› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › kigge???
- Dette emne har 21 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af landbo. This post has been viewed 255 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. april 2014 kl. 20:05 #117388
astrojensenDeltager- Neutron star
UT betyder Universal Time. Det er den tid, der gælder for Greenwich Meridianen i England, der er jordens nulmeridian. Dansk sommertid er UT + 2 timer, Dansk vintertid er UT + 1 time. Om sommeren, når der er sommertid, skal man altså trække to timer fra danmarks klokkeslæt, for at få UT, om vinteren skal man trække én time fra.
LST plejer at betyde Lokal Standard Tid (local standard time). Læg mærke til, at LST i dit screendump er tre timer fra UT, hvilket er én time for meget. Det kan meget vel være derfor, at dit mount klovner rundt i det.
Thomas, Denmark
27. april 2014 kl. 20:16 #117391
bab160Deltager- Planet
men jeg bruger HA tiden til til polskiven og tiden er taget fra min tlf
eller skal jeg tage lst tiden og trække en time fra og bruge den istedet ?
vh brian
bab160 2014-04-27 20:21:41 27. april 2014 kl. 20:55 #117397
Læg mærke til, at HA tiden (ved ikke hvad det betyder) og UT er den samme. Eftersom dansk sommertid er UT + 2 timer, så skal du trække to timer fra det tidspunkt din mobil viser.
Der er nogle settings i enten polfinderprogrammet eller håndkontrollen til dit mount, der skal justeres.
MEN!!!!
Rent faktisk så skal det slet ikke være nødvendigt at poljustere, for at få en trepunkts alignet GOTO til at fungere med 100% nøjagtighed. Formålet med at justere på tre stjerner er nemlig, at dette er nok til at kontrollen kan regne monteringens position i forhold til stjernehimlen ud og derefter kunne finde alt på himlen. HVIS det interne ur/dato/grundposition ellers er korrekt indstillet.
Thomas, Bornholm
27. april 2014 kl. 22:55 #117411
landboDeltager- Nova
Der er noget der er rivravende galt med den app. HA er rigtigt nok i hvilken “klokkeslet” Nordstjernen skal stå. Men udregningen er formodentelig ikke rigtig, da LST og UT ikke passer på nogen måde sammen. Minutter og sekunder skulle meget gerne vise det samme, hvilket de tydeligvis ikke gør. Og timerne vises også helt forkert, 08 og 23. Indtil videre er der ingen der syntes at bruge app’en eller hvad et program nu hedder på en mobiltelefon. Undres over der ingen ordentelig brugsforvirring til opsætning ligger på fabrikantens hjemmeside LINK, men kun en opskrift på hvordan men kan montere telefonen på ens mount. Det kan være der åbnes en helt ny verden, hvis du trykker på “i” ikonet øverst til højre på “mobilletten” ???
Til alm. kiggeri er det meget fint hvis du sætter mountet op så Nordstjernen står i centrum. Det er alt rigeligt til at computeren burde kunne finde alle de stjerner/planeter du beder den om.
Håber du får ram på alle objekterne i aften.
Landbo 2014-04-27 22:57:22 28. april 2014 kl. 11:22 #117428
bab160Deltager- Planet
tror jeg fik løst problemmet med en bredde grad der var ved siden af 🙂 prøvede på flere kendte mærke og nu virker det 🙂 mange tak for hjælpen
28. april 2014 kl. 11:33 #117431
Aha! Godt at høre!
Thomas, Bornholm
28. april 2014 kl. 19:46 #117475
landboDeltager- Nova
bab160 wrote: tror jeg fik løst problemmet med en bredde grad der var ved siden af 🙂 prøvede på flere kendte mærke og nu virker det 🙂 mange tak for hjælpen
Aha, underligt du så kunne få den til at akseptere din allign. Men det giver nok ikke så mange kunder på sigt, hvis der kræves 100% lod og vatter hver gang folk stiller op.
Godt det fungere for dig nu.
Landbo 2014-04-28 19:47:33 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'kigge???' er lukket for nye svar.