› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Kikkertskuret i Strandhuse
- Dette emne har 106 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 5218 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. august 2016 kl. 21:16 #149245
RudiDeltager- Neutron star
Hej Jens, det har også voldt mig store kvaler.
Jeg har købt dem her:
https://www.easysteel.dk/smedejern/hjul-til-skydeporte/c-25/c-3148
rudibr 2016-08-04 21:17:15 /Rudi B. Rasmussen
6. august 2016 kl. 14:13 #149285
Så blev nord målt ud, iflg alle mine kilder kulminerer Solen 13:23 i dag og står dermed i syd.
Jeg stablede flangen til EQ-monteringen løsligt op på søjlen, og sørgede for at holde tap skyggen med et mærke der er på linie med centrum og tappens midten, over et.
Dernæst kunne jeg flugte samme linier ned på røret og afsætte et mærke.
Nu skal der så blot blandes 3-4 spandfuld beton så det pieren kan støbes færdigt.
Det er måske noget pjat, for jeg ved jo i søvne hvor nord er +/- 5º. Og jeg kunne jo også bare bruge kompasset i min iPhone, den er tilstrækkelig nøjagtig til at EQ5 hovedet kan stilles ind med az skruerne. Men det er jo sjovt hvis man kan lave det så præcist som muligt
PS: Jeg skulle lige checke med iPhone kompasset til sidst, bare lige for sjovt, og da jeg forsøgte, pegede den helt hen i vejret alt efter hvor jeg holdt telefonen viste den fra 0 til 180º forkert!!! Først tænkte jeg at det jo nok bare var en polvending der var startet, indtil jeg kom i tanke om at den lille vaterpas har to kraftige neo-dynium magneter. Med vaterpasset væk af vejen, passede mærket perfekt
/Rudi B. Rasmussen
6. august 2016 kl. 14:20 #149286
lindhardDeltager- Super Nova
rudibr wrote: Så kom hjulemanden lige forbi med seks fine hjul i kuglelejre, og i morgen bestiller jeg 2x6m 50mm 5mm galvaniseret vinkeljern.
Resten af byggematerialerne ankommer i morgen, så venter jeg lige på lidt bedre vejr, så sker der forhåbentligt lidt mere på projektet.
Jeg glæder mig til at se mere om, hvordan du kommer videre med hjul og skinner.
(Er det kun mig der ikke kan få linket til at virke? Det kræver et eller andet certifikat)
mvh
Lars6. august 2016 kl. 14:22 #149287
clauskafDeltager- Nova
Hvis det er linket til hjulene, så har jeg ingen problemer
6. august 2016 kl. 14:28 #149288
ClausKAF wrote: Hvis det er linket til hjulene, så har jeg ingen problemer
Mystisk, jeg får bare denne besked, og derfra kan jeg ikke komme videre
mvh
Lars6. august 2016 kl. 14:28 #149289
Jeg fik også en masse certifikat popup på easysteel’s hjemmeside. Trykkede bare cancel til dem alle, og så var jeg pludselig inde på deres side. Ved ikke hvad de har gang i. Men hjulene er ganske fine og virker til at være af høj kvalitet.
/Rudi B. Rasmussen
7. august 2016 kl. 19:54 #149373
Så blev der, efter fleres anbefalinger, lagt 100mm isolering under gulvet samt en dampspærre under gulvet.
Gulvet er 29mm krydsfiner med fer og not.
Og med den danske sommer skal byggepladsen lige pakkes ind efter fyraften. Gulvet og alt det ubehandlede træ er pakket ind.
Jeg fik også støbt pieren færdig, så hvis projektet går i stå nu, så har jeg da en søjle med tilhørende platform
/Rudi B. Rasmussen
7. august 2016 kl. 22:34 #149386
Frank LarsenModerator- Super Nova
Ser godt ud Rudi. Sig til når der er rejsegilde..
8. august 2016 kl. 06:03 #149392
Jo tak Frank. Rejsegildet bliver måske allerede her i løbet af ugen
/Rudi B. Rasmussen
9. august 2016 kl. 00:12 #149437
Frank LarsenModerator- Super Nova
Æv – så når jeg ikke forbi til pølser og øl – er uden bil
9. august 2016 kl. 08:19 #149441
Du må have dem til gode
/Rudi B. Rasmussen
13. august 2016 kl. 15:42 #149565
Så er væggene rejst og tagets skelet incl skinner og hjul på plads. Der skal lige nogl 19mm krydsfiners plader, under + overpap og alu kanter på, så er jeg ved at være der. Og nå ja, døren er i restordre hos Stark, måske skulle jeg købe en et andet sted.
Vejret trodsede DMI og YR’s spådomme og der har været mange byger i dag, så jeg er efterhånden god til at hive presenningen af og på igen.
Og skydetaget kører bare godt, jeg havde lige lagt vinkeljernene op og løftet tagkonstruktionen op på det, da der kom et lille vindpust og så kørte taget ellers bagud! Så der skal ganske få kræfter til at åbne/lukke det.
Jeg kan lige netop gå oprejst inde i skuret, totalhøjden bliver meget tæt ved de tilladte 250 cm, hvilket er godt, da naboerne bagtil pludselig har set sig sure på projektet, træls altså.
rudibr 2016-08-13 15:51:53 /Rudi B. Rasmussen
13. august 2016 kl. 17:12 #149575
Nå ja, der er røde pølser til middag i morgen
/Rudi B. Rasmussen
13. august 2016 kl. 20:01 #149583
rudibr wrote: Nå ja, der er røde pølser til middag i morgen
Super, hvor er det?
mvh
Lars13. august 2016 kl. 21:00 #149584
Oppe i skuret vel
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kikkertskuret i Strandhuse' er lukket for nye svar.