skulle ind over stativ/teleskop…..

Det er lidt svært og sige da det helt kommer an på hvor lang tubus er på den påtænkte dobson. Til min 10″ Skywatcher med udtræk LINK bruger jeg selv en lille smal alu trappestige med tre trin til at sidde på. Somme tider må man slange sig en smule men syntes ikke det er galt. Det må vel egenteligt også være muligt og komme lidt mere fra en dobson ved hjælp af en 45 graders diagonal ? Nu har du fået mange tilbud om og prøve forskellige teleskoper, så det er bare og prøve sig frem hvad der virker bedst.

PS. Min Dobson skiller jeg ikke af, den vejer ikke mere end jeg kan gå ud med den fra havestuen i et stykke.

Viser 16 indlæg (af 16 i alt)
    • Emnet 'Kikkerttype for person med dårlig ryg' er lukket for nye svar.