Kikkertskuret i Strandhuse

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Kikkertskuret i Strandhuse

• Dette emne har 106 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 5212 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 107 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Efter at have danset om den varme grød et par år, er jeg endelig nået frem til hvor i haven observatoriet skal bygges.

Der skulle tages hensyn til:

1) Lysforureningen mod NØ fra Svendborg.

2) Generende gadelys.

3) God udsyn mod SØ over S til SSV hvor der er mindst lysforurening.

4) Og sidst, men ikke mindst den såkaldte WAF

Pkt 4) involverer bl.a tre kompost beholdere og tre højbede, som nu er flyttet:

Observatoriet skal stå bagerst hvor de tre kompost beholdere står nu, det er havens NØ-lige hjørne, niveau ca 8 [m] over niveau mod syd hvor indkørslen er.

Jeg er overrasket over at lærketræet i højbedene er som da jeg satte dem i jorden for ca 10 år siden, det er rå ubehandlet lærketræ fra Sibirien. Det har fået lidt patina, jeg prøvede at stikke i det flere steder med en kniv, og stolperne var hårde som nye.

Og adkillige hundrede spade/skovlfuld senere (de to store højbede pillet op og flyttet):

Nu mangler så bare at flytte det lille højbed og de tre kompostbeholdere, så er en stor del af pkt 4) WAF opfyldt. Fortsættelse følger forhåbentligt.

Edit 30/7-16:

Nu hvor byggeriet er gået igang tør jeg godt ændre overskriften fra “Så er de første mange spadestik taget” til “Kikkertskuret i Strandhuse” rudibr2016-07-30 11:34:01

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Så skulle sidste hindring på vejen fjernes, eller dvs endnu et højbed skulle flyttes.

Det er godt at have en assistent, min datter Maja ledte efter regnorm og andet kryb.

Et par timers graveri senere og nu er pladsen klar til teleskop skuret:

Jeg tog et panorama billede i ca 180 cm højde over terræn der hvor pieren skal stå, der er tegnet ca retninger og højde over horisonten, fra øst over syd til vest er der meget fin udsyn.

Næste trin er at få gravet en 90 cm rende til fundament samt et hul til pier. Jeg skal i mellemtiden lige overveje om jeg skal blande cementen selv eller se om jeg kan få det leveret – det sidste tvivler jeg på da gulvet ligger ca 8 [m] over gade niveau.

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Godt igang er halvt fuldendt, Rudi.

Og jeg ser du har hjælper på – ikke dårligt.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Lidt er der om det gamle ordsprog.

Det har faktisk taget mange overvejelser bare at finde ud af hvor obs’et skal placeres.

Når soklen og pieren er støbt, så er jeg nok ca halvvejs

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Måske et dumt spørgsmål, men hvordan laver man hjørnerne i et funda blok fundament når blokkene skal stables i forbandt? Kan man få hjørne funda blokke, eller skal jeg have gang i vinkelsliber og folskalrings brædder?

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

rudibr wrote: Måske et dumt spørgsmål, men hvordan laver man hjørnerne i et funda blok fundament når blokkene skal stables i forbandt? Kan man få hjørne funda blokke, eller skal jeg have gang i vinkelsliber og folskalrings brædder?

Google er min ven 😉

Og så støber du hullerne ud

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Tak Henrik – jeg havde gåblet mig frem til ca det samme, men ville høre om man kunne undgå hullerne på en smart måde.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Så har tømreren været forbi og en plan er lagt. Det bliver for besværligt (dyrt) med en støbt grund, så det bliver et skur på punkt fundament. Grundplanen bliver 2,44 x 3,00 m med rulletag på det lange led. Det hele bygges op af 45×95 mm regler med 1 på 2 beklædning. Taget bliver med svag, ca 20° hældning.

Jeg starter med at sætte punktfundamenterne og at sætte en søjle. Billeder følger når jeg er nået lidt videre. rudibr2016-07-20 20:49:54

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Rudi.

Mit første observatorium var beklædt med 1 på 2. Der er mange sprækker -> fygesne og edderkopper overalt.

De efterfølgende har jeg beklædt med sporkrydsfiner.

mvh
                      Jens

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Der kommer selvfølgelig vindpap mellem brædderne og reglerne. Og så vil jeg måske sætte en spånplade væg op inderst senere. Jeg vil helst have 1 på 2 da det ikke skal ende som et øje-bæ i haven.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg bryder mit hoved lidt med hvordan jeg får lavet en søjle.

En trykimpreneret træsøjle (100×100)? Et jernrør med en flange på enden (kan skaffes hos den lokale skrothandler til jernprinsen)? Eller et ventilationsrør fyldt med beton og armeringsjern?

Gode forslag anyone?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Rudi.

Glem træ. Det duer ikke. Jo måske en træstub fra en 200 år gammel Eg.

En Jernsøjle kan være fin, hvis den er lavet rigtig. Men den skal funderes godt, i en ordentlig klump beton.

Angående støbte søjler, der er ikke noget værre end at lave en søjle for spinkel.

Jeg lavede engang en søjle i et 180 mm rør, som var ca 130 cm høj. Deromkring. Med en EQ6 på toppen. Den svajede alt for meget.
                            Først da jeg lavede en 250 mm diameter søjle istedet, syntes jeg at styrken var ok. Jeg kunne heldigvis fjerne det rør betonen sad indeni, og grave rundt omkring det originale fundament. Så støbte jeg simpelthen rundt om og tilføjede den gamle søjle til den nye. Virkede fint.

Jeg ville gå efter en 250 mm diameter søjle i et ventilationsrør. Men vær opmærksom på søjlens termiske inerti, den vil være varm om natten og kold om dagen, med mindre du isolerer den.

mvh
                            Jens

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Tak Jens. Søjlen bliver jo høj da observatoriet bliver i fuld stå højde, dvs væggene bliver 210 cm. Og da gulvet er ca 20cm over terræn, så skal søjlen jo være tæt ved 150 cm over terræn. Med Ø25cm bliver det alene til næsten 150 l beton!!!rudibr2016-07-16 11:13:09

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

En anden ting mht søjlehøjde. Når man har et permanent setup, er det så en fordel at have teleskopet i park position når det ikke er i brug? Det betyder jo at søjlen skal være lavere for at taget kan køre forbi end hvis man kører teleskopet ud så det og kantravægten står vandret.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Rudi.

Husk der skal være mindst lige så meget beton under jorden som over. Og helst ned i frostfri dybde.

Men hellere lave det ordentligt en gang end at lave det om flere gange. Har været der!

Angående parkering, så er det bedst at parkere teleskopet, så der ikke kan lægge sig skidt på optikken. Det vil sige at spejlteleskoper gerne skal stå vandret.

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 107 i alt)
                                • Emnet 'Kikkertskuret i Strandhuse' er lukket for nye svar.