Kikkertskuret i Strandhuse

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Kikkertskuret i Strandhuse

• Dette emne har 106 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 5217 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 107 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Ja ja ja… Sikke en masse gode ideer I har

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

flot arbejde Rudi.

Glæder mig til at se det næste gang jeg er på de kanter.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

rudibr wrote: Tak for tippet Jens. Jo, det er skam også planen. Taget indvendigt og ikke mindst udhænget udenfor. Og ja, alt optik ud imens det tørrer.

Vel også imens du maler??

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

@Frank: du er altid velkommen til at besigtige skuret, og det er alle andre iøvrigt også

@Jens: jo jo, men det må komme hen af vejen, nu er jeg bare ivrig på at komme igang

Skygerne blæste forresten lige væk og så var jeg hurtig til at køre taget væk og rette teleskopet op på Solen, så dvs First Light fra kikkertskuret!!!

Godt nok viste Solen sig fra en af sine kedelige sider, ikke nogen som helst solpletter at spotte. Iflg SOHO skulle der være en ganske lille active region, AR 2578, men jeg kunne ikke spotte den med mit setup (Baader solar filter + ZWO ASI 120MC + Skywatcher 130 PDS Explorer).

Men Maja (min datter) syntes aligevel at det var spændende med First Light.

Her står hun og ser live billeder gennem Sharpcap.

rudibr2016-08-21 14:54:27

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Her er så First Light billederne, ikke særlig bemærkelsesværdige, faktisk ret så kedelige:

kl ca 12:09, 320×240 pxl, 15 sekunder, 896 frames (~60 fps):

camera settings.txt

kl ca 11:49, 1280×960 pxl, 60 sekunder, 379 frames, (~6 fps)

camera settings.txt

Stacket/wavelets i Registax, og blå levels justeret fra 1.00 til 0.45 i PhotoShop for at give den gule farve.rudibr2016-08-21 16:01:04

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jeg lavede jo min pier rigelig lav med vilje, for engang at kunne få plads til en større montering end min EQ5.

Planen er så at sætte en lille søjle (metalrør) a’la de piers / halfpiers man kan købe rundt hos forhandlerne.

Jeg vil gerne optimere således at pieren bliver så høj som muligt således der stadig er 5-10 cm spillerum op til skydetaget når teleskopet er parkeret.

Men det nuværende setup, altså uden pier, er der ca 73 cm fra EQ5 monterings ra/dec rotations centrum op til spærrene (og dermed vægenes sidehøjder) samt 110 cm vandret og vinkelret til nærmeste væg. Dvs min minimale observationshøjde nu er 34° – den må jo gerne blive lidt højere.

Jeg har så målt afstanden fra øverste del af hele arrangementet (teleskopet i alle tilfælde) op til loftet i forskellige park positioner og beregnet de minimale observatione vinkler:

Det er fristende at vælge løsning 3, men jeg kan ikke huske hvornår jeg nogensinde har observeret seriøst nede i 9°. Så jeg vælger nok løsning 2 og laver en pier på ca 43 cm.

Jeg kan se i EQMOD at man kan vælge “Park to defined position” samt trykke [Define new park position] knap, så man kan vel parkere lige som man vil.

/Rudi B. Rasmussen

denjnie
                Deltager
                  • Planet

Hej Rudi.

For hvad det er værd, så bruger jeg din løsning 2 med “Park to defined position”.. og det fungerer upåklageligt 🙂

Egentligt havde jeg planlagt at skære en “sydklap” i mit observationstag, for at dette kunne åbnes når teleskopet står i normalposition. Indtil videre har jeg afholdt mig fra dette, da jeg er fuldt tilfreds med ovenstående løsning.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Jo tak Jens. Det er altid godt at høre hvad andre gør.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Fik snedkereret et lille bord fra et overskydende krydsfiner plade, jeg har med vilje lavet det lidt skævt ind mod hjørnet, så okkularer og andet jeg kan finde på at lægge der ikke triller på dørken.

Fik også sat lidt mere skik på ledningerne, så nu er der slet ikke noget at snuble i i mørket.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Rudi.

Jeg ville sætte en liste på kanten af dit bord, alternativt lave en hylde med kant. Det er så træls en lyd, når et okular falder på gulvet.

mvh
                        Jens

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Så fik datteren sit eget kikkertskur og refraktor, et 5 mm singlet.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

edit: dobbelt post, slettetrudibr2016-12-26 20:16:07

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Så blev det til lidt julehygge på værkstedet med svigerfar og nu en pieren klar.

Det blev fundet nogle passende stumper støbejern som lige fik et par ture i drejebænken:

[TUBE]dOZjdHbO8Sw[/TUBE]

Sådan ser toppen ud:

Den samt bunden blev drejet 1/10 mm større end Ø100 mm rørets 90mm indre diameter og så presset i røret:

[TUBE]7L5tI-Jt-Ps[/TUBE]

Dvs det er ikke svejset eller skruet noget sammen, kun presset.

Jeg er rigtig godt tilfreds med det færdige resultat:

Nu skal det lige males og monteres på pieren.

Det bliver dejligt at få løftet monteringen, så nu burde jeg kunne observere nede fra ca 12°-14°.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Det ser simpelthen bare godt ud.

Husk at overfladebehandle sortjernet, da det ellers ruster lynhurtigt. Du kan evt give det lidt olie, så holder det længere. Men #1 er nok grunding og maling.

mvh
                                Jens

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Jo tak. Ja, det får både grunder og maling.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 107 i alt)
                                • Emnet 'Kikkertskuret i Strandhuse' er lukket for nye svar.