Kenneth`s astroblogg

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kenneth`s astroblogg

• Dette emne har 14 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 12 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 95 timessneis. This post has been viewed 95 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

kenneth.sneis
    Deltager
      • Super Giant

Hei

Tenkte jeg ville starte en liten tråd, Kenneth`s astroblogg.

Tanken var å kunne dele mine frustrasjoner og gleder med denne fantastiske hobby.

Ofte sitter jeg med tanker, ideer og frustrasjoner som ikke alltid passer så godt inn i andre tråder, eller jeg vil ikke starte en ny tråd bare for klage over det dårlige vær.

Så da landet jeg på denne løsning.

Alle er selvfølgelig velkommen til å kommentere og selv delta

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Ja, lige nu er det vejret som giver anledning til den største

frustration.

Citat af Storm P.: Alle taler om vejret, men ingen gør noget ved det.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

kenneth.sneis
        Deltager
          • Super Giant

Hei igjen

Den siste måneden har stort sett vært beriket med frustrasjon.

Været er det ikke stor en kan få gjort noe med, men når det går 3 uker mellom hver gang mann kan se en enkelt stjerne kommer frustrasjonen sigende.

Dette spesielt da jeg har bygget meg nytt observatorium og ny montering (AZ-EQ6 ) er installert. Uante mange problemer har dukket opp. Kollimering og tilførsel av strøm for å nevne de 2 største. Kollimeringen skal nå være i nærheten og i det minsete god nok for F5.

God nok og stabil strøm, og i kombinasjon med at jeg mistenker at “Adjustment way of gap for worm and worm wheel” (vet ikke det norske uttrykket)er noe for stramt. Har gjort at jeg reskt mister spenning og har måtte avbryte samling av fotoner under rett gode forhold.

Uansett har jeg da fått samlet ca 30 lights med Ha12nm filter og 6 lights i RGB.

Justeringer (løsne) på monteringen skjer i kveld om alt går min vei…

Så mangler jeg bare en hel masse mere med frames

kenneth.sneis
          Deltager
            • Super Giant

Her er så den enkle forklaringen på hvordan “Adjustment way of gap for worm and worm wheel”

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Hej Kenneth

Ja vi er inde i en dårlig perioden, men husker det også fra sidste år af November og December var ikke noget at råbe hurra for, men så kan man jo tune sit udstyr så det forhåbentligt virker når der kommer stjerner på himlen på et tidspungt.

Kan du ikke sende dit billed i en større version det er meget smådt.

mvh Finn

kenneth.sneis
              Deltager
                • Super Giant

Hei Finn

Her er hele dokumentet.

Tror det er samme fremgangsmåte også på EQ6

https://www.dropbox.com/s/njnhxuskhcprgl2/Adjustment%20way%20of%20gap%20for%20worm%20and%20worm%20wheel.doc?dl=0Kenneth Sneis2014-12-16 11:55:48

kenneth.sneis
                Deltager
                  • Super Giant

Hei

Ny batteripakke er installert i observatoriet, så håper jeg på at det kan være med å løse noen problemer.

Har tidligere kjørt med en powertank som hele tiden har stått til ladning. Det har iallefall ikke fungert. Trolig har forbruket (Ah) vært større enn inn-putten. Noe som har resultert i av volten raskt har sunket til langt unner 11V.

Dersom worm wheel er justert for trangt vil dette også trolig føre til økt forbruk av strøm.

Men tenkte å gjøre målinger på strømforbruket når jeg vet at strømkilden er bra før jeg starter eventuelle justeringer på monteringen.

Med nytt 105Ah batteri og lader som klarer 7 Ah så går i det minste regnestykket i pluss.

kenneth.sneis
                  Deltager
                    • Super Giant

Hei

Noen som vet forholdet mellom bin1x1 og iso på dsrl

altså 1200 sek bin1x1 = 1200 sek Iso ??

1200 sek bin 2×2 = 1200 sek Iso ??

Kenneth

kenneth.sneis
                    Deltager
                      • Super Giant

xplode
                      Deltager
                        • Nova

DSLR kan ikke binnes pga da vil du binne piksler med forskjellige farger.

kenneth.sneis
                        Deltager
                          • Super Giant

Hei

Det er jeg klar over.

Mulig jeg uttrykte meg klønete.

Men, om jeg har forstått det rett så vil du med 2×2 bin få “samme mengde lys” 4 ganger raskere enn ved 1×1 bin. Dette tilsvarer jo 2 ISO trinn (60 sek ISO 100 = 15 sek ISO 400).

Men hvilken ISO verdi tilsvarer bin 1×1 ?

(om 1×1 bin tilsvarer iso 100 –> Iso 1600 tilsvarer bin 4×4) ??

Eller er det ikke mulig å tenke slik ?

Er delvis interessant når jeg leter etter hvilken eksponeringstider og ISO verdier jeg skal bruke på nye objekter.

Eksempelvis kan jeg se noen her har brukt 1200 sek 1×1 bin med ett F5 teleskop og fått ett resultat. Om da jeg skal prøve å oppnå samme resultat (mengde lys) med dsrl og F5 teleskop. Hvilken eksponeringstid og ISO verdi… ?

Kenneth

xplode
                          Deltager
                            • Nova

Du kan ikke tenke slik. Å binne CCD 2×2 er forresten ikke 4x raskere enn 1×1 og kommer ann på sensoren hvor mye raskere det blir.

Å finne ut eksponeringstid er egentlig best å eksperimentere seg frem til pga det er flere variabler.

Følsomhet på sensor

Hastighet på optikk

Lystap i optikk kan utgjøre en stor forskjell selv om F verdien er den samme.

Mål? Stor forskjell i belysningstid fra ett objekt til ett annet, ofte er det områder som tåler mindre belysning enn resten av objektet.

Etterhvert som du blir kjent med utstyret lærer du deg hva utstyret trenger av tid og hvor lenge det går før du begynner å få problemer med urunde stjerner.

kenneth.sneis
                            Deltager
                              • Super Giant

Takker for svar Xplode

kenneth.sneis
                              Deltager
                                • Super Giant

Hei

I dag virker det hele rimelig godt. Noen små problemer, men har kjørt tilnærmet uten stopp siden 1730….

(Så finner jeg sikkert ut hva som er feil siden … )

kenneth.sneis
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hei

Forberedelser til solformørkelsen neste fredag.

Festet ett sveiseglass DIN 11 i fronten av linsa.

Ser ut til å fungere godt. Har ikke kabelen til kamera tilgjengelig her nå, så får ikke sett skikkelig på testbildene, men tror dette skal fungere greit.

Mobilbilde av skjermen på kamera …

Så er det bare å krysse det som krysses kan for godt vær den 20.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Kenneth`s astroblogg' er lukket for nye svar.