Kikkertskur til to monteringer

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Kikkertskur til to monteringer

• Dette emne har 18 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af jakob. This post has been viewed 882 timesandersen. This post has been viewed 882 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

jakob.andersen
    Deltager
      • Super Giant

Michaela og jeg vender endnu engang haven og terrassen i hovedet, for at se om vi kan få plads til et skur til vores kikkerter. Vi vil gerne kunne lave et, der kan rumme to søjler/monteringer, så både “hans” og “hendes” kikkerter kan komme under tag.

Der vil være tale om en skydetags-konstruktion, og skuret skal kun kunne rumme teleskoperne på deres monteringer. Det vil ikke være tænkt som en plads til visuel observation, og der skal
      heller ikke være plads til kontrolrum, da vi styrer showet inde fra
      huset. Eneste krav er, at de begge kan bevæge sig frit uden at genere hinanden.

Så spørgsmålet er, om der er nogen, der har bygget noget lignede før, og hvor stort det mon skal være. Jeg har leget lidt med et målebånd, og mener umiddelbart, at ca. 2 x 4 meter burde være nok. Men hvad mener I?

Jakob A.

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Jakob.

Jeg tror du har ret. Men det afhænger af teleskoperne og opstillingerne.
        Er det en Newton og en 100 mm ED (Meaden) der skal på?

mvh
        Jens

jakob.andersen
        Deltager
          • Super Giant

Hej Jens

Lad os bare gå ud fra, at der skal være plads til to fuld-størrelse teleskoper, dvs. to Newtons på minimum 10″. Så burde stort set alle andre typer også kunne få plads. Over 10″ tror jeg ikke at jeg vil bekymre mig om, da det er usandsynligt at vi kommer til at bruge noget i den størrelse.

Jakob A.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Jakob.

Hvordan vil du parkere teleskoperne? Pegende mod polaris?

Jeg parkerer normalt med kikkerten vandret, mod syd, så der ikke kan falde støv på spejlene.

Men overvej hvor meget et 10″ F5 teleskop “rager ud” fra søjlen. Ud fra et konservativt synspunkt ville jeg dimensionere mindst 1,2 meter i radius ud fra centrum af søjlen. Og de to cirkler må ikke overlappe. Så længden ville jeg sætte til 4x 1,2 meter og bredde til 2×1, 2 meter. Søjlerne bør stå på en øst-vest linje.

Dette er vurderet ud fra et rent overslag…. Ingen beregninger eller målinger…

mvh
            Jens

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Jeg vil også gerne holde det under 10 kvm-grænsen. Jeg har lige målt min 10″ (F/4.8). Tubus er 122 cm lang. Lidt afhængigt af balaceringen, kan den jo så rage lidt over halvdelen ud fra søjlen.Det må jeg lige måle lidt på næste gang, den er stillet op. Men der skal også lige være plads til at sætte et teleskop på og tage det af igen.

Der er ingen detalje-planer endnu, men jeg tror jeg vil satse på vandret parkering. En anden ting jeg har overvejet, er højden. Det er ikke sikkert, jeg vil lave fuld ståhøjde. De rør, jeg har stående kommer til at bestemme højden på søjlerne. Så det bliver sammenhænden mellem, hvor højt monteringen kommer op, og at teleskopet skal kunne kigge ud over væggene i en fornuftig højde på himmelen, der kommer til at bestemme højden.

Det kommer til at kræve lidt eksperimenter, men det er bare et spørgsmål om at sætte trefoden der, hvor søjlen skal være, og trække benene så langt ud at højden passer. Så kan jeg se, hvor høje væggene kan være uden at blokere for andet end hus, hegn og træer. 😉

Jeg tror rent praktisk, at søjlerne vil kommet til at stå ca. øst-vest. Men hvorfor er det vigtigt?

Jakob A.

Jakob Andersen2017-05-07 20:13:17

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Spændende projekt. Der er forresten ikke længere en 10 m^2 grænse mht hvad man må mere. Den er væsentlig større nu, slå det op på din kommunes hjemmeside. Som Jens skriver så dimensioner efter teleskoperne er parkeret vandret og gerne med tubus pegende syd, så kan du maksimere søjlehøjden.

Hvad nu hvis det østlige teleskop vil observere i øst mens det vestlige vil observere i øst, så skygger det østlige teleskop for det vestlige hvis de står på en øst-vest linie. Måske er det optimale nord – syd?

/Rudi B. Rasmussen

jakob.andersen
                Deltager
                  • Super Giant

Rudi, jeg er ikke helt sikker på, at du har ret i det med at 10 kvm-grænsen er hævet. Som jeg ahr forstået det, er det grænsen for hvornår man skal have byggetilladelse, der er ændret. Det er ikke helt det samme.

Jakob A.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg var også lidt i tvivl, så jeg ringede til teknisk forvaltning i Svendborg og forklarede om mit projekt. Det var helt ok og de sagde at så længe det var under 35 m^2 og ellers overholder de gængse regler behøvede jeg ikke oplyse kommunen om noget. Se feks her: https://www.bolius.dk/byggetilladelse-og-anmeldelse-af-byggeri-18117/

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Af en eller anden grund observerer man mest mod syd, mod meridianen. Der står objekterne højest.

Står der så en person lige syd for ens teleskop og arbejder med et andet teleskop, så giver det sjældent et bedre resultat for det nordlige teleskop. Øst-vest er et kompromis.

Så gik jeg lige ned og målte på mine EQ6’ere. Jeg har tre søjler stående i en trekant der peger mod syd, med en afstand mellem søjlerne på 170 cm.

For en 10″ vil centrum af tubus være i omegnen af 40 cm fra polaksens centrum. Der vil være omkring 100 cm til bagenden af teleskopet. Plus en sjat til tubustykkelse.

mvh
                      Jens

jakob.andersen
                      Deltager
                        • Super Giant

Byggeregler:
                        https://www.bolius.dk/love-og-regler-for-udhuse-og-skure-17566/

og ændringen, der betyder at lidt større byggerier ikke længere skal anmeldes først:
                        https://www.bolius.dk/nye-regler-goer-det-nemmere-at-bygge-skur-carport-og-drivhus-39299/

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Jens.Jacobsen wrote: Af en eller anden grund observerer man mest mod syd, mod meridianen. Der står objekterne højest.Står der så en person lige syd for ens teleskop og arbejder med et andet teleskop, så giver det sjældent et bedre resultat for det nordlige teleskop. Øst-vest er et kompromis.Så gik jeg lige ned og målte på mine EQ6’ere. Jeg har tre søjler stående i en trekant der peger mod syd, med en afstand mellem søjlerne på 170 cm. For en 10″ vil centrum af tubus være i omegnen af 40 cm fra polaksens centrum. Der vil være omkring 100 cm til bagenden af teleskopet. Plus en sjat til tubustykkelse.mvhJens

At objekter kulminerer i syd betvivler jeg ikke – jeg har jo bestemt middagsbredden på denne måde utallige gange . Jeg tror at over 90% af mine observationer starter ved ca 30° på øst himlen, kører tæt hen over zenit og ender i vest. Det var ud fra denne tankegang jeg tænkte lidt utraditionelt og at nord-syd placering måske kunne være en fordel?

/Rudi B. Rasmussen

jakob.andersen
                          Deltager
                            • Super Giant

Jeg tror som øst-vest vil være fint. Vi fotograferer mest fra øst til syd, evt. lidt længere. Mod vest-sydvest er himlen som regel for lys pga. byen, og mod nord står vores hus og rager op i landskabet. Peger man højere op, er det jo lige meget.

Der skal så helst ikke rende nogen rundt overhovedet mens man fotograferer 😉

Jens: Hvis du har 170 cm mellem søjlerne, har du jo faktisk en fri-radius helt nede på det halve. Jeg forstod ikke helt den med en meter til bagenden plus tubustykkelse? Men jeg vil lave mine egne forsøg med dette alligevel.

jakob.andersen
                            Deltager
                              • Super Giant

Noget helt andet: Jeg ved at mange laver gulv, evt. isoleret, i deres observatorier. Jeg kunne godt kigge tilbage og læse diverse gamle tråde igennem, bl.a. Rudis, men det er nemmere lige at spørge konkret:

Har et isoleret gulv et formål i forhold til selve teleskopets ydelse, eller er det mere en komfortting, hvis man opholder sig der? Med andre ord, er der nogen grund til at lave et egentligt gulv i denne situation, eller vil en flisebelægning være nok?

Jakob A.

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg isolerede gulvet udelukkende for at holde observatoriet isoleret fra jorden og dermed holde observatoriet i samme temreratur som luften. Jeg har ikke målt efter om det har den ønskede effekt.

Et flydende gulv der ikke er i berøring med søjlen kan også anbefales. Jeg kan stå og hoppe på gulvet lige ved siden af søjlen uden det kan ses på liveview zoomet helt ind på en stjerne. Og du har set hvor stor jeg er Jakob

Inden jeg fik en fast opstilling og brugte trefod på fliseterasse kunne det ses hvis man hoppede ved siden af monteringen.

/Rudi B. Rasmussen

jakob.andersen
                                Deltager
                                  • Super Giant

Jeg tænker lidt, at når først taget er åbnet, har jordtemperaturen mindre indflydelse?

Jeg har ikke tænkt mig at hoppe rundt om teleskoperne. Jeg har ikke tænkt mig at være i nærheden af dem overhovedet, så alt det med vibrationer fra når man går der, er mindre interessant.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Kikkertskur til to monteringer' er lukket for nye svar.