kigge???

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? kigge???

• Dette emne har 21 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af landbo. This post has been viewed 254 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

bab160
    Deltager
      • Planet

Hej alle

Er ejer af et 8 tommer spejl teleskop og et BRESSER EQ 5 mount med GOTO.

GOTO er lige blevet monteret og umiddelbart virker det rigtig godt men er lidt i tvivl om mit teleskop sidder rigtig når jeg aligner med stjerner i syd og der efter vil kigge på noget i nord så sidder okular helt tosset enten kan jeg ikke nå eller skal jeg ligge på jorden for se. Hvad gør i? Drejer i tuben i ringene eller skal okular sidde på en bestemt måde til at starte med ?

En anden ting er på siden af min håndkantslag sidder der et mindre i USB stik hvad er den til ? Kan ikke finde den i brugsforvirringen tænker måske noget opdaterings port Eller?

Vh Brian

Søren Hansen
      Deltager
        • Giant

Hej Brian

Jeg roterer mit teleskop i ringene.

Vedrørende dit goto, er det dette ?

Bresser-GoTo-upgrade-kit-for-EQ5–GP-and-similar-mountssidewind2014-04-26 17:03:01

bab160
        Deltager
          • Planet

Hej Søren

Dit link virker ikke hos mig

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-messier-goto-kit-447/

Ved ikke hvordan man indsætter links men adressen er her

Vh brian

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Brian

Et newtonteleskop på en ækvatorealmontering vil altid have brug for at blive drejet i ringene, så okularet kommer i en passende position. En god udgangsposition er at have okularudtrækket siddende sådan, at det er parallelt med deklinationsaksen og altså peger lige modsat modvægtstangen. Så skal man dreje det mindst muligt. Sætter man en ekstra tubusring foran, og eventuelt bagved, dem der holder teleskopet på monteringen, så kan man let løsne og dreje teleskopet i ringene, uden at det glider og kommer i ubalance.

Thomas, Bornholm

bab160
            Deltager
              • Planet

hej søren skulle på en pc så virker linket ja det er sådan et kit der står ikke noget i manualen om hvad usb stikket er til desværre.

vh brian

bab160
              Deltager
                • Planet

hej thomas prøvede det fungere helt fint mange tak 🙂

vh brian

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Husk at skrive lidt om hvad du ser deroppe gennem okularet. Det er vi flere, der gerne vil læse lidt om.

Thomas, Bornholm

bab160
                  Deltager
                    • Planet

hej thomas 🙂

i første omgang er det lidt planeter og at lære og bruge udstyret så det ligger til højre benet at stille op er meget meget i tvivl om min opstilling er korrekt angående polaris.

når jeg aligner min goto med 3 stjerner kan den den finde dem igen men når jeg beder den om at finde jupiter er den meget meget ved siden af det samme med mars.

nogen ideer ?

tror ikke jeg bruger klokke dato ringene rigtigt på polsøgeren.

vh brian

landbo
                    Deltager
                      • Nova

Det er ikke godt du har problemer med og få dit mount til at fungere Brian. Men, i hvilken retning skal du flytte tubus for og fange Jupiter og Mars, og hvor mange grader drejer det sig ca om.

bab160
                      Deltager
                        • Planet

hej ige.

Har ikke kigget på hvor mange grader det er desværre.

jeg laver min opstilling således.

Først kikker jeg igennem min søger hvor der er placeret en lodret streg med et kryds i toppen. og lidt længere nede er der placeret graderne 60 og 40. imellem disse grader er der en cirkel hvor jeg placere polarise i. ( det skal siges at monteringen er stillet i vater)

Dernæst er der 2 skiver på min søger en markering på søgeren, og en på kikkerten.

Skiverne ser anerledes ud i manualen derfor er jeg i tvivl.

Den første skive er inddelt i 12 den sølv farvede, og i bunden af den ligger talene fra nul til E 10 til 20 og modsat w 10 til 20, så vidt jeg har fået at vide skal jeg sætte min longtitude på de 10.ca 3 som er Odense. Der næst bruger jeg polar align på min tlf, og den giver mig et tal som jeg har fået vide skulle være et klokkeslet H.A 8.31.23 så drejer jeg R.A aksen så den den store skive (sorte ) som er inddelt i 24 tal så den passer på klokken i følge markeringen på kikkerten.

Nu er polsøgerens drejet, og jeg indtiller igen ind så polaris står i cirklen på polsøgeren.

Næste step så aligner jeg med 3 stjerner på min goto de skal tilpasses en smule men er meget tæt på at passe. Efter alignment prøver jeg sigte efter mars, og jupiter teleskopet er i nærheden men ikke synligt i min søger.

har jeg misforstået noget opsætningen ??? 🙂 modetager gerne hjælp og kritik

Vh brian

landbo
                        Deltager
                          • Nova

Nu kender jeg så ikke lige din mount, men kan ikke rigtig finde noget og sætte fingeren på. Og har du fundet de rigtige stjerner i allign, burde Jupiter og Mars nu også helst ligge nogenlunde lige i øjet. Har du prøvet og se om din goto ligger lige så meget ved siden af på nogle kendte stjerner hele vejen rundt ???

I øvrigt er det nok ikke ret meget den ligger ved siden af, hvis du “næsten kan skimte før omtalte planeter i siden af okkularet”. Formoder her du bruger det okkular der har den længste brændvidde (højste tal i mm)

Mit eget mount startede jeg med at sætte op på samme måde som i denne video på Youtube: Link. Bemærk det er den første af 4, hvis du vil det hele serien i gennem.

Den grundlæggende indstilling laver man jo kun første gang og så “kører” det hver gang mount’en bliver slæbt ud. Det mest besværlige syntes jeg egentelig er og få rettet ind efter Nordstjernen. Tip: Der har jeg mærket op på fliserne hvor benene stod en dag og når man ikke ændre på benenes længde sidder den meget nær 100% i øjet ved bare at rykke en smule i benene.

Håber ovenstående “smørre” er dig lidt til hjælp og ikke forvirre.

PS. Min erfaring siger det er skidt og stille på på græsplænen, da benene har det med at synke i langsomt. Og det er sjældent de følges ad hvad dybten angår. Landbo2014-04-27 12:37:19

bab160
                          Deltager
                            • Planet

hej pørver med andre stjerner i aften.

mine align stjerne er inde i okularet men planterne er er slet ikke i okularet eller søge kikkerten men køre jeg tilbage til de samme stjerner passer de perfekt igen.

vh brian

clauskaf
                            Deltager
                              • Nova

Hej Brian

det tyder på at du ikke taster tiden korrekt ind. Kan det være noget med sommertid? Eller forkert tidszone?

Hilsen Claus

landbo
                              Deltager
                                • Nova

bab160 wrote: hej pørver med andre stjerner i aften.

mine align stjerne er inde i okularet men planterne er er slet ikke i okularet eller søge kikkerten men køre jeg tilbage til de samme stjerner passer de perfekt igen.

vh brian

Ufff, så er det jo rigtig meget galt. Tjek også lige for en fejl i datoen.

Prøv det foreslåede når du er ude og kigge igen. Det vil nok være en fordel hvis du skriver afvigelserne ned, du finder hen af vejen. Det vil formodentelig gøre det betydelig nemmere og regne ud hvor fejlen ligger. Landbo2014-04-27 15:09:35

bab160
                                Deltager
                                  • Planet

hej igen

Er der nogen der kan forklare mig lidt det tider står ?

H.A tiden bruger jeg til indstilling af polaris.

LST tiden hvad bruges den til ? eller hvad er den forhold til min egen tid.

og så er der tiden i bunden hvor UT er benævnt er det min rigtige tid? vinter / sommertid ??

vh brian

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'kigge???' er lukket for nye svar.