Kigger mod vest…

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Kigger mod vest…

• Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 8 måneder siden af proshot. This post has been viewed 59 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

proshot
    Deltager
      • Giant

Hej astro-gutter. Idag er vejret meget klart, og saturn står perfekt klart, det meste af tiden.

Har ikke set saturn så skarp siden jeg har haft kikkerten. Dejlig vejr til at observere i 🙂

Afsted med jer…

2mas
      Deltager
        • Nova

Det er aaaaalt for lyst

Men god tur ud i det “blå”

proshot
        Deltager
          • Giant

Sidder på min altan, og har trukket panorama vinduerne fra. Drikker kaffe og nyder en smøg… Livet er skønt 🙂

PS. Selvom der ikke er fisk i åen, tager jeg da ud og fisker alligevel 😉

2mas
          Deltager
            • Nova

hehehe.. lyder til at du hygger dig, og det er jo hvad det handler om

Jeg er selv lige kommet ind af døren, men synes at himlen var alt for lys.

Men godt at nogen, kan udnytte de lyse nætter. Jeg venter nok 1-2 uger før jeg forsøger mig igen. Der skal jo samles lys

Kigger du på Saturn, og er den til at se? Hvordan er seeingen?

proshot
            Deltager
              • Giant

Den er ikke til at se mere, er gået ned.

Fra kl.0015 og til ca. kl.0035 var seeing perfekt, helt krystal klar. Self var der engang i mellem lidt sløret, men fin. Jeg kunne se stregerne fra den, med 25mm okulare direkte på tuben, som er en 1500mm f/10. 😀

proshot
              Deltager
                • Giant

Kan også se M3 og M53 igennem okular 😉 Så den er fin nok du gamle 😀

2mas
                Deltager
                  • Nova

hehe, nice. Ja, der er en del clusters at kigge på, her om sommeren.

Jeg må jo nok indrømme, at jeg kun gang har kigget gennem min kikkert 1-2 gange. Det visuelle er flot, fascinerende og meget dragende, men det holder mig ikke fanget længe nok.

proshot
                  Deltager
                    • Giant

Jeg er også mere til teknik, dslr og bærbar hookup… Men synes stadig det er fedt at observere visuelt 🙂 Glæder mig til efteråret og vinter.

mejer
                    Deltager
                      • Super Nova

Det visuelle drager også mig en gang imellem. Købte et 13mm 100graders okular fra Tele Vue, og klaskede på min 14″.
                      Det er fuldstændigt fascinerende, med den dragende100 graders billedefelt.

Så er man til visuelt, så få fat i ordentlige okular, og helst 2″.

Venter selv et par uger endnu, før jeg går igang igen. Lidt for lyst for min smag.

mr.mox
                        • Nova

Jeg var ude at se på Saturn midt om natten mens bilerne drønede rundt nede i Le Mans (jeg var dog i Køge med stuen fuld af gæster). Jeg blev faktisk forbløffet over hvor rolig atmosfæren må have været, for Saturn stod knivskarpt selv ved 170x forstørrelse. Der var ikke det fjerneste uro at ane synes jeg.

Gæsterne tabte iøvrigt underkæben fuldstændigt og glemte en lille times tid alt om racerløb

proshot
                        Deltager
                          • Giant

Hehe… Fed historie Jacob… Og der var faktisk hammer god seeing igår. Som sagt, kunne jeg jo se M3 og M53 🙂

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Kigger mod vest…' er lukket for nye svar.