Kikkertskuret i Strandhuse

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Kikkertskuret i Strandhuse

• Dette emne har 106 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 5218 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 107 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej Jens, det har også voldt mig store kvaler.

Jeg har købt dem her:

https://www.easysteel.dk/smedejern/hjul-til-skydeporte/c-25/c-3148rudibr2016-08-04 21:17:15

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Så blev nord målt ud, iflg alle mine kilder kulminerer Solen 13:23 i dag og står dermed i syd.

Jeg stablede flangen til EQ-monteringen løsligt op på søjlen, og sørgede for at holde tap skyggen med et mærke der er på linie med centrum og tappens midten, over et.

Dernæst kunne jeg flugte samme linier ned på røret og afsætte et mærke.

Nu skal der så blot blandes 3-4 spandfuld beton så det pieren kan støbes færdigt.

Det er måske noget pjat, for jeg ved jo i søvne hvor nord er +/- 5º. Og jeg kunne jo også bare bruge kompasset i min iPhone, den er tilstrækkelig nøjagtig til at EQ5 hovedet kan stilles ind med az skruerne. Men det er jo sjovt hvis man kan lave det så præcist som muligt

PS: Jeg skulle lige checke med iPhone kompasset til sidst, bare lige for sjovt, og da jeg forsøgte, pegede den helt hen i vejret alt efter hvor jeg holdt telefonen viste den fra 0 til 180º forkert!!! Først tænkte jeg at det jo nok bare var en polvending der var startet, indtil jeg kom i tanke om at den lille vaterpas har to kraftige neo-dynium magneter. Med vaterpasset væk af vejen, passede mærket perfekt

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

rudibr wrote: Så kom hjulemanden lige forbi med seks fine hjul i kuglelejre, og i morgen bestiller jeg 2x6m 50mm 5mm galvaniseret vinkeljern.

Resten af byggematerialerne ankommer i morgen, så venter jeg lige på lidt bedre vejr, så sker der forhåbentligt lidt mere på projektet.

Jeg glæder mig til at se mere om, hvordan du kommer videre med hjul og skinner.

(Er det kun mig der ikke kan få linket til at virke? Det kræver et eller andet certifikat)

mvh
          Lars

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hvis det er linket til hjulene, så har jeg ingen problemer

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

ClausKAF wrote: Hvis det er linket til hjulene, så har jeg ingen problemer

Mystisk, jeg får bare denne besked, og derfra kan jeg ikke komme videre

mvh
              Lars

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jeg fik også en masse certifikat popup på easysteel’s hjemmeside. Trykkede bare cancel til dem alle, og så var jeg pludselig inde på deres side. Ved ikke hvad de har gang i. Men hjulene er ganske fine og virker til at være af høj kvalitet.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Så blev der, efter fleres anbefalinger, lagt 100mm isolering under gulvet samt en dampspærre under gulvet.

Gulvet er 29mm krydsfiner med fer og not.

Og med den danske sommer skal byggepladsen lige pakkes ind efter fyraften. Gulvet og alt det ubehandlede træ er pakket ind.

Jeg fik også støbt pieren færdig, så hvis projektet går i stå nu, så har jeg da en søjle med tilhørende platform

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Ser godt ud Rudi. Sig til når der er rejsegilde..

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Jo tak Frank. Rejsegildet bliver måske allerede her i løbet af ugen

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Æv – så når jeg ikke forbi til pølser og øl – er uden bil

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Du må have dem til gode

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Så er væggene rejst og tagets skelet incl skinner og hjul på plads. Der skal lige nogl 19mm krydsfiners plader, under + overpap og alu kanter på, så er jeg ved at være der. Og nå ja, døren er i restordre hos Stark, måske skulle jeg købe en et andet sted.

Vejret trodsede DMI og YR’s spådomme og der har været mange byger i dag, så jeg er efterhånden god til at hive presenningen af og på igen.

Og skydetaget kører bare godt, jeg havde lige lagt vinkeljernene op og løftet tagkonstruktionen op på det, da der kom et lille vindpust og så kørte taget ellers bagud! Så der skal ganske få kræfter til at åbne/lukke det.

Jeg kan lige netop gå oprejst inde i skuret, totalhøjden bliver meget tæt ved de tilladte 250 cm, hvilket er godt, da naboerne bagtil pludselig har set sig sure på projektet, træls altså.rudibr2016-08-13 15:51:53

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Nå ja, der er røde pølser til middag i morgen

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                              Deltager
                                • Super Nova

rudibr wrote: Nå ja, der er røde pølser til middag i morgen

Super, hvor er det?

mvh
                                Lars

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Oppe i skuret vel

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 107 i alt)
                                • Emnet 'Kikkertskuret i Strandhuse' er lukket for nye svar.