› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Kigger på solen for første gang.
- Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af palle. This post has been viewed 35 timesb. This post has been viewed 35 times. This post has been viewed 35 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. august 2012 kl. 16:17 #86888
thomash- Asteroid
Så skete det… jeg har tænkt over a købe et teleskob i en del år og så tog jeg mig sammen og bestilte dette her sæt:
http://www.astroshop.eu/skywatcher-maksutov-telescope-mc-127-1500-skymax-bd-az-s-goto-set/p,18030
Jeg kiggede på solen i dag da der ikke var en sky på himlen. (købte også standard solfilter)
Jeg kunne godt solpletterne, men skal jeg være ærlig så fik jeg det bedste syn i det lille teleskob på siden der forstørrer 10 x. Billedet var meget uskarpt og jeg kunne ikke lave det skarpere…. what to do next time???Thomas
17. august 2012 kl. 16:30 #86889
palle.b.Deltager- Nova
Til at starte med : Hvad er et standard solfilter?
Det lille teleskop = Søge kikkert Passer solfiltret også på det ??
PAS PÅ solen !
17. august 2012 kl. 16:39 #86890
thomash- Asteroid
Jeg har købt en A4 af denne:
Baader Planetarium Sun filter foil A4 20x29cm Baader
Jeg har så lavet en “ring” med karton, lim, tape som jeg kan montere på teleskobet. Folie limet uden på ringen. Filteret så lidt skrøbeligt ud, så jeg monterede sådan en rundt om så man kan ramme uden at flænse foliet.
http://www.grafical.dk/leitz-omslag-til-spiralindbinding-klar-a4-plast-180-mic/
Mon det er fordi man kigger igennem den klare plastik?
Tilsvarende løsning på søge kikkert.
Inspiration fra ham her:
http://delfer.dk/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=17
17. august 2012 kl. 17:22 #86899
palle.b.Deltager- Nova
Det er den helt rigtige løsning for din kikkert & søger.
Du bør kunne se knivskarpt, jeg vil mene at den klare folie skal fjernes, den er efter min opfattelse
en form for indpakning.
Kan Du stille skarpt på fx. landskabs ting… ?
så skal du også kunne på solen og Glæd dig til du ser månen sådan omkring halv ful….
17. august 2012 kl. 18:14 #86902
thomash- Asteroid
Jeg fjernede det klare plastikjeg havde sat på for at beskytte filteret og WUPTI… Super klart og fantastisk billede af solen….
Pt. 2 solpletter…. en stor og en lille…
Clear skies
17. august 2012 kl. 18:21 #86903
stubbeDeltager- Main Sequence
Hej Thomas,
Som Palle siger er det en ret dårlig ide med den folie. Tanken bag er selvfølgelig god nok, da vi alle gerne vil beskytte vores rare udstyr. Desværre er folien ikke af optisk kvalitet og vil defor forringe billedet. Denne forringelse vil ses tydeligst ved høj forstørrelse -Derfor påvirker den ikke søgeteleskopet i samme omfang. Det samme gælder i øvrigt også dårlig seeing (turbulent atmosfære) hvis forringende effekt også er værst ved høj forstørrelse.
Hvilken forstørrelse bruger du? Hvis du foretrækker at se solen ved den lave forstørrelse søgeteleskopet giver, kunne du anskaffe dig en prismekikkert, som du så kunne lave et solfilter til.
17. august 2012 kl. 20:08 #86906
thomash- Asteroid
Det var mest for at beskytte mine øjne i tilfælde af at den der sølvpapirlignende folie fik en flænge uden at jeg opdagede det. Det virker ikke voldsomt stærkt…
Jeg fik det bedste resultat med en 25mm wide linse. Det skulle give en forstørrelse på 60 gange. Jeg prøvede også at zoome ind på pletterne med en 250 x forstørrelse, men 60 var nu bedst.
Jeg har faktisk en rigtig god vortex diamondback 10×50, men ikke nok af folien.. Ellers havde jeg nok lavet til dem også.
17. august 2012 kl. 21:03 #86911
palle.b.Deltager- Nova
Foresten TILLYKKE med teleskopet.
og Velkommen i Forum.Og så skal du tænke på at der er ofte dis og et tyndt skydække i DK som gør detvanskligt at bruge over 100 X forstørelse.Du skal øve dig i at se, særligt med planeterne. Det er som at gå i skoven, de første gangeser man kun træer men med lidt øvelse får man øje på flere og flere dyr.Palle B. 2012-08-17 21:10:34 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kigger på solen for første gang.' er lukket for nye svar.